Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Duits Breien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Frummel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frummel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Duits Breien
    Posted: 17 November 2015 om 22:05
Ik ben benieuwd wie er op de Duitse of Continentale manier breit en of je tips voor mij hebt. 

Ik heb mezelf voorgenomen deze techniek aan te leren na het breien van het paar sokken waar ik momenteel mee bezig ben. Ik heb het een stukje geprobeerd maar het werk wordt er niet mooier van (nog niet erg regelmatig)

Ik ga denk ik eerst met proeflapjes oefenen. 

Hebben jullie tips om dit te leren en te oefenen? 
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 November 2015 om 23:04
Er zijn er hier verschillende continentaalse breisters.

Zelf vind ik de averechte steek het moeilijkste (doe hem altijd verkeerd, maar wel gemakkelijker, maar dan moet ik de rechte steek in de volgende naald achteraan insteken omdat die er gedraaid opstaat) en het is die steek die de onregelmatigheid geeft.

Ik geef het dan op en brei gewoon zoals ik al jaren brei. Maar eens je het onder de knie hebt, zal het breien een pak vlugger gaan dan op de niet continentale manier.
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 09:48
Ik heb met behulp van you tube mezelf het continentaalse
breien eigen gemaakt.
Het bevalt mij prima, het breit sneller en ik krijg geen last van mijn rechter arm. Dat was ook de reden dat ik mij dit aangeleerd heb.
december2011

Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 09:49
Het schijnt beter te zijn voor de armen en schouders, maar ik kan er niet mee overweg met dat continentaal breien.
Back to Top
Paxdracona View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Paxdracona Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 10:01
Ik doe het ook, en heb het ook via Youtube geleerd. Het is minder belastend voor mijn polsen, en ik vind het ook een meer 'economische' manier van breien (je handen blijven continu op 1 plek in plaats van dat je een extra beweging moet maken om de draad om te slaan enzo). Scheelt wel dat ik nog niet zo goed op de engelse manier kon breien toen ik besloot me 'om te scholen'.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 10:28
Ik heb mezelf leren breien en ben bezig mezelf om te scholen naar continentaal - ik vind de snelheid een goede motivator.
Gewoon recht lukt al aardig, alhoewel de draad nog al eens los wil raken - averecht is ingewikkelder en de truc is je rechterwijsvinger
gebruiken om de steek even mee vast te houden. Zelf oefen ik tijdens een nieuw werkstuk, maar ik denk erover om dat averechte
onder de knie te krijgen op een proefstukje. Ik vond de filmpjes op utoeb tenenkrommend, maar heb er wel verschillende bekeken.
Back to Top
kraantje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kraantje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 10:43
Ik ben dat ook gaan oefenen, maar het niet doorgezet.
Het lukt mij niet om dit losjes relaxt te doen.
Misschien volgend jaar nogeens langer doorzetten, want de beloofde voordelen zouden een goeiuh zijn voor mij.
Nu nog even een kilo doorzettingsvermogen kopen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 11:45
Als oefenstuk lijkt een sjaal mij wel heel geschikt, wat denken jullie ? Iedere dag een kwartiertje ?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 13:06
Voor mij zou een das te lang zijn als oefenstuk met onzekere afloop. Bovendien loop je met een das zo in de gaten als hij niet naar je zin zou zijn wat betreft regelmatig breiwerk. Ik denk dat ik me aan pannenlappen met blokjes zou wagen. Kortere klus, eventueel te verstoppen in de keukenla en een goeie training om regelmatig te wisselen tussen recht & averecht.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 14:04
Sinds ongeveer 4 jaar brei ik voornamelijk continentaal.
Ik heb het ongeveer 30 jaar gelden al geprobeerd, gewoon omdat ik wist van die manier. Maar het lukte niet goed. Toen ik ruim 4 jaar gelden op de hobbydoos kwam er echt goed kenni mee gemaakt. Constateerde dat het met rondbreinaalden veel handiger ging. Ontdekte de lana Grossa naalden. Die vind ik handiger dan de Prym, Zeeman en Wibra naalden. In die naalden zit een bocht, de anderen, dus oa Lana Grossa hebben een rechte pen voor de kabel. Dat werkte voor mij meteen veel prettiger. Dank zij utube filmpjes veel geleerd. Maar inderdaad veel heel ergerlijke filmpjes. Zelf heb ik alle soorten bekeken. De averechte steek is inderdaad iets minder gemakkelijk in het begin. Vooral een Amerikaanse film is heel dwingend over hoe je de naald, de draad, je vinger moet houden. Dank zij Duitse filmpjes ontdekte ik dat er vele houdingen naar Rome leiden. Het licht voor een gedeelte aan je handen. De een heeft bv langere of beweeglijkere vingers dan de ander. 
De averechte steken kun je op 3 manieren doen. De gemakkelijkste is de draad op ongeveer dezelfde manier doorhalen als de rechte steek. Het nadeel is dat de steek dan verkeerd op de naald staat en je de rechte steek dus daarna van achter moet insteken. Deze manier schijnt men in de landen rond de middellandse zee te gebruiken. http://knitting.wikia.com/wiki/Combined_method.
Dan zijn er nog 2 manieren waarbij de steek op de klassieke manier op de naald komt te staan.
Bij de ene slinger je min of meer met je linkervinger de draad over de naald en haalt de steek dan door. 
http://www.youtube.com/watch?v=XuRLFl36tDY. Is het ergerlijke een filmpje waar ik het over had, maar de manier van de draad om je vinger doen en over de naald halen gebruik ik nog steeds, ik houd mijn pen anders vast, want van deze manier krijg ik pijn in mijn vingers.
De derde manier is om de rechternaald min of meer om de draad heen te slingeren. Mijn kleindochter gebruikt die altijd, mij lukt deze niet om het vol te houden. ik gebruik vaak een combinatie van beide.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Frummel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frummel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 November 2015 om 21:35
Leuk, veel nuttige reacties :)

Ik denk dat ik ga oefenen met heen en weer tricot steek breien. Daarna vierkantjes met verschillende steken bijvoorbeeld. 

Grappig detail. Mijn beppe heeft mij leren breien, ze breit zelf met het draad om de rechter vinger, en laat daarbij de naald dus ook niet los en breit razendsnel. De draad zo houden heeft ze ons dus niet geleerd.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.906 seconden.
Lang Yarns