Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Zonnebloem blad.

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
job1978 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2012
Locatie: Thuis
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer job1978 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Zonnebloem blad.
    Posted: 05 April 2012 om 06:58
Hoi hoi iedereen,

Wie kan mij het onderstaande in normale leke taal uitleggen. Ben niet echt bekend met patroon taal. Ben wel bekend met rechts, averechts, opzetten, steken meerderen en minderen ( de standaard dingen dus).

Voor ca. 28 cm breedte 60 st. opzetten met geel, verdelen over de nld. zonder kop en in toeren tricosteek breien. Op 25 cm hoogte met de minderingen voor de punt beginnen (tot hier snap ik hem nog). hiervoor bij de 1e en bij de 3e nld. tot 3 st. voor het einde van de nld. breien en dan 2 st. re. samen breien en de laatste st. re. breien; bij de 2e en 4e nld. de 1e st. re. breien en dan 1e st. re. afhalen, 1e st. re. breien en de afgehaalde st. overhalen. Deze mindering in elke 4e toer 4x en dan elke 2e toer 8x herhalen = 8 st.  Dan met de werdraad samentrekken, de draad afwerken.

Hopelijk kan iemand hier voor mij wat meer duidelijkheid in geven.

Alvast heel erg bedankt!!
Groetjes Jeroen.
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1658
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2012 om 08:11
Jeroen,
je breidt met 5 naalden, en je steken staan op 4 naalden. Op  naald 1 en naald 3 (makeer ze voor de duidelijkheid met een draadje) staan bv 20 steken, daar brei je er 17 van, dan brei je twee steken samen(2 steken samen recht in steken en in een keer breien) en steek 20 brei je gewoon recht.
naald nr 3 en vier waar ook bv 20 stken opstaan, brei je de eerste steek recht en haal je 1 steek van de linker naald naar de rechter naald zonder te breien, dan brei je 1 steek recht en de steek die je net van de linkerkant naar de rechternaald hebt gehaald haal je over de gebreide steek heen. Als je dit hebt gedaan, brei je de volgende toer gewoon recht. En dan begin je weer met de mindering, en dan bij toer 4 doe je aan het begin van alle vier de naalden 1 steek recht, 1 steek overhalen en 1 steek breien en de overgehaalde steek over de gebreide steek heen halen en aan het eind van alle 4 de naalden 2 steken samen brein en 1 recht. Dit herhaal je 8x en draad haal je door alle overgebleven steken en trek je aan en afwerken.
Mocht het niet duidelijk zijn klop nog even aan Thumbs Up
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2012 om 13:48
om het visueel duidelijk te krijgen moet je je werk eens plat neerleggen met je breidraad m.v
15-15-15-15 Dan zie je waarom je het doet .
Je mindert dan aan het eind van je 1e pen aan het begin van je 2e pen aan  het eind van je 3e pen en aan het begin van je 4e pen .
Je kunt het het beste vergelijken met de teen van een sok 
 
Je doet dat dus eerst 4x dan 9x 4x4=16 9x4=36  36+16=52   60-52=8  .
 
 
Back to Top
job1978 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2012
Locatie: Thuis
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer job1978 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2012 om 20:37
Oke dus als ik het goed begrijp moet ik dus eigenlijk inplaats van met 2 naalden breien waar bij je van de ene naar de andere naald breid. Moet ik 5 naalden gebruiken. Op elke naald 15 steken en dan de 5e naald is dan leeg en daar mee ga ik breien. En dan iedere keer hou ik een naald leeg over en 4 naalden vol....???

Sorry hoor maar ben echt heel erg nieuw hier in.

Muti bedankt voor je vorige aanwijzing het hart van de bloem heb ik nu een deel van klaar.

Beide alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Jeroen.
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Oktober 2011
Status: Offline
Points: 1199
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2012 om 20:43
http://bbbdib.hyves.nl/forum/4206438/PAKZ/OP_4_NAALDEN_BREIEN/

Hoi Jeroen,
Ik heb het pas mezelf ook geleerd op 3 naalden en dan met 1 breien. Volgens mij maakt het niet uit of je de steken op 3 of 4 naalden verdeeld, maar dat laat ik aan de experts hier over. Ik heb het mezelf geleerd met deze link en ik denk dat je daar wel wat aan hebt. Dat kan je natuurlijk ook doen met nog een extra naald. Dan heb je misschien een beetje beeld van hoe het eruit ziet ...  
Succes. Groetjes, Saskia
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 December 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1658
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2012 om 21:06
omdat ze in haar patroon praten over 4 naalden, dan is het makelijker uitleggen over 4 naalden. doe je dit over 3 naalden dan heeft ze makeerdraden nodig en dan wordt het nog ingewikkelder.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2012 om 21:13
Klopt Jeroen
 
Je hebt je steken op 4 nld staan en met de 5e brei je .
Met de lege pen ga je dus steeds weer breien .Dat is wat er staat  Ik denk dat je blad dubbbel wordt ???
Je breit a.h.w in het rond ,
Vandaar dat ze over toeren spreken en niet over naalden .
1 toer is hier dus 4 nld
Back to Top
job1978 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2012
Locatie: Thuis
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer job1978 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 April 2012 om 21:58
Mutti,

Dat snap ik inderdaad nu. Maar betekend dat als ik bijvoorbeeld naald 1 t/m4 in rechts heb gebreid, dat ik dan daar na begin bij naald 4 en die averechts brei en dan naald 3,2 en 1??? Of blijf ik 1,2,3,4 en dan weer 1,2,3,4??? als het rechts/averechts/rechts/averechts ect is ( want moet in tricosteek ). betekend dat dan dat als ik 1 t/m 4 heb gehad en dan averechts verder ga naald 4 dan naald 1 wordt?

uhhhh sorry als ik het erg verwarrend neer zet. Bedankt iedereen voor alle tips !!!!


Groetjes Jeroen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2012 om 09:08
Nee je breit nu geen averecht
 
Als je met 4 of 5 pennen breit brei je alleen recht .Omdat je in het rond breit gaat het er toch als tricot uitzien .
Je krijgt dus geen ribbels zoals je als je met 2 pennen breit zou krijgen  
 
Je gaat dus na de 4e pen over naar de 1e pen . Je moet je naalden wel aan elkaar vast breien zodat je een "cirkel"krijgt .
 
Dat moet je na het opzetten doen .
Back to Top
job1978 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2012
Locatie: Thuis
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer job1978 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2012 om 10:10
Hi Mutti,

Bedankt voor je uitleg. Volgens mij snap ik het nu helemaal.
Een klein vraagje nog  (waarschijnlijk blonde vraag ;-) ) als ik van naald 4 naar 1 terug ga, dan komen die dus automatisch ook aan elkaar te zitten?

Heel erg bedankt!!

Groetjes Jeroen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2012 om 10:45
Ja alle naalden komen aan elkaar vast te zitten .
 
Er is een methode omdat te doen .
Ik zal het proberen uit te leggen ,maar laat je  erdoor niet in de war brengen en doe het anders gewoon op jouw manier .
 
Eigenlijk moet je 17-15-15-13 steken opzetten .
Je sluit dan je rondje door met naald 4 van naald 1 2 steken op naald 4 te breien zodat er op iedere pen weer 15 steken staan .
Dan pak je je lege pen 5 en gaat breiende heen . Om je pennen te nummeren kun je een kleurdraadje gebruiken . Om te zien of je toer (4pennen ) al gebreid zijn moet je naar je draadje onderaan je werk kijken . Dat is je begin/eind .
 
succes
 
 
Back to Top
job1978 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2012
Locatie: Thuis
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer job1978 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2012 om 11:33
Thanks Mutti, het is me nu duidelijk.

Ga er mee aan de slag. (eerst nog 2e deel van het bloem hart afmaken). Wel erg leuk om eens op een voor mij onbekende mannier te breien.


Groetjes Jeroen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns