Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenSoorten garen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
The Anny View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 22 Mei 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 179
Direct Link To This Post Onderwerp: Soorten garen
    Posted: 23 Augustus 2007 om 08:57
Hoi allemaal,

Ik ben nog steeds een groentje in "hakenland" en heb een vraag over de soorten garen.
Hoe bepaal je welk garen goed is voor te haken? Je vindt zoveel garen maar dan staat er op "breigaren". Is deze dan absoluut niet te gebruiken voor te haken...

Zijn er misschien lieve mensen de mij wat tips kunnen geven in het kiezen van garen. Zijn er mss type/merk wat goed is of..

Nu dat ik toch aan het vragen ben Hier komt vraag nummer twee. De verschillende samenstellingen is ook prijsbepalend. Ik ben er al achter gekomen dat 100% katoen het duurste is
Zijn er samenstelling wat absoluut af te raden of aan te raden is. Ik zou niet graag iets maken en na éénmaal te gebruiken niet meer om aan te zien is... bv krimpen of pluizen..

Nu komt het groentje pas echt naar boven... Maar ik hoop dat enkele van jullie mij toch goede tips kunnen geven...

...Alle tips zijn welkom...

Alvast hartelijk bedankt !
The Anny
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 09:43
Volgens mij maakt het geen verschil of je haakt of breit met de garens van Wibra, Zeeman, Hans Textiel, Action of de merkgarens. Ik heb nooit gemerkt dat een breisel of haaksel snel lelijk werd. Ik heb van Saskia (Wibra) een omslagdoek, die al jaren dag in dag uit in gebruik is en waar de katten vrolijk in zitten te klauwen en te verharen, dus hij moet geregeld in de wasmachine.Die ziet er nog net zo uit als toen ie pas gehaakt was.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Marike View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 19 September 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 445
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 10:02

Hi Anny, nee maakt inderdaad helemaal niet uit, maar het ene garen pluist nou eenmaal sneller dan het andere... sorry maar is denk ik toch een questie van uitproberen. Ben nu bezig met een hello kitty tasje van garen van hans textiel perla... ik vind het in 1 woord VRESELIJK garen en gebruik het dus ook niet meer ondanks dat het maar 79 eurocent per bol is. Er zijn een heleboel dames die voor het haken en breien acryl garens gebruiken in verschillende diktes. Waar je even op moet letten als je met katoen en wol kledingstukken gaat breien/haken dat het garen kan krimpen in de wasmachine. Dus maak altijd eerst een proeflap die je ook wast zoals je het kledingstuk anders ook zou wassen. Dit voorkomt een heleboel ellende. Voor knuffels is dit niet zo belangrijk. Ik haak en brei het liefst met menggarens, dus katoen met acryl of wol met acryl ofzo, dit blijft vaak erg mooi ook na vele malen wassen....

Hoop dat je er iets aan hebt....

Back to Top
The Anny View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 22 Mei 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 179
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 11:46
Dank je wel, ben ik al een stapje verder!!

Zeer bruikbare tips in de vorige reacties. Kga ze zeker onthouden.

Groetjes
The Anny
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 12:47
Ik sluit me aan bij marike,er is wel verschil met het werken ,het een ligt nu eenmaal beter in de hand dan het ander,vooral uitproberen wat je zelf prettig vind om te werken,en dan is er nog de prijs natuurlijk,duur hoeft niet perse goed te zijn.Ik werk met zuiver wol ,katoen en gemengde kwaliteiten,ner wat voor kleuren ik tegenkom,er is nog nooit iets gekrompen.Als ik goedkoop wil gebruik ik acryl,maar dat vind ik niet zo fijn.
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 12:58
ik gebruik alles wat je maar kan bedenken behalve perla van hantextiel!!
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 13:02
Natruurlijke vezels zijn het duurst EN het moeilijkst te wassen, vooral wol. Ook zijn ze minder vormvast; je moet ze meestal in vorm (liggend) laten drogen. Wol pluist vreselijk, maar blijft mooi als je de pluizen er regelmatig afhaalt-kamt-scheert.

Acryl daarentegen is niet warm (al kan het wel zweterig zijn) en kan lelijk gaan pluizen, maar is wel weer heel makkelijk in het onderhoud EN goedkoop. Voor kindertruien en knuffels is het altijd prima geschikt. De meeste siergarens zijn een mengsel van allerlei synthetische stoffen, tot nylon en dralon aan toe, in de regel gedragen die zich zoals acryl (pas alleen op met viscose, dat een plantaardige kunststof is; dat krimpt enorm in de was en rekt weer uit na droging. Heel apart. )

Kledingstukken die echt warm moeten zijn (dikke truien, sjaals, mutsen) MOET je bijna wel van (gedeeltelijk) wol maken, anders functioneren ze niet zoals je gehoopt had. Voor veel mensen is wol echter té warm (vooral in centraal verwarmde huizen) en ook zijn er erg veel mensen overgevoelig voor wol (de bekende kriebeltrui. Hoe fijner de wol, hoe minder last). Mohair (geitenhaar) is een RAMP om te dragen op de blote huid of nek. Het ziet er prachtig uit, maar pas er mee op ! Ik gebruik het alleen voor knuffels en randjes.

Voor haken is katoen of een katoenmengsel het meest geschikt, omdat de gladdere draden de structuur van het haakwerk goed laten uitkomen. Maar niemand verbiedt je om met struisvogelgaren te haken hoor; als jij je naald er doorheen krijgt en de steken nog ziet, is het goed.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 13:07
Heb je geen idéé waar je garen van gemaakt is, dan kun je een kleine 'vuurproef' nemen; neem een klein stukje draad en steek dat in de fik. Gaat het vlammetje uit, en hou je brosse as over, dan heb je een dierlijk product (wol, mohair, angora, alpaca etc.). Je ruikt dan ook duidelijk schroeiend haar.
Hou je hele zachte as over (en ruikt het naar papier of open haard) dan heb je katoen of linnen in je handen.
Ruik je plastic, smelt de draad en heb je een keihard bolletje 'as', dan is het een kunststof.

De uitzonderingen zijn rayon en viscose; dat zijn wel kunststoffen, maar gedragen zich als iets tussen katoen en kunststof in (ook in het dragen overigens).Ze zijn dan ook plantaardig van oorsprong, en niet zoals nylon en acryl van aardolie gemaakt.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 13:11
sooooheee ik wist niet dat we ook nog een garen expert hier hadden... whoehoeee goed hoor en echt duidelijk geschrefen!!
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 13:27
Wauw wat een goed uitleg!!
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 13:30
Nou....garenexpert......ik heb twee jaar modevakschool (textielwarenkennis) gedaan, en dit was niet alleen het énige leuke vak (samen met stofversieren), maar ik raak ALTIJD mijn wikkels kwijt, en dan is het verrekte handig om te weten. Ik doe het zelfs in de winkel wel eens (heel stiekum) om bijvoorbeeld te kijken of iets echt of nep bont is.( Wel heel voorzichtig hoor, met pluisjes). En vooral voor lappen stof (coupons) is het wel handig om voor het naaien zeker te weten of het nog gaat kreuken of krimpen. Veel gebruikte kennis dus gewoon. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2007 om 14:47
Was er ook niet een stof, die naar peterselie rook bij verbranding? Ik herinner me zoiets van het Detex-overhoren van mijn dochter.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
The Anny View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 22 Mei 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 179
Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2007 om 09:17
WAW, wat een super uitleg... Dank je wel. Ik heb hem uitgeprint en ga het zeker eens uittesten!

DANK JEWEL iedereen en zeker en vast L33ntje !!!
Groetjes
The Anny
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 24 Augustus 2007 om 16:31
Ja, naar peterselie, naar nagellak, naar afbijt, naar koffie, weet ik veel, elke syntheet schijnt weer naar iets anders te ruiken, maar eerlijk gezegd rook ik dat er nooit aan. Plastic is plastic. En mijn kennis komt inderdaad uit de DETEX-mappen. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns