Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

gordijnen vraag (plooien)

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
monique25 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer monique25 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: gordijnen vraag (plooien)
    Posted: 13 Mei 2015 om 11:30
Hallo beste mensen,

Ik weet niet of ik mijn vraag hier neer mag zetten. Niemand in mijn omgeving kan mij helpen, dus ik heb me aangemeld op dit forum.
Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij kan helpen met mijn kant en klaar gordijnen.
Ik moet nu plooien aanbrengen, maar ik heb geen idee op welke afstand ik dat ga doen.

Mijn muur is 336 cm breed. Ik heb 2 hele dikke verduisterende gordijnen van 280 cm.
Ik weet dat de gordijnen 30 tot 50 procent korter worden door de plooien, maar ik kan niet berekenen op welke afstand ik de plooien erin moet doen en wat een beetje een mooie dikke plooi is.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 19:55
pfffffffff gordijnen das lang geleden.
je muur kan 336 breed zijn, maar gordijnen komen toch voor ramen?
ok muur is336 de helft is 168, dat is t midden van je raam?
dus moet je 280 in 168 zien te stoppen, je houd 112 over. 280 min 168 is 112 dus met die 112 moet je gaan plooien. op welke afstand enz kan geheel naar jouw wens, kijk desnoods bij de hema naar die gordijnen die daar hangen! pen en cm meenemen, hoop dat je  hier wat mee kunt
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mei 2015 om 19:59
Gordijnen komen normaal gesproken voor een raam, niet voor een muur. Moet ik er van uitgaan dat je 3,36 m wil bedekken met gordijn? het stof is dus in totaal 5,60 m breed. Dat zou dus betekenen dat je 2,24 m over hebt om plooien te maken. Ik reken altijd voor overgordijnen de dubbel hoeveelheid stof. Dat zou in jouw geval dus 6,72 zijn. Nu zeg je dat het erg dik stof is dan zou het met die ruim een meter minder ook moeten lukken. Ik wil het wel voor je uitrekenen, maar dan moet ik dus precies weten wat de bedoeling is. 1 groot gordijn? in 2 stukken? de maat van de gordijn stang/roe/rail. Want dat bepaalt nog meer de maat van je kant en klaar gordijn de maat van het raam.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2015 om 09:46
Ik heb pas nog gordijnen gemaakt. je neemt 2 keer de breedte stof .
op de einden een plooi dan in het midden dan weer het midden enz het laatste deel moet soms in drieën. eerst spelden natuurlijk .soms moet je een beetje schuiven. maar over het algemeen komt het uit.
oant Sjen
Back to Top
monique25 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer monique25 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2015 om 08:30
Bedankt voor jullie antwoorden. Heel erg blij mee.

Ik snap dat gordijnen voor het raam komen, echter hebben wij verwarmingsbuizen ernaast lopen dus ik laat ze over de hele muur ernaast vallen.
Breien maar ik kwam idd ook op die 112 uit. Wel een goed idee om het van de hema even na te meten hoe het daar zit.

Lidwini dat zou heel erg fijn zijn. De muur is dus 336 cm. De rails moet ik nog halen, maar komt ook gewoon tot het eind.De gordijnen 280 cm. Er komen 2 openslaande gordijnen voor zeg maar.

Bloem wat is een goede mooie plooi dan? 5 cm of 10 cm? Ik heb er echt geen verstand van. En wil natuurlijk niet een te diepe plooi omdat ik dan te weinig stof heb. Het is al krap aan.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2015 om 09:15
dan zou ik 5cm doen.
oant Sjen
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns