Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp bij babyslofjes patroon

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
mooms View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 06 April 2012
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mooms Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp bij babyslofjes patroon
    Posted: 06 April 2012 om 09:50

Hallo,

Ik ben bezig met het breien van een paar babyslofjes volgens dit patroon:
http://www.breishop.nl/Patronen/Bambino%20babyslofjes.pdf
Hoewel ik een heel eind kom met Google loop ik toch vast en heb ik een aantal vragen:


Brei nog 4 toeren tricot en brei met de middelste 10 steken verder recht(ribbel).
Betekent dit dat ik alles behalve de middelste 10 steken moet afkanten na de 4 toeren tricot? Of hoe brei ik anders met de tien middelste steken verder?

Tot een totaal van 7 ribbels neem dan 7 steken aan beide zijkanten van de ribbelkant op 
7 ribbels, is dat 7 toeren (dus oneven, dan komt het toch niet netjes uit met verder tricot breien) of 14 toeren?


En 7 steken opnemen: als ik zoek op "steken opnemen" dan lijkt het op alle plaatjes (zoals deze http://www.breiweb.nl/contents/nl/d654.html) dat je het werk dwars moet houden en dan je naald erdoor moet steken. Moet je dan eerst alles afgehecht hebben (of waar laat je anders de steken op je naald)?

Neem daarna weer de middelste 10 steken en brei verder recht, maar brei 9 steken en brei de 10e steek samen met de 11e steek en dit herhaal je tot alle steken aan de zijkant zijn opgebreid en heb je aan het einde de middelste 10 steken over deze kant je af en zet het slofje in elkaar
Ik ben hier nog lang niet maar heb als ik het zo lees ook geen flauw idee wat er mee bedoeld wordt...

Hopelijk kan iemand wat toelichten of kennen jullie informatieve filmpjes. Ik heb vaak moeite te begrijpen wat er in zo'n patroon bedoeld wordt, als je het dan eenmaal doorhebt is het simpel!

Alvast bedankt!

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2012 om 11:32
Je laat links en rechts van je 10 steken het zelfde aantal steken staan dus x aantal steken min 10    gedeeld door 2
(Je kunt die  10 steken met een nieuwe draad beginnen of een beetje smokkelen en na die 10 steken niet doorbreien voor je zijkanten dan kan je gewoon heen en weer breien met je oude draad  )
 
Die zet je op een hulpnaald (niet afkanten). Dan brei je met die middelste steken verder . Als je op de juiste hoogte bent laat je die 10 steken rusten . Je begint dan weer te breien met die steken die op je hulpnaald stonden (rechts). Als die op zijn neem je steken op langs het losse lapje(7) en die brei je er achteraan . Dan komen de 10 steken van het losse lapje Vervolgens neem je weer steken op langs de zijkant( je ziet lusjes tussen de toeren liggen en die kun je opnemen  ). Hierna ga je verder met de steken die op je andere hulpnaald stonden .
Je hebt dus 14 steken 2x7 meer op je pen staan dan toen je begon
Dan brei je verder ( ik denk .
minderingen maken ) zoals in je patroon beschreven
Ik kan het niet beter uitleggen ,maar blijf roepen als iets niet duidelijk is .
Er is altijd wel een hobbydoosje die je verder helpt .
 
Vaak wordt iets ook duidelijker als je het doet
 
Back to Top
mooms View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 06 April 2012
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mooms Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 April 2012 om 23:13
hoi Mutti,

Dank je voor je uitleg, dat helpt zeker. Ik voel me nu meer alsof ik mikado speel dan brei met al de naalden Wink daar was ik zelf niet opgekomen.

Ik heb de "tot een totaal van 7 ribbels" ook maar geinterpreteerd als 14 toeren, dan zie je namelijk echt 7 ribbels ontstaan en bovendien was er anders weinig aan steken op te nemen. Ik denk dat dit ook de wreef van het slofje wordt en die werd anders ook erg kort.
Het ziet er nu best goed uit (ik zie de vorm van het slofje steeds meer verschijnen) alleen dan nu nog het laatste stuk.

De laatste alinea van het patroon (ik heb inmiddels na het opnemen van de 2x7 steken 4 toeren tricot gebreid) zegt:
Neem daarna weer de middelste 10 steken en brei verder recht, maar brei 9 steken en brei de 10e steek samen met de 11e steek en dit herhaal je tot alle steken aan de zijkant zijn opgebreid en heb je aan het einde de middelste 10 steken over deze kant je af en zet het slofje in elkaar

Wat ik hiervan niet begrijp, is dat als ik de middelste 10 steken weer op dezelfde manier neem zoals eerder en ik de 10e en 11e samenbrei, dan brei je in feite alles aan één helft van het slofje op en niet aan de andere kant? (bv alleen rechts, de 10e en 11e). Of moet je dan soms ook de 1e steek met de 0e (dus degene voor de 1e steek) samenbreiden zodat het symmetrisch blijft?
Ik stel me zo voor dat als je dat zou doen het slofje als het ware naar binnen vouwt over de voetzool (links en rechts komen dan in het midden samen)

Nogmaals dank!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2012 om 08:57
je moet het aan weerskanten doen . Zowel in je heengaande als in je teruggaande pen .
 
In weze is dat dan ook weer steek 10 en 11 maar in av .
 
Je zijkanten worden dus steeds korter,terwijl je 10 steken 10 steken blijven
Back to Top
mooms View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 06 April 2012
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mooms Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2012 om 11:27
wow Mutti, je bent geweldig Thumbs Up

Weer zoiets wat ik echt niet in het patroon lees maar blijkbaar je moet weten om het goed te kunnen maken. Nu is het slofje bijna klaar...!

thanks!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 April 2012 om 15:57
graag gedaan .
 
Ik heb deze slofjes in allerlei uitvoeringen wel tig keer gemaakt ,maar nog nooit zo,n summiere beschrijving gezien .
Je moet a.h.w. tussen de regels doorlezen .
 
Ik hoop dat de slofjes verder lukken .
 
 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.398 seconden.
Lang Yarns