Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenDringende hulp zware gordijnen plooien!

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
*marjolein* View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Onderwerp: Dringende hulp zware gordijnen plooien!
    Posted: 25 Maart 2008 om 11:12

Hallo beste mensen,

Bij deze een vraag: Ik heb gordijnen gemaakt voor een vriendin. Deze had ik geplooid met het gewone gordijnband (smal met inschuifhaakjes). Echter, de stomerij vertelde haar dat het niet het juiste band en haakjes was. Ik moet breed band kopen, insteek haken en de plooien een eindje instikken. Nu is mijn vraag, aan welke kant de plooien en hoe de haken insteken? Ik maak wel even verhelderende foto's...

Dit zat er eerst op.

Nu komt dit er op.Ik neem aan dat het band er geheel op moet (dus als ie ongeplooid is) en je dan de plooien maakt.

Maar moet ie nu zo geplooid en ingestikt?

Of zo (wat me het logischt lijkt)?

En in een boek staat dit. Maar dan is me nog steeds niet duidelijk hoe de haakjes er in moeten. Ik word er draaierig van Ik heb een heel oud gordijn met zulke haken liggen en die zitten er gewoon van onderaf door de stof heengestoken. Dat is dan wel weer een gordijn zonder band.

Wie heeft hier verstand van? Alvast bedankt!

 

Back to Top
moeder van View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 12 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 340
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 11:31

Ik heb er niet erg veel verstand van, maar wel eens vaker gedaan.  Het stikken van de plooien doe je aan de ''goede'' kant. Het plooiband aan de achterkant (zoals foto 2) en dan plooien uitmeten aan de voorkant, je stikt dan dus op de voorkant..Je stikt dan ook alleen de plooi en niet verder, zal zo'n centimeter of 10 zijn denk ik. De ijzeren haak steek je aan de achterkant van het gordijn en dan door de ogen van de lopers in de rails...

~~~~~~~~~~~~~~
Groeten Debby
~~~~~~~~~~~~~~
Back to Top
*marjolein* View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 11:36

Hm, dat is al best wel verhelderend! Ik denk dat ik er mee uit de voeten kan. Als iemand anders nog iets toe te voegen heeft, graag, maar ik ga zo ook aan de slag. bedankt!

 

Marjolein

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 11:55

Zo gaat het goed,inderdaad aan de buiten kant de plooi stikken,zo'n prikhaak is niet handig,erg lastig insteken,handiger is een haak met een kopje,die steek je zo in de plooi,weet alleen niet of ze nog te koop zijn.Plooien zijn ong.7 of 8 cm.

Heb even bij mijn eigen gordijnen gekeken.

succes.

Back to Top
Petra T. View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 21 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 736
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 12:01
Heb altijd de "prikhaak" gebruikt voor overgordijnen. Lekker stevig.
Vooral bij een "dubbele plooi" kun je deze haak netjes tussen de stikstels steken. Bij een dubbele plooi naai je eerst een grote plooi. Dan vouw je het midden van de plooi terug naar het stiksel en stikt dit, van boven naar beneden gerekend, in het midden nog een klein stukje vast. Tussen deze 2 stiksels past dan zo'n prikhaak.
Geduld kun je oefenen.
www.petriek.blogspot.com
Back to Top
*marjolein* View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 14:31
Dank voor alle informatie! Ik heb nog één vraagje: Hoeveel vanaf de kant beginnen jullie met plooien? Dus het stukje waar zogezegd helemaal niets mee gebeurt?
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 14:32
dat is bij de mijne ong.3 cm.
Back to Top
*marjolein* View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 15:01

Mooi, dat heb ik ook ongeveer afgemeten, dan hoef ik niet alle spelden voor alle plooitjes opnieuw te zetten

Back to Top
*marjolein* View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 16:08

Whoeps, toch nog een vraagje. Ik heb alles geplooid, nu moeten alleen de haken er nog in. Echter, ik weet nu hoe ze aan de rails moeten hangen, ik weet ook dat ik ze met de scherpe kant door de stof moet prikken, alleen eh hoe? Moet het alleen door het witte band? Moet het door de stof? Dan door beide delen van de plooi dus? Maar als je het er doorheen prikt, komt het er aan de voorkant uit, om maar mijn verwarring te omschrijven. Ok dus vanuit waar moet het er hoe doorheen? Misschien helpen deze foto's om het aan me uit te leggen.

 

Zo'n dubbele plooi zou ik zelf best willen Alleen het meisje waarvoor ik het maak, houdt wel van strak.

Back to Top
Petra T. View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 21 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 736
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 16:57
Ik doe de haak altijd tussen de lagen stof, achter de plooinaad. Je steekt 'm van onder naar boven.
De andere kant steek je van boven naar onder door het ringetje aan je rail.
Geduld kun je oefenen.
www.petriek.blogspot.com
Back to Top
*marjolein* View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2008 om 20:35

Hm hm......

Wacht een even, volgens mij snap ik het!! hoera!!

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2008 om 16:36
Ik doe altijd de stof over het band, zodat je het band niet ziet. Ik vind het super op deze manier i.p.v. dat ouderwetse band.
     All you need is love.

Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 November 2007
Status: Offline
Points: 2403
Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2008 om 19:56

Originally posted by Meia Meia wrote:

Ik doe altijd de stof over het band, zodat je het band niet ziet. Ik vind het super op deze manier i.p.v. dat ouderwetse band.

Ja, ik ook maar dan moet je niet al een bestaand gordijn hebben. Hij wordt anders te kort want je moet ook voor over de band een extra aantal cm's hebben.

Back to Top
*marjolein* View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 26 Maart 2008 om 20:33

Jep, als ik inderdaad van tevoren had geweten dat dit band er op moest, had ik alles 10 cm extra genomen. nou ja, een volgende keer weet ik tenminste, een zwaarder gordijn vraagt om breder, steviger band met bredere haken.

Al ben ik even uitgegordijnt, na de nog 4 te komen gordijnen die ik moet voorzien van nieuw band

Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2008 om 10:22

ben jaren gordijnnaaister geweest

je stikt het band aan de stof bovenaan voor je het afwerkt, slaat het om met de strijkbout en stik de zijkanten vast de rest zet je eventueel vast met spelden, dan ga je meten om in te stikken ( plooien) en zet ze aan de goede kant vast door heen en weer te stikken en dan meten of het goed is , haken erin en klaar.

waar bemoeien ze zich mee bij de stomerij de plooiband haakjes met band waren ook goed geweest alleen wat ouderwets maar het kan net zo mooi hangen hoor.

 

succes groetjes Corrie

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns