Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

een paar vragen over een patroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: een paar vragen over een patroon
    Posted: 18 Januari 2015 om 13:42
ik ben pas begonnen met haken en vind het echt leuk.
nu had ik al langer een boek over haken liggen, maar deed er eerst niks mee.
nu wil ik een rond kleedje maken, maar er zijn nog een paar vraagjes:

- ze raden aan om de meerderingen te laten verspringen om te voorkomen dat het werkje hoekig wordt.
maar hoe doe je dan de rest van de toer, daar staat toch al elke keer waar je de meerderingen moet doen?

- toer 10 zegt: 9e toer herhalen, maak een dskt meer in elke meerdering. 
toer 9 zegt: 4 l., beg in volg. st., (1dstk. in elk van volgende 8 st., 2 dstk. in de volgende steek) herhaal dit de cirkel rond. Hv. in 4e st. van oph. 
wordt hier dan bedoelt dat je in toer 10 als je meerdert 3 dstk moet doen ipv 2?

- de wol die het patroon aangeeft, vind ik erg duur. ik weet dat als je een ander garen pakt, de stekenverhouding dan niet meer klopt? maar hoe zit dat dan precies met stekenverhoudingen. betekent dat niet gewoon da het werkje groter/kleiner wordt?

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 14:04
Welkom. Ik zal je vragen een voor een na lopen.
Meerderingen laten verspringen. Je moet bv als volgt meerderen. Iedere 3e steek meerderen, Volgende toer; ieder 4e steek meerderen. Volgende iedere 5e enz. Als je dit doet zitten alle meerderingen precies boven elkaar en wordt je werk dus hoekig. Nu begin je bv bij de toer met de meerderingen in de 4e steek met 2 vasten, meerderen. Daarna ga je verder met iedere 4e steek meerderen. Op dan bv weer 2 toeren zoals het patroon aangeeft. Daarna weer even anders beginnen. Zo krijg je een mooi rondje zonder hoeken. Er heeft ooit ergens iets gestaan, maar waar? Googel even op mooi rondje haken, misschien kom je daar een betere of duidelijkere uitleg tegen.
2. Ik vermoed dat je inderdaad 3 stokjes moet doen waar je er eerst 2 deed. Misschien kun je even kijken bij toer 11 en geeft die meer duidelijkheid.
3. Als je dikkere of dunnere wol neemt wordt het patroon groter of kleiner. De verhoudingen blijven gelijk. Je kunt ook op de wikkel kijken naar de aanbevolen stekenverhouding en dan ander garen nemen met dezelfde steken verhouding.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 14:06
Groetjes, Lida.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 15:27
bedankt. ik zal wel zien of het me lukt dat te 'vertalen' naar mijn eigen patroon
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 16:37
ik heb even geprobeerd mijn eigen patroon ongeveer uit te tekenen op een papiertje, maar dat werd een beetje onoverzichtelijk. toen had ik een idee. 
klopt het dat het er vooral om gaat dat je de hoeveelheid meerderingen goed hebt? dus als je op de meerderingen van de vorige toer(en) let de meerderingen van de huidige toer zomaar ergens kunt maken?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 16:39
Ik begin meestal in de 6de toer met dat verspringen, want dan zie je de zeshoek of achthoek ontstaan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 19:44
Originally posted by rathmiron rathmiron wrote:

ik heb even geprobeerd mijn eigen patroon ongeveer uit te tekenen op een papiertje, maar dat werd een beetje onoverzichtelijk. toen had ik een idee. 
klopt het dat het er vooral om gaat dat je de hoeveelheid meerderingen goed hebt? dus als je op de meerderingen van de vorige toer(en) let de meerderingen van de huidige toer zomaar ergens kunt maken?

ja dat kan evengoed, maar om een echt mooi rondje te krijgen zou ik de link die lidwina heeft doorgegeven aanhouden en in plaats van vasten dus uw dubbele stokjes nemen.

Cully heeft het ook eens ergens beschreven maar ik vind het niet nu direkt.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 20:21
maar hoe moet ik dat dan vertalen naar mijn patroon? het aantal steken (dus meerderingen) komt bij lange na niet overeen. ( mij patroon heeft met de lossencirkel niet meegerekend na 2 toeren al 36 steken, het patroon van de link pas na 6 toeren. en de toeren daarna komen ook niet overeen met aantal steken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 21:25
dan begin je met een 'open' rondje en niet met een gesloten?
Heb je een ketting van 12 lossen moeten maken en dan dat rondje sluiten?
Dan in elke steek een dubbelstokje = 24 st
en dan gewoon 1 dubbelstokje en in de volgende steek 2 dubbele stokjes? = 36 st
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 21:26
Jij haakt dubbele stokjes en dan is de manier van meerderen echt anders als bij vasten. Dus je hebt 2 opties. Als het een Drops patroon is precies het nummer geven of een link naar het patroon. Is het uit een boek of van internet zul je een stuk moeten overtypen zodat we weten hoe de meerderingen lopen.
Groetjes, Lida.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 21:52
haak met kleur A 6 lossen, sluit met hv.
toer 1: 2 l., 12 hv. in ring, sluit in 2e l. met hv. (12 st.)
toer 2: 2 l., *3 hv in elke st.*, sluit in 2e l. met hv. (36 st.)
toer 3: 2 l., *3 hv in volg. st., 1 hv. in elk van volg. 2 st.* sluit in 2e l. (60 st.)
toer 4: *5 l., 1 hv. in 4e st.* sluit in 2e l. met hv. (dat zijn dan 15 boogjes)
toer 5: 2l. *5 hv  in de boog) sluit in 2e l. met hv. (75 st.)
toer 6: 3 l., 1 stk. in elk van volg. 9 st., 2 stk. in volg. st., *1 stk. in elk van volg. 8 st., 2 stk. in volg. st., 1 stk. in elk van volg. 9 st., 2 stk. in volgende st.* sluit in 1e l. met hv. (84 st.)
toer 7: 4 l., beg. in volg. st. *1 dstk. in elk van volg. 6 st., 2 dstk. in volg. st.* sluit in 4e l. met hv. (96 st.)
toer 8: 4 l., big. in volg. st. *1 dstk. in elk van volg. 7 st., 2 dstk. in volg. st.* sluit in 4e l. met hv. (108 st.)

nu ik dit zo zelf opschrijf, snap ik mijn eerdere vraag over de hoeveelheid meerderingen. in elke toer zit er een dstk. meer tussen elke meerdering. dus toer 9 heeft 8 dstk. tussen elke meerdering, toer 10 heeft 9 dstk. tussen elke meerdering enz.

is daar nog een aanpassing voor nodig om de hoeken te voorkomen?

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Januari 2015 om 23:18
Je hebt dus zelf al gezien dat er bij iedere toer 1 dubbelstokje meer tussen de meerderingen zit.
Als je nu nog eens naar de link kijkt die ik gegeven heb zie je dat ze daar iedere keer als er een even aantal steken tussen de meerderingen zit, men begint met de helft van het aantal steken. Je zou dus bij toer 9, waar zoals ik lees 8 dst tussen de meerderingen komen, kunnen beginnen met 4 dst, meerdering, 8 dst en dan steeds 8 dst tussen de meerderingen. Op het einde zijn er dan nog 4 over en je toer is rond. Dat zou je dan in toer 11 ook zo kunnen doen. Het is handiger om het bij een even aantal steken te doen, telt gemakkelijker. Het principe blijft uiteindelijk hetzelfde als ik het voorbeeld in de link van haakmuts.
Inderdaad is nu ook je derde vraag duidelijk en hoef ik dat dus niet meer toe te lichten.
Is het garenvraagstuk ook opgelost?  
Groetjes, Lida.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2015 om 09:41
moet ik dan bij de toeren met oneven steken gewoon het patroon volgen?
en moet ik dat vanaf het begin doen of vanaf toer 7?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2015 om 10:07
Dat zou ik wel doen. Je moet dat echt zelf even bekijken. Ik heb geen pasklare oplossing voor je. Ze schrijven zelf dat ze het aanraden om de meerderingen te laten verspringen. Dus ook geen pasklare oplossing. Hangt van veel factoren af. Je manier van haken, het garen. Handwerken is vaak een kwestie van ook regelmatig uithalen en vooaral blijven kijken of het resultaat naar je zin is. En dat moet je dan ook weer niet overdrijven, sommige dingen komen vanzelf goed als het project eenmaal klaar is. Er zijn een heleboel valkuilen voor een beginnende haakster. En dat geldt eigenlijk voor alles wat je maakt.

Groetjes, Lida.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2015 om 10:38
wat zou ik wel doen? ik stel meerdere vragen en je geeft een antwoord. dan weet ik niet waarop je antwoord geeft.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2015 om 10:44
Originally posted by rathmiron rathmiron wrote:

moet ik dan bij de toeren met oneven steken gewoon het patroon volgen?
en moet ik dat vanaf het begin doen of vanaf toer 7?
Op deze vraag heb ik antwoord gegeven. Ook al zijn het meerdere vragen. Mijn antwoord is dat je ik geen pasklaar antwoord kan geven. Je moet soms zelf beslissingen nemen wat de beste oplossing voor jouw produkt zal zijn. In het begin haak je met verschillende steken. Er komen ook nog boogjes zag ik. Dat hoekig worden is vooral een probleem als je steeds dezelfde steek haakt en de meerderingen in serie maakt.
Groetjes, Lida.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2015 om 14:20
ok. dan zal ik eerst eens vanaf toer 7 proberen, en dan kijken of het zo lukt. bedankt
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.813 seconden.
Lang Yarns