Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

olifant van het breiboek sarah keen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
brigittefw View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: rotterdam
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer brigittefw Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: olifant van het breiboek sarah keen
    Posted: 19 Januari 2014 om 15:29
hallo allemaal 
ik ben dus met het olifantje bezig en ga beginnen aan het hoofd 
heb hem  al 6 keer uitgehaald ik snap er echt helemaal niks van
beginnen met 12 steken dan 3 recht 1 meerderen dat doe ik met de laatste steken ook  dus volgens mij zit ik tot dusver goed
daarna 7 recht twee samenbreien doe ik ook aan het eind van de naald weer 
en dan nu volg toer 50 averechts draaien???????????? help haha 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 16:10
Is het deze? Met een beetje meer informatie wil ik je graag helpen. ik heb het patroon in het Engels.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
brigittefw View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: rotterdam
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer brigittefw Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 16:20
hallo lida ja dat is hem inderdaad 
persoonlijk vind ik de beschrijving niet echt duideijk ( zal wel aan mij liggen hoor haha ) 
bij jou ziet hij dr super uit 
dus als jij mij duidelijker kan maken hoe het gaat heel erg graag 
groetjes Brigitte
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 17:07
Als je de engelse tekst leest dan staat er dat je de eerste keer moet meerderen van 12 naar 24 steken en dan moet je naar 30 .en zo door tot je het juiste aantal steken hebt dan minderen ,tot het aangegeven steken aantal .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 17:34
Ja zo lees ik het ook. Je hebt 12 steken opgezet. Iedere teruggaande pen is averecht.  Bij pen 1 meerder je uit iedere steek 1 steek, op het einde heb je er dan 24 steken.
Volgende pen is dus averecht. Bij de volgende pen meerder je iedere 3e steek 1 steek. Dus 3 steken worden er 4. Op het einde heb je dus 6 steken gemeerderd en in totaal 30 steken op je pen. Zo ge je in iedere rechte pen verder met het meerderen van 6 steken per pen, totdat je in totaal 72 steken op je naald hebt staan. Daarna moet je 15 naalden tricotsteek breien te beginnen met een averechte naald. ( Je had immers als laatste naald recht gebreid en gemeerderd tot 72 steken) ik hoop dat het je zover duidelijk is.
De vertaling van de patronen van Sarah Keene zijn niet de allerbeste.
Overigens de foto is niet van de olifant die ik gebreid heb, maar gewoon van Ravelry afgehaald.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 18:03
Zo lees ik het dus ook maar dan komt mijn rekenprobleem en ik ben er slecht in dat weet ik Als ik 24 steken heb en ik moet steeds na 3 steken meerderen hoevaak meerder ik dan ??? Ik kom op 7 maar corrigeer me als ik mis zit
Back to Top
brigittefw View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: rotterdam
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer brigittefw Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 18:10
ohh dus ik kan weer opnieuw beginnen vond het hoofd al zo groot worden  dus in 1 naald recht maak je al die steken bij ? en dan als je 72 steken hebt dan 15 toeren recht averercht dat zie ik dan wel weer haha maar daarna dat minderen is dan 7 steken recht twee samen breien 7 recht twee samen in 1 naald weer ?en dan volg toer 50 averecht draaiendie snap ik dus niet 
leuk deze forum zo kan ik er wel uitkomen met die antwoorden hartstikke bedankt 
groetjes brigitte
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 18:11
Als je 24 steken hebt en moet meerderen naar 30 moet je dus 6 steken bij maken. Dat betekent dus: maak van 4 steken 5 steken.
24 gedeeld door 6 is 4. Dus na ieder 4e steek meerderen. Dat kun je dan op 2 manieren doen.
1 Je meerdert 1 steek uit de 4e steek, dan heb je er dus 5.
2 Je neemt het dwarsdraadje tussen 4e en de 5e steek en breit dat verdraaid recht. Heb je ook 5 steken.
Zo ga je verder tot het einde van de naald. Mocht je me niet geloven. Zet streepjes op een papier en tel.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 18:16
Nee Brigitte je maakt niet in de eerste naald recht de steken bij. Ik heb de Engelse tekst voor je gecopiƫerd. Dan zie je dat je het in 10 rechte naalden moet doen. Daar zitten dan nog de averechte tussen. Voorlopig dus niets uithalen even goed kijken.
 
Beg at back using the thumb method and A, cast on 12 sts.
First and next 8 foll alt rows: P.
Inc row: (Inc) to end (24 sts).
Inc row: (K3, inc) to end (30 sts).
Inc row: (K4, inc) to end (36 sts).
Inc row: (K5, inc) to end (42 sts).
Inc row: (K6, inc) to end (48 sts).
Inc row: (K7, inc) to end (54 sts).
Inc row: (K8, inc) to end (60 sts).
Inc row: (K9, inc) to end (66 sts).
Inc row: (K10, inc) to end (72 sts).
Beg with a p row, work in St st for 15 rows.
Dec row: (K7, k2tog) to end (64 sts).
Next row: P50, turn.
Next row: S1k, k35, turn.
Next row: S1p, p to end.
 

 



Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 18:18
Ik geloof je direct en ik weet nu ook weer hoe het zit .

Uit iedere 4e steek brei je 2 steken en dan begin je weer opnieuw te tellen .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 18:22
Inc row betekent dat je in die naald meerdert. Je ziet nu hoop ik dat je meerdert in een naald naar 24 steken, daarna komen de ander aantallen Alt rows  P betekent dat je de oneven naalden averecht moet breien.
Ik zie nu dat je met een naald averecht bent begonnen. Daar heb je dus niet in hoeven meerderen. Zou je gewoon met recht en meteen met meerderen zijn begonnen, gewoon laten zitten als de rest wel goed is, valt niet op.
Pff, ik krijg het er warm van.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Januari 2014 om 18:23
@ Mutti, juist. Soms zitten er kronkels in je denksysteem en dan kom je er niet meer uit.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
brigittefw View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: rotterdam
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer brigittefw Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:07
en dan nu het 50 averechts draaiende hoe ga ik dat dan doen?

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:34
Ik denk dat je niet het totale aantal steken wat op je pen staat moet breien maar 50 en dan je werk keren Als je dat gedaan hebt staan er dus al steken op je rechter pen .

Ik denk dat het om verkorte pennen breien gaat maar ik heb het patroon niet Vorig jaar is het olifantje ok al eens langs geweest .Kijk een op onderwerp zoeken bovenaan in de blauwe balk
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:55
Beg with a p row, work in St st for 15 rows.
Dec row: (K7, k2tog) to end (64 sts).
Next row: P50, turn.
Next row: S1k, k35, turn.
Next row: S1p, p to end.
Als ik het stukje van Lidwina knip en plak lees ik, na al die meerderingen begin je met een averechte naald, brei stockinette stitch (dus tricot) 15 naalden, daarna een toer met minderingen naar 64 steken. Dan dus 50 steken averecht, draai werk - dat is dus een verkorte toer, volgende toer 1 steek afhalen, 35 steken recht, draai werk en de toer erna pik je een deel van de steken weer op. Gewoon een beetje vertrouwen in het patroon hebben en kijken wat het je oplevert.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 11:39
Na die 35 steken recht draai je weer .Vervolgens 1 steek av afh en av tot het eind breien . Dan komen er weer minderingen .

Lidwina heeft eind dec 2013 de link gegeven naar het eng patroon omdat er toen ook al onduidelijkheden waren .

Mocht je gaatjes krijgen door het keren kijk dan eens even naar filmpjes van o.a You Tube of Drops design hoe je dit kunt voorkomen .

Die verkorte toeren brei je om vorm /ronding in je werk te krijgen .

succes en blijf vragen
Back to Top
brigittefw View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Januari 2014
Locatie: rotterdam
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer brigittefw Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 14:18
Dames mag ik heel erg bedanken ik heb hem door ;-) hierna de oren en de tanden dus wie weet tot nader bericht 

helemaal geweldig deze site 
nogmaals bedankt groetjes Brigitte 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 19:19
Mooi zo !!!

Al doende leert men

succes
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns