proeflapje |
Reageer |
Autheur | |
Geotje
Hobbywonder Lid sinds: 08 Februari 2013 Status: Offline Points: 751 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 Mei 2015 om 08:28 |
Voor het eerst heb ik braaf een proeflapje gebreid. Nu moet volgens het patroon deze op 10x10cm 20 st en 29 nld bevatten. Bij mij zijn het 22 st en 32 nld.
Brei nu met nld 3,5 als ik het patroon nu ga starten met nld 3 gaat het dan goed. Ben eerlijk gezegd te lui om nog een proeflapje te maken |
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik weet niet of je een ingewikkeld patroon hebt gekozen over een bepaald aantal steken??? Je hebt nu bij 20 cm 4 steken teveel en bij 30 cm 6. Bij een babytruitje kan dat enorm schelen, bij een volwassen kledingstuk minder.
Je kunt naar het totale plaatje van het kledingstuk kijken. Hoeveel centimeter breed is het? En dat aanpassen aan jouw stekenproef. Het aantal centimeters is soms niet zo belangrijk. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Je zou ook een andere maat kunnen nemen zodat je in cm uitkomt op de maat die je nodig hebt. Je zou ook het proeflapje even kunnen wassen. Vaak zijn de maten na wassen anders.
Van de andere kant moet je bedenken dat er veel brei uren in een kledingstuk gaan zitten en dan is het wel zo prettig als het goed past en je niet naderhand ontevreden hebt over het resultaat. Of nog erger moet uithalen.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
Geotje
Post Options
Thanks(0)
|
Bedankt voor de tips. Maar... Lidwina wat bedoel je met je zou een andere maat kunnen nemen? Bedoel je dan dezelfde nld gebruiken maar ipv maat 116 (wat ik van plaan was) maat 110 maken.
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Inderdaad zoiets. Je moet kijken hoeveel steken je moet opzetten voor de kleinere maat. Je weet inmiddels hoeveel steken 10 cm
Je zou ook eventueel een paar naalden met de dunnere naald kunnen breien (een mini proeflapje). En kijken of het veel verschil is. Bij mij klopt de lengte nooit, terwijl de breedte wel goed is. Als jij vindt dat je werk er goed uitziet, niet te los of te vast aanvoelt, doe je wat jij mooi vindt. Het belangrijkste is dat het past. Dus de cm moeten kloppen. En de rest is jouw smaak. Vroeger werd nooit het aantal naalden aangegeven, wel het aantal cm dat je moest breien tot een bepaald punt. Ik heb meestal niets aan het aantal naalden voor mijzelf, ik ben maar klein, dus het moet allemaal korter.
|
|
Groetjes, Lida.
|
Geotje
Post Options
Thanks(0)
|
Klopt het dat ik nu een hele domme denkfout maak... Ik ben toch met een kleinere naald gaan breien, maar nu heb ik juist meer steken per 10 centimeter. HELP!
|
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
normaal mag je maar 20 steken hebben en met die 3,5 had je 22 steken, om aan dezelfde aantal centimeters te komen moet je dus een grotere naald nemen om ook aan 20 steken te komen.
Als je een kleindere naald neemt worden de steken ook kleinder en heb je er dus meer nodig om aan die 10 centimeter te komen. je moet efkes inbeelden met heeeele dikke wol; Je breit die met naald 9 (een steek of 10) als je met diezelfde wol maar met naald 5 gaat breien, hangt alles ineens gekoekt van vastigheid en heb je meer steken nodig om aan hetzelfde aantal centimeters te komen. |
|
|
|
lidwina
Post Options
Thanks(0)
|
Ik sufferdje, sorry Geotje, dat had ik moeten opmerken toen ik antwoord gaf. Je moet een dikkere naald nemen. Wat staat er trouwens op de wikkel over de naalddikte?
|
|
Groetjes, Lida.
|
Geotje
Post Options
Thanks(0)
|
Dank voor de bevestiging. Eigenlijk is het heel logisch! Wikkel zegt 3,5-4,5. Denk dat ik toch met 3,5 ga breien. Verhouding aantal steken en naalden klopt. Denk dat ik dan alleen maat 110 ga maken ipv 116. En idd naar de cm kijken ipv het aantal naalden. Hm, misschien de lengte cm van maat 116 nemen. Zoiets iig
|
|
lidwina
Post Options
Thanks(0)
|
Als je met naald 3,5 tot 4,5 volgens de wikkel kunt breien, heb je optie 3,5, 4, 4,5. Dan heb je opties genoeg om aan te passen. Maar, zoals ik al zei, jij bepaalt wat je mooi en goed vindt.
|
|
Groetjes, Lida.
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Als je met echte wol breit moet je de proeflap echt even wassen . . . sorry voor het moeten. Wol wordt na de 1e was soepeler en het breistuk
groter. Als t acryl is kun je lekker verder breien - suc6
|
|
Geotje
Post Options
Thanks(0)
|
Bedankt voor de tip lw, maar het is katoen (96%) wat is dan je advies?
|
|
lidwina
Post Options
Thanks(0)
|
Wat is de andere 4%? Katoen zou ik in ieder geval wassen. Die gedraagt soms heel verschillend. Heel vroeger voor onze toen nog babyzoon, nu ruim 45, een katoenen truitje gebreid. Na de eerste keer wassen, korter en breder geworden. De katoen tegenwoordig is een heel andere kwaliteit, maar ik zou toch wassen.
|
|
Groetjes, Lida.
|
Geotje
Post Options
Thanks(0)
|
Sorry, het zal eveb stil worden rond mijn proeflapje. Ben geveld door een fikse keelontsteking. Wil wel alvast iedereen bedanken voor het meedenken.
|
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
zijn die al terug in het land!?
|
|
|
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Keelontsteking en een proeflapje gaan samen hoor. Gewoon in een teiltje gooien met wat zeepsop en dan een dag later op je beste moment
het eruit halen en als voodoo keelontsteking lapje gebruiken en als het over is is je lapje ook wel droog. Beterschap hoor.
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |