Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Nieuwe normen voor de naaimachine?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Nieuwe normen voor de naaimachine?
    Posted: 16 September 2017 om 21:37
In april merkte ik dat plotseling de spanning van mijn naaimachine te strak stond terwijl ik er niets aan veranderd had. Een simpele naad deed het stof flink in elkaar trekken. Vreemd, maar omdat het toch tijd was voor een onderhoudsbeurt, maakte ik een afspraak. Melding gemaakt van het mankement. Eenmaal thuis weer achter de machine, merkte ik dat dit euvel niet opgelost was. Dik spijkerstof zou er geen last van hebben, maar dunnere stoffen wel. Zelf nog wat ge-experimenteerd zonder resultaat. Afgelopen week ben ik terug gegaan naar de reparateur. Zowel de onder- als bovenspanning heeft hij binnen in de machine losser gezet met goed resultaat. Gratis, want het hoorde bij de service.

Maar die man heeft nogal bijzondere ideeen:

1... na elk genaaid kledingstuk moet je je naald vervangen en de gebruikte weggooien
2... nooit merkloos garen gebruiken
3... het af-zigzaggen van een naad is ouderwets! Alleen de gestikte zigzag daarvoor gebruiken
4... nooit meerdere kleuren garen op hetzelfde spoeltje verzamelen

Ik ga de discussie niet aan met hem, maar thuis ben ik lekker ouderwets met mijn zigzag en te "zunig" om zo met machinenaalden om te springen.

Hebben jullie wel eens van dit soort "nieuwerwetse normen" gehoord?
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2017 om 22:37
Ik heb ook gehoord van mijn naaimachineman dat je goed garen moet gebruiken dat dat beter is voor de naaimachine. 

Maar na elk kledingstuk je naald vervangen en weggooien? Mijn moeder verving vroeger de nieuwe pas al de oude kapot ging LOL
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2017 om 23:16
Ik heb gelezen dat een naald maar 2 uren naaien aankan. (toen ik op zoek was naar uitleg van de tweelingnaald). En ik dacht toen ook, als die niet kapot is of de draden niet verkeerd trekt, zal die maanden meegaan ipv 2 uur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 08:30
Ik houd de manuren van mijn machinenaald niet bij. Ik vervang hem als hij breekt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 08:52
ik weet wel waarom hij dit soort dingen zegt dan verkoopt hij meer
LOL 
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 09:25
Dat winstgevende oogmerk spookte mij ook al door het hoofd, Niania. Maar die 2 naai-uren zoals Bep beschrijft... ? Hou dat eens bij. In feite zou je een tijdssignalering moeten hebben op je pedaal. Zodra je die indrukt en de naald haar werk doet, gaat de tijd in. Ik ben ook gewend om de naald pas na het breken te vervangen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 09:49
Het is duidelijk de fabrikanten moeten ook iets verdienen . . . je hebt zelfs ergens een site koopslechtseenmaal maar dan in het
Engels. Een soort aanklacht tegen de huidige wegwerpmaatschappij en een overzicht van waar je goede spullen kopen kunt
 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 09:53
Die naaiuren geloof ik geen barst van .
Wel dat de punt van je naald wat minder scherp kan worden of een haakje kan krijgen
Ik heb in het jaar nul geleerd dat je dan even door fijn schuurpapier moet stikken

Dat garen wel . Ook het zelfde garen gebruiken voor je spoel en je boven draad
Gisteren was er bij het repair cafe nog een mevrouw met een lussende onder draad .
Een van de mannen zou het wel even repareren . Ik had het zelf te druk met mijn eigen naaiklussen ,maar hoorde op afstand dat het helemaal mis ging . Nu moet ik zeggen dat ik niet best op kan schieten met die man ,en dat is zacht uitgedrukt .Mijn opmerking ,tussen de bedrijven door ,gelijke onder en boven draad proberen werd als onzin gezien .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 10:06
ge hebt gelijk mutti, het zou na 8 uren of elke keer als je een nieuw werkje begint, moeten.
https://www.denaaitafel.nl/2014/04/19/alles-over-naaimachinenaalden/

en op de site van hobbygigant zeggen ze het ook.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 10:47
Ach ik geef Mutti gelijk, beetje schuren en gaan . . .
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2017 om 09:21
Nooit gehoord. Vroeger naaiden we toch ook steeds tot de naald brak? En ik deed in elk geval ook meerdere kleuren draad op een spoeltje, anders heb je veel teveel spoeltjes nodig.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2017 om 09:41
Dank je Bep voor het opzoeken

In de tijd dat ik mijn opleiding deed waren we nog niet zo van het weggooien . Niet dat alles toen beter was .

Ik moet wel zeggen dat ik altijd maar 1 kleur op mijn spoeltje doe .
Ik heb verschillende rolletjes van stevig papier gemaakt en daar wind ik mijn kleurtjes op . Diverse kleurtjes naast elkaar op 1 rolletje .
Die gebruik ik dan weer voor het "handwerk" knopen aannaaien e.d .
Die rolletjes gingen ook altijd mee op vakantie ,want daar sprongen ook altijd knopen van broeken af ,of er werden zomen uitgetrapt .
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2017 om 10:56
Ik gebruik de naalden ook tot ze breken of stomp worden.
en voor verschillende stoffen verschillende naalden,
en sinds ik Aliexpres ontdekt heb. heb ik spoeltjes zat mooi in een doorzichtig doosje. en ik gebruik het liefst synthetisch garen.   
oant Sjen
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 September 2017 om 11:38
Je krijgt overal iets anders te horen. Naald 60 moest ik aanvankelijk gebruiken voor erg dunne stoffen zoals voering. Bovengenoemde man zegt dat dat absoluut niet mag. De gewone zigzag mag je volgens hem alleen voor borduren gebruiken. De beste man is technisch bekwaam, maar nogal belerend. Als ik naar volle tevredenheid iets al 30 jaar doe, waarom zou dat dan nu plotseling anders moeten?

Net als nieuwe snaren op muziekinstrumenten, voedingssupplementen met aanbevolen dosis, vervanging van tandenborstels... de fabrikant moet er aan verdienen! Mijn nieuwe conclusie is: neem voorschriften mee in je gedachte, maar denk zelf!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns