Patronen omrekenen? |
Reageer |
Autheur | ||||||||||||||
Margresse
Newbie Lid sinds: 27 Januari 2015 Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 Januari 2015 om 22:08 |
|||||||||||||
Hallo hobbydozen,
Ik heb wol via internet besteld voor een schappelijk prijsje. Het moet een trui voor mijn vriend gaan worden. De wol heeft geen aanduiding voor een steekverhouding op het label. Met mijn proeflapje kom ik op 14.4 steken en 17.4 nld voor 10x10 cm. Wel is er aangegeven wat voor naald er gebruikt moet worden: 6 mm. Helaas zijn er vrij weinig patronen beschikbaar voor deze steekverhouding op b.v. Drops. Nu dacht ik: wat als ik een patroon voor een andere steekverhouding omreken? Bijvoorbeeld deze trui: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=135&d_id=39&lang=nl Steken omrekenen: 'Zet 234 steken op' in steekverhouding 21 st x 28 nld wordt dan 160 steken voor mijn wol. Minderen/meerdering: kijken hoeveel steken er gemeerderd of geminderd moeten worden over een bepaalde afstand in cm, en dan berekenen hoeveel steken dat moeten zijn voor mijn wol. En dan de meerdering of mindering gelijkmatig verdelen over de naalden die in die afstand zitten. Tenminste als dat in het patroon ook gebeurt. Denken jullie dat dit gaat werken of dat het een erg rare trui wordt? Alvast bedankt! Alvast bedankt! |
||||||||||||||
http://margreetzelfmaakzooi.blogspot.nl/
|
||||||||||||||
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||
Dat is zeker te doen. Maar altijd de cm in de gaten houden .(aangegeven bij de tekening)
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Margresse
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||
Ok bedankt Bep! Die tekening snapte ik niet helemaal trouwens.
Bijvoorbeeld in 2 staat er dat er na de boordsteek 160 steken op de naald zitten, onderin de trui. 160/21*10= 76/2 = 38 cm. Oh ja, dat staat in de tekening, dus dan snap ik het wel.
De maten van mijn vriend. Middel: 86/2 = 43. Dus ik dat M de goede maat is? Hoewel, als ik naar de borst kijk: 96/2= 48. In het patroon is dat weer maat L. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Hulten1
Hobbyguru Lid sinds: 24 November 2012 Locatie: Kruiningen Status: Offline Points: 2354 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||
Ik ga voor de keuze van de maat altijd uit van die bij de grootste omvang op het lichaam. Bij mijn man is zijn middel (hij heeft een flink "buikje") veel groter van omvang dan schouders of heupen.
Maar wanneer je toch aan het rekenen slaat, zou je zelfs de verhoudingen binnen het patroon aan kunnen passen. Zelf ben ik er nooit in geslaagd het omrekenen van een patroon goed te doen. Een paar keer in een ver verleden heb ik het wel geprobeerd, maar op een of andere manier kwam er nooit een trui met de juiste verhoudingen uit. Waarom kijk je niet eens op de website van Jessica Tromp. Daar staan veel verschillende basispatronen beschreven in allerlei verschillende stekenverhoudingen. |
||||||||||||||
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
|
||||||||||||||
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||
je kan gewoon de maat large nemen en de boord met minder steken breien.
wordt wel eerst een rekenwerk want de boord is 1 a 2 r (dus 3 steken) en dan moet je juist boven de boord minderen naar het omgerekende aantal voor maat L. Of je breit een gewone boord met ineens het juiste aantal steken. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Margresse
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||
Ok heel erg bedankt voor alle adviezen, ik ga doen wat Bep als laatste zegt denk ik.
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |