Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoe heet het????

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
hhoekstra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hhoekstra Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoe heet het????
    Posted: 13 Februari 2017 om 20:08
Weet iemand hoe de hoofdkleedjes op een stoel heten? Het zijn gehaakte kleedjes, vaak met een kantpatroon. Mijn oma had ze op haar deftige rookfauteuil hangen. De bedoeling was dat de stoelen schoon bleven als mensen met hun vette haren tegen de leuning gingen zitten. Ik kan niet googelen als ik niet weet hoe ze heten en ik heb echt al van alles geprobeerd. Mijn schoonzus heeft een heel klassieke inrichting en ze wil ze graag hebben. Ik maak ze met liefde voor haar maar hoe heten ze? Dan kan ik een voorbeeld zoeken en aan de slag.
Hanny
Back to Top
Katharina View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 09 Juni 2015
Locatie: Midden Limburg
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Katharina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2017 om 20:38
Dat heet een antimakassar.
Typ dit maar eens bij google en dan op afbeeldingen kijken.
Groetjes Karin
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 08:24
Volgens mij waren het gewone ronde kleedjes die over de armleuningen en hoofdsteun hingen. Men gebruikte pommade in het haar, vandaar de vettigheid.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 10:26
Mijn moeder haakte ook nog antimakassars. Ook zonder pommade kon een stoel op die plaats vies worden. Die waren niet rond maar vlindervormig. Een soort trapeziumvorm met de brede kant (50 CM) aan de bovenrand om het rugkussen van de stoel heen en de smallere kant (30 CM) wees naar beneden. De "ronde" kleedjes werden bij ons op de armleuningen gelegd zodat je met je handen de bekleding niet aanraakte.   
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 10:44
Ouderwets, maar toch wel weer een goed idee ook.
Mijn bureaustoel heeft stoffen armleuningen die versleten zijn.
Ik ga nu dus antimakassars maken.

Thumbs Up
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 11:52
Toen ik klein was lagen die dingen op alle gestoffeerde stoelen in alle soorten vormen en maten. Ook lagen ze op het dressoir onder iets, zodat er geen krassen op het dressoir zouden kunnen komen. Liefst gehaakt met heel fijn glanskatoen en haaknaald hoe dunner hoe beter. En dan bedoel ik iets rond no 1 en minder. Ik heb de naalden van mijn moeder nog en ook nog dat soort kleedjes.
In het Engels heten die dingen: doily. 

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 12:07
Zitten hele mooie tussen.
Ik heb niet het geduld ( en de handen) voor dat hele fijne werk.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 12:29
Wat een heeeerlijk ouderwets woord.......ff gegoogled..Makassar was/is een plaats in Indonesiƫ waar haar.olie gemaakt werd, vandaar de naam anti.m...weer wat geleerd dankzij de doos ;-) en jij wist dat w.s. Magtelt ?
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 13:02
Originally posted by nldutchy nldutchy wrote:

Makassar was/is een plaats in Indonesiƫ waar haar.olie gemaakt werd,

Heee, wat interessant. Dat wist ik niet.

Mijn moeder had dus op elke fauteuil 3 kleedjes hangen: 1 antimakassar en 2 kleinere bij je polsen. Dan waren mijn vader en ik van die types die altijd schuin in een stoel hingen met onze benen over de leuning gedrapeerd. Gevolg: al die zorgvuldig gehaakte en gesteven (!) kleedjes moesten 10 keer per dag van de vloer opgeraapt en weer netjes neergelegd worden. Confused  
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 14:41
Bij mijn ouders kan ik ze niet herinneren , maar wel bij mijn oma .

Toen kwam er ook nog een tijd dat gordijnen/vitrage en antimakassars niet meer wit mochten zijn ,en ging de hele handel ook nog eens door de thee .
Back to Top
hhoekstra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hhoekstra Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2017 om 20:45
Ik ben er helemaal blij van geworden! Dank jullie wel.
Hanny
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.797 seconden.
Lang Yarns