Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraag over proeflapje/patroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Annejvd View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annejvd Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag over proeflapje/patroon
    Posted: 23 November 2015 om 12:16
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum net zoals ik een totale brei noob ben :). Ik ben begonnen met wat makkelijke projecten zoals babysokjes en een kruikenzak om er een beetje in te komen. Nu wil ik graag voor een vriendin een baby truitje maken en uiteraard loop ik meteen tegen allerlei problemen aan. Mijn moeder is goed in brei fouten herstellen, maar patronen kan ze niet goed lezen. Mijn oma zei 'ach kind daar vond ik vroeger al niets aan hoor' en in de brei winkel spraken ze volgens mij een andere taal. Kortom help!

Het patroon heb ik uit het Hema breiboek (die een bundeling is). Ze geven aan dat ik het best breinaalden 2.5 kan gebruiken en garen Miami (katoen) of Margareta (acryl). Ik heb lamswol garen gekocht geschikt voor naalden 2,5 - 3. De stekenverhouding vermeld op het label (naald 3 mm) is 26 steken op 35 naalden is 10x10 . Allemaalt in tricotsteek waarin ik ook het proeflapje moet breien.

Volgens het patroon moet ik een stekenverhouding van 24 st. op 10 cm hebben. Ik heb al begrepen dat in dit geval de breedte belangrijker is en het aantal naalden staat ook niet vermeld.

Ik heb met breinaalden 2.5, 3 en 3.5 een proeflapje gebreid (30 steken en dan 15- 20 toeren). Bij naalden 2.5 kwam ik met 30 steken uit op een breedte van 8 cm. Bij naalden 3 mm kwam ik uit op een breedte van 9 cm of net 10, maar dan met de randen erbij dus dat lijkt met niets. En bij naalden 3.5 mm kom ik nu uit op 26 steken is 10 cm, dus dat lijkt op het label

Nu ben ik natuurlijk enorm blij dat me dit allemaal gelukt is, maar nu heb ik geen idee meer wat het me vertelt. Wat zegt dit allemaal over het patroon? Met welke naalden moet ik gaan breien? Kan ik gewoon met naalden 3.5 het patroon gaan breien zoals het beschreven staat?

In het patroon staat dat ik de stekenverhouding van 24 steken op 10 cm moet aanhouden ook al staat anders aangegeven op de ombanden... Klinkt streng dus. Daarnaast staat er nog dat de Bovenwijdte 46 cm is (dit is dus voor een baby vn 3 maanden er staan ook andere maten bij)

Ik heb een beetje het gevoel dat ik de klok wel gevonden heb maar nog op zoek moet naar de klepel en daarvoor heb ik ervaren breister nodig :). Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Alvast bedankt!!

Groetjes Anne
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2015 om 12:40
Ziet het lapje er mooi uit met naald 3,5? Dan zou ik die gebruiken. Er staat een tekening bij het patroon met de juiste maten in centimeters, dus je houdt er rekening mee dat je bij elke 10 centimeter in de breedte 2 steken teveel hebt. Misschien moet je bij de hals dan een extra steek minderen. Baby's hebben naar verhouding een groot hoofd en dat moet door de halsopening passen.

Ik heb het boek van zolder gehaald, zodat ik je verder kan helpen, zeg maar welk truitje het is. Ik denk die met de olifant. Daar zijn geen minderingen voor de armsgaten. En er zit een splitje bij één schouder, dus ruimte genoeg. De kleinste maat is 23 cm breed, dus dan heb je 4 steken teveel of je laat die weg. 52 in plaats van 56 steken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2015 om 15:18

Even denken, wol --> alarm. Als het 100% wol is, moet je die proeflapjes absoluut eerst wassen (voorzichtig net als een baby) voordat je gaat meten.

Wol zo van de bol heeft de nare eigenschap dat het nogal eens wat groter wil worden . . . Confused dat is afhankelijk van wat de fabrikant
er allemaal van te voren wel/niet mee gedaan heeft.
Het is altijd goed om een proeflap breder te maken en meer toeren dan op de bol staat, je moet namelijk meten in het midden
zonder aan dat lapje te moeten trekken en zo.
Als het truitje in een vast patroon gebreid wordt, maak je het proeflapje ook in dat patroon.

Wij spreken hier geen rare taal, wij hobby-en zelf heel wat af en hebben ondanks dat soms nogal eens wat vragen, mislukkingen en dat soort ongein
Back to Top
Annejvd View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annejvd Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2015 om 16:52
Wow wat een snelle reacties :)! Fijn hoor.

Het gaat inderdaad om dat truitje met olifantje. Wat jou betreft maken die 4 extra steken niet veel verschil of zeg je toch slim om die weg te laten? En moet ik dan verder nog wat aan het patroon aanpassen?

Ik vind het proeflapje met naald 3,5 ook mooi, dus dat lijkt me geen probleem. Oh en toch verstandig dat proeflapje eerst te wassen?

Nogmaals bedankt hoor. Ik heb zo'n zin om te beginnen, maar toch maar even tijd besteden aan de voorbereiding :)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 November 2015 om 18:41
Ja, ik ben allergisch voor wol, dus ik denk niet in woltermen. Maar lw1463 heeft gelijk, met wol kun je je proeflapje beter wassen en weer nameten. Alle proeflapjes als je die nog niet hebt uitgehaald. Je kunt ze merken met een gekleurd draadje zodat je weet welke met andere diktes zijn gebreid. Het zou handig zijn om op een kartonnetje 10 bij 10 cm af te meten en dat frame uit te knippen, dan kun je dat voortaan op je proeflapjes leggen.

Ik bedoelde inderdaad om bij voor- en achterpand vier steken minder te doen. Maar wacht eerst het wasresultaat af.

Ik zal maar meteen eerlijk vertellen dat ik zelden of nooit proeflapjes maak, maar het anderen wel altijd adviseer. Nu maak ik vooral poppenkleren en als die niet passen zijn ze in een mum uitgehaald en overgebreid.

wat rozengeur.
Back to Top
Annejvd View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annejvd Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 21:33
Nou ik heb twee proeflapjes gemaakt met naalden van 3mm en 3,5 mm.

Heel erg bedankt voor deze tip! Sowieso kan ik nu zien dat ik na wassen de steek van de naalden van 3 mm een stuk mooier vind.

Dus de uitkomsten van de proeflapjes:

naalden 3 mm
28 steken op 36 naalden = 10 x 10
naalden 3,5 mm
26 steken op 34 naalden = 10 x 10

Als ik het patroon op naalden van 3 mm wil breien hoe moet ik het dan aanpassen? Confused

Alvast bedankt hoor :)!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 November 2015 om 22:06
als je voor een baby van 3 maanden gaat breien, dus bovenwijdte 46 cm
en je moet een voorpand en een achterpand breien, moet je eerst die bovenwijdte al delen door 2. Dus dan kom je op 23 cm breedte.

met naald 3 heb je 28 steken voor 10 cm en je moet 23 cm hebben

dan doe je 28 : 10 x 23 = 64,4 .

Als het met een boordpatroon van 2/2 is dan rond je af naar 66 steken.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2015 om 09:32
Het is boordsteek 1/1, dus het kan met 65 steken. Als je het ene pand beging met 1 recht, 1 averecht en het andere met 1 averecht, 1 recht, sluiten de boorden mooi op elkaar aan.

Je bent een beginnende breister, dus wees niet te kritisch op jezelf. Je vriendin zal je inspanning heus wel waarderen. En als er een ervaren handwerkster bij de kraamvisite zit, die een foutje opmerkt, kun je zeggen dat je dat expres hebt gemaakt als bewijs dat het handwerk is.

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2015 om 13:31
Vraagje

Welk garen is dikker de royaal van zeeman of de Saskia van de wibra . ???
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2015 om 18:19
Op alle wikkels staat, meen ik, dat het voor pen 4-4,5 is. Maar er is verschil in dikte van de donkere en lichte tinten. Soms brei je bijvoorbeeld met paarse en lila Saskia en dan is de paarse draad een fractie dunner. Bij Zeeman is het volgens mij net andersom en zijn de lichtere tinten dunner. Voor mezelf brei ik beide garens op pen 4 en haak ik op 4,5 en 5. Voor poppen brei en haak ik meestal met 3,5. Ik vind het nooit erg bij streeppatronen als er ook wat reliëf in zit.

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2015 om 18:26
ik denk dat de royaal van zeeman dikker is. In ieder geval stugger.
De Saskia is soepeler.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2015 om 08:55
Dames bedankt voor de antwoorden .

Ik heb een patroon voor pen 4.5 voor een kussen . Voor sinterklaas kopen wij voor iedereen iets tot rond de 10 euro .Liefst zoveel mogelijk want des te meer ballonnen er doorgeprikt kunnen worden ,en het is en blijft een kinderfeest toch? Van 4 bollen royaal moet dat dan kunnen .Zeeman is dichterbij dan de Wibra
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns