Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

plaid breien beginner

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
AgnesBijma View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 01 December 2015
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AgnesBijma Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: plaid breien beginner
    Posted: 01 December 2015 om 10:46
Hallo,

Sinds vorige week ben ik begonnen te breien, ontzettend leuk! Nu wil ik graag een plaid breien. Hiervoor het ik leuke wol gezien. Weet echter totaal niet of dit geschikt is qua dikte. Ook heb ik geen flauw idee hoeveel bollen ik ongeveer nodig zou zijn.
De wol die ik op het oog heb is 100 gr met een looplengte van 240 mtr (naald 4 - 4.5).

Is dit een goede keuze of kan ik beter iets anders zoeken? Plaid van ongeveer 1.20/180m.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,
agnes
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 10:52
tis meteen een heel project!
een sjaal of col is eerder klaar, zou zelf met een goedkoper garen beginnen, zman,wbra of iets dergelijks. kan je ook bergen garen kopen, bonnetje bewaren en wat je overhoud terugbrengen.
kijk ook eens bij ff voorstellen
Back to Top
AgnesBijma View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 01 December 2015
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AgnesBijma Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 11:07
Hoi,

Col en een kussenhoes zijn al af, 2e hoes bijna ;-). Gaat me nu vooral om of de dikte van deze wol geschikt is om een plaid mee te breien of dat ie te dun is.

Voorstellen zal ik zeker nog even doen!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 11:10
Toe maar, dat is niet niks. Misschien is het een idee om eerst een kussen te maken.
Had je al in je hoofd hoe die plaid moet worden? De gebreide zijn meestal in een patroon gebreid. Wil je je plan niet opgeven, is het misschien wel zo verstandig om de plaid in blokken te breien, anders krijg je wel erg veel steken op de pen. 
Ik geef je een link van een kussen dat niet al te moeilijk is, maar ook niet echt simpel voor een beginner. Op de site van Drops vind je er nog meer en ook dekens. Voor de rest is meneer Google je beste vriend.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 11:12
Aha, ik zie dat een kussen al klaar is. Dus zo'n beginner ben je ook niet. Welk garen had je op het oog?
Op de wikkel staat de pendikte en soms ook hoeveel bollen je nodig hebt voor een trui. Zou je ongeveer kunnen omrekenen wat je voor je deken nodig hebt. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
AgnesBijma View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 01 December 2015
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AgnesBijma Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 11:23
Het is behoorlijk verslavend.... ;-)
De wol die ik op het oog heb is 100 gr met een looplengte van 240 mtr, naald 4 - 4.5, Fenna van de Wibra.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 12:30
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6941&cid=7

Hier heb ik een deken voor je gevonden. Lijkt mij van Fenna ook leuk, hij streept vanzelf. Zij gebruiken 700 gram totaal. Maar het is dunner garen dat zij gebruiken. Dus nog even puzzelen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 15:36
Als je een proeflapje maakt van iets meer dan 10x10 cm, kun je voelen en zien of het geschikt is voor een deken en uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Voor een gehaakte sjaal met Fenna had ik ongeveer 4 bollen nodig, 200 x 50 cm. Maar gehaakt is één en al gaatjes. Ik zou voor 20 bollen gaan en de kassabon op een van de wikkels plakken. Heb je dan teveel bollen, kun je ze terugbrengen en je geld terig krijgen.

Fenna wordt veel gevraagd en verkocht op Marktplaats en er worden hoge prijzen voor gerekend.

Je kunt vierkanten of banen breien/haken of anders een lange rondbreinaald kopen. Op die van 120 cm passen heel wat steken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
AgnesBijma View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 01 December 2015
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer AgnesBijma Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 16:52
Bedankt voor alle tips, suggesties en reacties. Heb inderdaad de wol op marktplaats gezien. Helaas pakket van 10 net verkocht ;-). Ach, er komt vast wel weer iets voorbij! Heb momenteel wat wol van de zeeman, misschien moet ik daar gewoon maar van bijbestellen.


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2015 om 17:46
De gewone garens van Zeeman en Wibra zijn ook prima geschikt voor dekens. Ik heb iets tussen een woondeken en een brede stola, al jaren, en als ik die op mijn stoel laat liggen, gaat één van de katten er op zitten en slaat zijn nagels er in en trekt ze dan weer terug. Daar is niets van te zien. Hij is een sumoworstelaar met enorme klauwen.

Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2015 om 10:26
Ik heb vorig jaar een corner to corner deken gehaakt en daar ging in totaal 1456 gram in. Gehaakt met acryl van zebra en dat heeft
dus dezelfde gram/looplengte verhouding. Dus zoveel heb je zeker nodig.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2015 om 13:57
He Agnes, misschien even voorstellen? In ieder geval welkom op dit forum.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 December 2015 om 14:17
Ongeveer 1500 gram zijn 15 bollen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns