Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

nieuwe teen breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Gonna View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2016
Locatie: Overijssel
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gonna Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: nieuwe teen breien
    Posted: 08 Mei 2017 om 14:45
Beste breisterren,

de teen van mijn wandelsok moet vervangen, omdat ie versleten is. Ik zaq op internet dat je de steken op kan nemen van het begin van de teen en dan de rest afknippen.

Echter ik zou liever de draad van de teen willen en dan uitrekken tot het begin van de teen.
Ik heb het nog nooit eerder gedaan en zou willen vragen of iemand weet of dat kan. Ik bedoel dus het puntje afknippen (de draad kan ik niet meer vinden door de afwerking) en kom je dan vanzelf aan de draad om uit te trekken? Ik durf het niet zonder advies.

vr gr Gonna
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2017 om 15:08
Met de teen bedoel je denk ik het hele stuk waar alle tenen in zitten ? Ik heb het 1 keer voor mijn man gedaan en daarna heb ik een
besluit genomen en dat is "nooit weer". Het voetbed van de voet beloop je zo intensief en de wol zit daar vaak helemaal geklit - dus ik heb eerst
een halve dag zitten foeteren om alle steken te vinden en dan ook nog allemaal op dezelfde toer. Dat is eigenlijk het ergste werk.
Dus per voet een halve dag foeteren en knutselen tot je de juiste steken hebt en dan kun je gewoon weer de teen aanbreien met vers garen.
Als ik het zelf zou moeten doen zou ik alles vanaf hiel tot en met teen opnieuw breien.
 
Wat jij wilt kun je proberen, maar mijn ervaring is dat het breiwerk niet makkelijk uitrafelt - dus ik zou ook niet bang zijn om de hele teen
af te knippen en dan daar ter plekke op zoek te gaan naar de juiste steken. Doe het overdag met goed licht en een leuk muziekje aan zou ik zeggen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2017 om 15:43
De "teen" is het stuk waar de minderingen bij de voorvoet beginnen richting afwerking. Het vervilten en in elkaar klitten van de voetzool is een bekend verschijnsel bij gebreide sokken. Het hangt ervan af of dat bij jouw sok ook het geval is. Mijn moeder knipte het slechte stuk eraf, ging dan op zoek naar alle (!) steken en breide dan met nieuwe wol een nieuwe teen. Als je ietsje verder dan de teen wegknipt, betekent dat dat je de wreef (middendeel) aan eerst aan moet breien tot je weer bij de teenmindering kan beginnen. 

Soms breide mijn moeder een hele nieuwe voet. Met lange kniekousen op pen 2 met kabelmotieven erin was dat best lucratief. Voor een sok maakt dat minder uit.

  
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mei 2017 om 17:03
Of gaat het over sokken met vijf teenstukken? Die heb ik vanwege neuropatische klachten en als er iets stuk is, gaat ie zó de kledingcontainer in.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Gonna View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 27 December 2016
Locatie: Overijssel
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gonna Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mei 2017 om 15:04
Dank jullie voor de adviezen. Het is bij de teen niet vervilt,wel bij de hak.
Ik ga het gewoon proberen en dan maar zien wat er gebeurd.

Ik zal er een muziekje bij opzetten.

vr gr Gonna

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2017 om 11:01
Thumbs UpLOL
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.485 seconden.
Lang Yarns