Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Rok & bloes

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2018 om 08:10
de stofrichting, hmm als er een duidelijke tekening op staat dan liggen die allemaal dezelfde kant op. Maar anders zie ik dat niet. Het kan ook zijn dat ik alles ondersteboven aan elkaar zet of zoals nu (denk ik) de draperieën. Ik had ze goed liggen maar heb dan toch 2 halve panden gewisseld en ik denk ondersteboven, maar dat zie ik dus niet.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2018 om 10:28
Met stofrichting wordt de weefrichting oftewel "recht van draad" bedoeld. In principe heeft dat weinig met de print te maken. Dus de rechte lijnen in je patroon moet je parallel met de rechte lijnen van het weefsel zien te krijgen.

Misschien heb je wel eens ooit een lange broek gehad waarvan de naden van de broekspijpen als een kurkentrekker om je benen draaien? Dan is het patroon niet recht van draad neergelegd.

Je bent pas echt in de aap gelogeerd als je een ruitjes- of streepjesprint hebt die niet helemaal recht van draad op het stof gedrukt is. Of je patroontje loopt dan niet door, of de panden trekken scheef.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2018 om 23:32
dat is dus allemaal chinees voor mij. Mijn draden lopen allemaal recht, zowel horizontaal als verticaal. bij een volledige lap is het gemakkelijk te zien aan die zijnaden die niet rafelen of waar een tekst opstaat. Maar als het van een kledingsstuk is dan laat ik het liggen zoals het is (hoofd van boven en grote opening waar de benen uitkomen vanonderen en de armen opzij) en dan het patroon erop maar of dat dat nu recht of niet recht van draad is, dat zie ik dus niet.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2018 om 23:44
Meestal zal het dan recht van draad zijn.
Maar het kan ook diagonaal zijn. Dat wordt ook wel gedaan met als doel dat het kledingstuk een beetje rek heeft en soepel valt.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 09:32
Zonder naailes en patroontekenen zou het voor mij ook Chinees zijn. Het is niet gewoon met woorden in dit verhaaltje uit te leggen. Wat Cocos beschrijft over het juist schuin leggen vanwege het soepel vallen van bijvoorbeeld een rokdeel, is helemaal waar. Maar... daar heb je toch echt nieuw stof voor nodig in de juiste hoeveelheid. Restantjes zijn daar niet voor geschikt en daar ben ik nu juist mee bezig om de kast op te ruimen.
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 11:20
Kamilla, misschien weet jij hier raad mee:
Ik heb al 30 jaar een mooi en heerlijk zittend zijden ensemble, waarvan de broek nog steeds uitstekend zit, maar het topje echt te klein is geworden.

Het topje is van diagonaal verwerkte stof. Daardoor zat het lekker toen het nog paste en daardoor ging het ook niet kerven op de naden, wat je met recht van draad verwerkte zijde nog wel eens hebt. Nu heb ik meer dan 1 van die zelfde topjes en ik denk erover om 2 topjes te verwerken tot 1 passend topje. Gewoon maar aan elkaar naaien ziet er niet uit, denk ik. Heb jij ideeën hoe ik iets draagbaars en toonbaars kan maken als groter en dus passend topje?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 14:29
Sorry, het idee dat ik daar iets voor zou moeten bedenken, laat me het klamme zweet uitbreken. Geen ervaring met zijde en niet met topjes. Als het mijn wens was om van twee kledingstukken een nieuwe te maken, zou ik een nieuw patroon tekenen en dan kijken hoe ik de patronen op de resterende stoffen kon leggen. Misschien een coupeuse in de buurt raadplegen?    
Back to Top
Cocos View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 07 April 2018
Locatie: Flevopolder
Status: Offline
Points: 611
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cocos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 14:48
Een coupeuze? Waar bestaan die nog? De laatste die ik kende bezocht ik nog bij haar begrafenis. Maar je hebt de simpele oplossing al gegeven. Een nieuw patroon maken en op de oude kledingsstukken leggen.

Bij zeldzame en kostbare stoffen krijg ik wel eens last van een soort denk-blokkade. Dan durf ik er niks mee, uit angst het te verprutsen. Zo heb ik helaas al heel wat kleding van mooie stoffen weggedaan in de kledingbak. Ik kon er niet in knippen. Stom natuurlijk. Maar jouw stukjes helpen me daar overheen. Hug Dank je wel !
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns