Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenwebwinkeltje

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Onderwerp: webwinkeltje
    Posted: 20 Januari 2008 om 22:21
Even iets helemaal anders. Ik wou eens vragen of er iemand van jullie ervaring heeft met een webwinkeltje? Moet je dan een BTW-nr hebben of kan het zo (op kleine schaal) Moet je voor de rest nog iets betalen, of vergunningen aanvragen ofzo? Ik maak zelf sieraden en heb er ondertussen zoveel, dat ik ze wil verkopen. Maar ik vraag me af hoe gemakkelijk zoiets gaat...
Hopelijk kan iemand me wat meer uitleg geven?
groetjes, Marlies
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2008 om 00:01

Ik heb laatst voor mijn nichtje een weblog gemaakt. Had bij weblog gevraagd of dat mocht, dat mocht niet en een poos later kreeg ik bericht dat het wel mocht. Vooral voor hobbydoeleinden was het geloof ik geen probleem.

Het moet denk ik wel een beetje in de hobbysfeer blijven, bijvooreeld wat je prijzen betreft. zodat je weer wat nieuw materiaal kunt kopen ofzo?

 

 

     All you need is love.

Back to Top
hobbydoos View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar


Lid sinds: 09 September 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1047
Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2008 om 16:54

Hallo Marlies,

Als je het officieel wilt doen dan moet je de volgende zaken regelen:

  1. inschrijving KVK (10 minuten)
  2. BTW nr. aanvragen bij Belastingdienst. (brief)
  3. Aparte bankrekeningnummer.

Over de inkomsten moet je inkomstenbelasting betalen, deze is afhankelijk van je groep ergens tussen de 30% en 50%. Voor inkomsten die niet zo groot zijn kun je dit aangeven als "resultaten uit werkzaamheden" op je belastingformulier.

Als webwinkel val je onder de Productschap Detailhandel, de wettelijke verplichte contr. hiervan is dacht ik 70 euro.

Renske

Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Posted: 21 Januari 2008 om 19:18
Hoi Renske,

Bedankt voor je uitleg. Het lijkt me toch niet zo eenvoudig...
Dan moet je eigenlijk echt een zelfstandigenstatuut hebben?
En weet jij hoe het zit met zo'n weblog, zoals Meia zei?
groetjes, Marlies
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 22 Januari 2008 om 00:26

Het blijft wel een hekel punt denk ik. ALs je het officieel wilt doen zoals Renske hier neerzet, heb je geen zorg natuurlijk.

Maar is het je dat waard voor de dingen die je maakt? Je loopt dan in ieder geval geen risico.

Als dat "resultaten uit werkzaamheden" de moeite waard is dan is dat wel een optie, ga anders eens langs het belastingkantoor, daar kunnen ze het je allemaal uitleggen.

     All you need is love.

Back to Top
Harineke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 11 Januari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 16
Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2008 om 09:10

Hoi Marlies,

Je kan het beste hetgeen je wilt voorleggen aan de Kamer van koophandel.
Ik geef al een aantal jaren workshops Mozaïek en heb toen ook eens naar geïnformeerd, want ik wilde geen problemen achteraf.
Mij werd toen verteld dat je een vrijstelling hebt tot een bepaald bedrag aan inkomsten....als je daar boven komt moet je je wel aanmelden bij de Kamer van koophandel. Ik kwam daar lang niet aan toe. Daarnaast moet je dan allerlei dingen natuurlijk wel zoveel mogelijk gescheiden houden...je eigen gebruik en dat van je bedrijf....anders klopt de boekhouding niet en die moet je eventueel natuurlijk wel kunnen overleggen.
Aan de Kamer van koophandel zitten kosten verbonden en die moet je natuurlijk ook weer doorberekenen in verkoop van je dingen....het moet je natuurlijk wel iets opleveren.
Ik kan voor mezelf grotendeels voor noppes mozaïeken....maar goed veel van wat ik maak...maak ik toch als voorbeeld of is een uitprobeersel voor de workshops.
Ach en als ik met de kinderen op school mozaïek, neem ik ook geregeld wat leuke kleuren mee voor de kinderen en dat hoef ik dan allemaal niet te verantwoorden.

groetjes, Harineke

 

 

groetjes en nog een creatieve dag, Harineke
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2008 om 14:30

Hé dat is leuke info Harineke. Daar heeft een mens wat aan. 
Tenminste als het wat hobbymateriaal is enzo.

Zoals Renske, die heeft een winkel en heeft er haar beroep van gemaakt dan is het wat anders.  Even bij de KVK informeren kan nooit kwaad trouwens.

     All you need is love.

Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2008 om 16:59

Hallo Lizzy

waarom probeer je het niet via Marktplaats of Ebay te verkopen?

 

Back to Top
moeder van View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 12 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 340
Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2008 om 17:21
Ik verkoop ook erg veel via marktplaats, vooral eigengemaakte kleding. Op ebay is verkopen duurder want volgens mij moet je daar een percentage van je verkoopprijs afstaan ofzoiets..
~~~~~~~~~~~~~~
Groeten Debby
~~~~~~~~~~~~~~
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2008 om 18:20
Originally posted by huppel huppel wrote:

Hallo Lizzy

waarom probeer je het niet via Marktplaats of Ebay te verkopen?

 



Ik heb het wel al eens geprobeerd via kapaza en 2dehands.be, maar ik vraag me af of je daardoor geen problemen kan krijgen met de belastingen. Omdat je via die sites eigenlijk geen 'nieuwe' dingen mag verkopen.
groetjes, Marlies
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2008 om 19:40
Maar als je de wol hebt gekocht, is ie toch al tweedehands? Of is het dan weer nieuw als je er iets mee maakt? Trouwens hoe weet meneer belasting of iets wat jij verkoopt nieuw is? Hè al die regeltjes ook altijd.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Tess View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 30 Maart 2006
Status: Offline
Points: 227
Direct Link To This Post Posted: 27 Januari 2008 om 21:07

Hi,

Leuk dat je van plan bent om voor jezelf te beginnen. Ik denk dat ik ook wel een aantal van je vragen kan beantwoorden omdat ik ze zelf ook een paar maanden geleden heb gesteld.

Kamer van Koophandel kun je doen is niet verplicht. Het nadeel van het niet doen is dat je geen spullen kunt bestellen bij groothandels die een kvk nummer van je verlangen. Een nadeel is ook dat je er een bedrag (bij mij ongeveer 40 euro) voor betaald per jaar om ingeschreven te staan. Ook betaal je 60 euro om jezelf in te laten schrijven als eenmanszaak.

De voordelen zijn dus dat je wel kunt inkopen waar je wilt. Je professioneler overkomt naar je klanten toe en dat mensen je ook kunnen vinden via het register van de KVK.

De belastingdienst is een ander verhaal. Hier kom je eigenlijk niet onderuit. Zeker niet als je ook een KVK nummer wilt hebben. Ik heb me dus ook ingeschreven bij de belastingdienst en moet nu omzetsbelasting formulieren invullen, wat ik het afgelopen jaar heb gedaan. Bij mij gaat het per jaar omdat het zo kleinschalig is. Ze kijken daarna of je ook een aanslag krijgt voor inkomsten belasting. Wat Renske zegt, resultaat uit werkzaamheden gaat bij mij niet op. Ze kijken daar best kritisch naar. Je mag tot een bedrag van 1800 euro bijverdienen (uit mijn hoofd) daar betaal je geen belasting over. Als je er overheen gaat dan krijg je automatisch dat je er wel over moet gaan afdragen.

Een bankrekening is ook zakerlijk alleen te regelen als je een kvk nummer hebt. 

Het is een lastig verhaal, en er komt naast deze dingen nog meer bij kijken. Je website maken waar je je spullen verkoopt. Dat betekent, een website bouwen, een winkelmodule opzetten en een hosting zoeken om alles onder te brengen.

Dan heb je een boekhoudprogramma nodig om je administratie in bij te houden want bij iedere ketting die je verkoopt hoor je ook een factuur uit te draaien.

Je hebt dus ook een goede printer, verpakkingsmateriaal, enveloppen, postzegels en pakketzegels etc nodig om op te kunnen starten. En dan hebben het nog niet over het werk wat je er verder in moet steken om het bij te houden en op te sturen. Begrijp me niet verkeerd hoor, het is echt heel leuk om te doen, het komt misschien wat negatief over dit verhaal maar je kunt maar beter van te voren weten wat er allemaal bij komt kijken. Je kunt het natuurlijk ook simpeler aanpakken, het is maar net wat je zelf wilt. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je keuze !

Groetjes Tess

Mocht je nog vragen hebben kun je me gerust even mailen.

Liefs Tess
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 844
Direct Link To This Post Posted: 28 Januari 2008 om 10:39
Bedankt voor je uitleg Tess. Ik dacht inderdaad wel dat het niet zo eenvoudig is!
Bij mij is het niet de bedoeling om echt zo professioneel te zijn als jij, dus ik denk dat ik het gewoon maar ga vergeten. Heb ook geen tijd genoeg om er zoveel mee bezig te zijn!
groetjes, Marlies
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.688 seconden.
Lang Yarns