Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenV hals breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 09 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 918
Direct Link To This Post Onderwerp: V hals breien
    Posted: 17 Maart 2008 om 10:24
Hallo allemaal,

Ik heb een adviesvraag. Ik ben bezig met de heren spencer naar een patroon van Jessica Tromp. Na 15 jaar niet breien, viel het tot nu toe niet tegen. Ik ben dan ook eigenlijk klaar met achter en voorpand. Komt het aanbreien van de v-hals...
Dit wordt dus niet mooi. Heb ik toendertijd ook door oma laten doen geloof ik.
Ik heb aan weerszijden van de v-hals geminderd door overhalen.
Nu lees ik de breitips (beter eerst kunnen doen) en kom tot de conclusie dat je in dit geval op de heengaande (rechtse) naald, pas in de 3e steek van de rand moet samenbreien.
Dus 1e afhalen, 2e recht, 3e samenbreien of overhalen?

Zal ik toch maar uithalen???

Moet weer 10 jaar mee, dus...

Groetjes Rosemarie


Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7299
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 11:06
Ik zou het uithalen als het er niet mooi uit ziet.
Want anders blijf jij je er aan ergeren. Maar als je het er goed uit vind zien, zou ik het gewoon laten zitten.
Groetjes Teunie
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 November 2007
Status: Offline
Points: 2403
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 11:09
Bij de v-hals moet er in ieder geval ter afwerking nog een boordje aan. Ik weet niet of je het niet mooie of kartelrandje daarin kunt wegwerken middels een klein maar natuurlijk wel onzichtbaar naadje? Anders zou ik het zeker uithalen. Tien jaar is een lange tijd om met ergernis (daar is iets niet helemaal zoals ik het wil) tegenaan te kijken.
Groetjes,
Dorine
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 12:49

ik minder bij een V-hals rechts met een enkele overhaling en links twee samen breien,je minderingen lopen dat met de V naar boven.Wel altijd twee steken vanaf de kant.Je kan daarna een los boordje breien en er met de hand opnaaien,dan zie je niets meer van de rand.Steken opnemen geeft snel gaatjes.

succes.

Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 09 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 918
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 13:11
Hoi Corry,

Dit had ik dus ook gedaan, rechterkant overhalen en linkerkant samenbreien. Alleen geen 2 steken van de kant.

Nog even een vraagje; 2 steken van de kant betekent derde en vierde steek samenbreien of tweede en derde?? ( en natuurlijk hetzelfde voor overhalen.

Groetjes Rosemarie

Ps. Ik ga nu uithalen!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 14:33
Het betekent inderdaad dat je de laatste of eerste 2 steken gewoon breit, dus 3 en 4 samenbreit of overhaalt. Dat is bij raglanmouwen ook vaak mooier. En net wat breioma Corry zegt, een later aangenaaid boordje is mooier dan wanneer je de steken van de hals opneemt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 09 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 918
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 14:53
Hoi,

ik ben me er nu helemaal in aan het verdiepen, want volgens mij klopt nu t patroon niet. Wie wil zich er in storten. Ben niet zo goed in link plaatsen.

Het gaat om een heren pullover van Jessica-Tromp.nl. Te vinden bij herenpatronen, bijna onderaan. Afgebeeld staat een witte spencer met v-hals en aangebreid boord.
Nu begrijp ik dat je deze v-hals krijgt door 1 st. op hulpnaald te zetten en bij boord breien links en rechts gaat minderen. In t patroon staat echter in het midden 8 steken afkanten. Maar dan krijg ik toch nooit een echte V?
Als ik dit dan toch zou doen (1 st. op hulpnld) dan kom ik niet uit met de verwerking van de andere 7 steken.
Wat nu??

Rosemarie
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 15:17
Het klinkt ingewikkeld. Zou het de bedoeling zijn dat het halsboordje over elkaar heen wordt vastgezet? Is het in totaal een even aantal steken voor het voorpand? Dan zou je eerst de middelste moeten laten verdwijnen of op een hulpnaald zetten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 15:25

Heb even gekeken,je moet eerst elke 4e toer minderen,die middelste steken is wel raar,maar bij het boordje is niet geminderd,daarom zal die mindering van 8 wel zijn,ik denk dat het dan niet mooi is.Ik zou gewoon splitsen en tot bovenaan iedere 4e toer minderen,i.pv. bovenaan iedere 5 e toer,dan kom je redelijk goed uit met je steken,desnoods minder je bovenaan nog een keer extra,dat zie je niet.Bij deze manier moet je ook in het boordje in het midden iets minderen.Ik heb een goede manier om een boordje aan te naaien,zal ik even scannen,en dan stuur ik het.

Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 09 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 918
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 16:29
Hoi Corry,
Bedankt voor het nakijken. Ben ik toch nog een beetje alert. Jouw scan is ook goed ontvangen. Ziet er inderdaad heel mooi uit. Nog nooit zoiets gedaan, dus dat wordt dan oefenen.
Maar ik moet dan wel eerst een losse boord breien. Dan hetzelfde aantal steken aanhouden als aangegeven bij aantal op te nemen bij rondbreinaald?? Of ook in twee keer.
Ik denk dat het dan in één keer het totaal moet zijn, voor bijvoorbeeld 6 toeren, met in het midden dan in de 3e, 4e en 5e toer telkens weerszijden 1 minderen??!!

Nou, ik denk dat ik het allemaal even moet laten bezinken. Kan in ieder geval vooruit, en kies dan voor in het midden 2 steken afkanten. Heb 122 steken op de naald dus 1 gaat al niet, omdat het dan oneven wordt. Vervolgens elke 4e toer 1 minderen.

Ik zal nog wel ergens tegenaan lopen, maar gelukkig heb ik jullie dan nog.

Heel hartelijk dank alvast voor zover,

Rosemarie
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 17 Maart 2008 om 16:34

Als je midden voor die minderingen in het boordje doet ,dan zou ik in 1 keer breien ,of op een rondbreinaald.

Zoals magteld het zag kan natuurlijk ook,maar dan heb je twee naden in het boordje.,dat had ik niet bedacht.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns