Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Trots op mezelf

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Trots op mezelf
    Posted: 17 Februari 2023 om 18:35
Op mijn bejaardensoos kwam een meisje van 13 vragen of ik haar wilde leren haken. Ik heb haar wat steken geleerd en meerderen en minderen en diverse werkjes met de bol er aan meegegeven, en later kwam zij met een zelf gehaakt hoesje voor haar haaknaalden, met een knoopsgat erin ook. Die komt er wel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2023 om 11:19
Prutsen is de beginfase van een creatief proces! 

Mijn moeder is een Groningse en ging na haar trouwen met mijn vader in de Randstad wonen. Iedere schoolvakantie ging ik logeren bij mijn opa en oma in een klein dorpje bovenin groningen, eerst alleen later met mijn zusje en broertje. 
Mijn oma was een handwerkgoeroe, zij naaide, haakte en breide alles wat los en vast zat. De hele vakantie zat ik naast haar om haar kennis op te nemen en het zelf te leren. 

Een handwerkjuf is nu op een basisschool helaas niet meer te vinden. Als je geen familielid hebt die deze kennis heeft en doorgeeft, gaat dit verloren aan de volgende generatie.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Februari 2023 om 08:23
Een eigen hobbykamer met grote tafel is ideaal, mijn machine staat altijd klaar. Ikke niet helaas.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5766
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2023 om 21:35
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik maakte ooit mijn kleren zelf, maar nu gebruik ik mijn oude Berninaatje vooral voor herstelwerk en zomen. Ik heb nog poppenburda's en hoop daar eens wat mee te gaan doen.

Toen mijn dochter klaar was met haar opleiding, verdwenen langzaam de ateliers. Zij ging in kledingzaken werken.

Ik maakte vroeger ook alles zelf. maar dit doe ik al jaren niet meer. 
Ik heb nog enkele jaren op een naaiatelier gewerkt tot het dicht ging. Alles ging toen naar polen. Heb ook 3 jaar op de Scmetz naalden fabriek gewerkt. toch nog wat met het vak te maken. Daarna niks meer in dit vak wat ik soms wel jammer vind.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12087
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2023 om 14:13
mijn aanbeveling is : zet uw naaimachine op een tafel die niet afgeruimd moet worden zodat alles kan blijven staan. Koop goedkope stofkes die ge wel schoon vindt (als het van de eerste keer goed is, is dat meegenomen). Op internet of facebook in de naaigroepkes patronen zoeken (die ge dan wel zelf moet printen en aan elkaar plakken) of een boekske (my image bv) en mijn ondervinding is dat dat daar allemaal goed wordt in uitgelegd. In de naaigroepkes kunt ge ook veel tips lezen (ik heb daar ooit één keer een vraag gesteld : waarom moet ge als ge de pijpen van een broek flaired wil maken die in het midden in twee knippen en uit elkaar leggen? Is het niet hetzelfde als ge ze schuin naar beneden wijder tekent?) NEEEEEE dat is niet hetzelfde want dat moet wat afgerond zijn, anders zijn de zijkanten te lang en hangt het in een punt opzij. En ik heb toen gevraagd, toch niet als ge de zoom nadien afspelt om ze van lengte te maken ? En daar heb ik dus tot op vandaag (inmiddels 2 jaar geleden) nog geen antwoord op gekregen. Maar ik heb wel veel geleerd uit die groepkes.


Een standaard antwoord dat daar wordt gegeven is : meten is weten. En dat klopt wel want een 40 van het ene boekske is niet hetzelfde als een 40 van een ander boekske (niet dat ik een 40 heb). Voordeel is dat er in uw tshirten die ge maakt geen maatlabeltjes hangen.

Een patroon voor onderbroeken is ook handig voor de mislukte (rekbare) dinges toch nog te kunnen gebruiken.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Februari 2023 om 07:41
Ik maakte ooit mijn kleren zelf, maar nu gebruik ik mijn oude Berninaatje vooral voor herstelwerk en zomen. Ik heb nog poppenburda's en hoop daar eens wat mee te gaan doen.

Toen mijn dochter klaar was met haar opleiding, verdwenen langzaam de ateliers. Zij ging in kledingzaken werken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5766
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2023 om 21:28
Je hebt een hele mooi hobby gevonden.

Magtelt je dochter heeft dezelfde opleiding als mij gedaan was een prachtige opleiding waar ik toen veel geleerd heb. Maar de laatste 20 jaar niks meer mee gedaan heb. 
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2023 om 14:20
Wat leuk je kan het zien als nieuwe hobby
Suxes....kan ook verslavend worden
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Februari 2023 om 08:48
Heel goed gedaan! Ik heb het ook zelf geleerd en later de kneepjes van het vak geleerd van mijn dochter, die het op school leerde en later MDGO Mode & Kleding ging doen. Ik moest ook eens wat gordijnen langer maken, ik heb toen satijnlint op de oude zoomlijn genaaid. Het hele gordijn fleurde er van op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2023 om 21:43
GEFELICITEERD. Nee, je bent nooit te oud om te leren. Maar pas op, het is heeeeel verslavend. Ervaringsdeskundige op dat gebied..Nu ik oud ben ben ik er wel zo'n beetje van genezen. Maar vroeger? Hmmm.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2023 om 20:42
Al van kinds af aan gebreid en gehaakt en veel gemaakt, maar nooit kunnen naaien. Overwogen om tijdens het kraamverlof op naaicursus te gaan maar mijn man vond dat maar zonde van de tijd, als er eens iets genaaid moest worden waren daar mijn moeder (gediplomeerd coupeuse) of mijn schoonmoeder, of je liet het maken in een naaiatelier. Toen mijn dochter ging dansen zou het heel handig geweest zijn als ik had kunnen naaien, met al die dure pakjes waar ze snel uitgroeide. Ondertussen is ze gestopt met dansen.
Nu is mijn moeder overleden en mijn schoonmoeder kan niet meer naaien (ze ziet te slecht), we moeten wegens verbouwing (energieneutraal maken) van ons huis in een tijdelijke woning en daar waren geen gordijnen. Nieuwe gordijnen laten maken is niet de moeite waard voor een paar maanden en we hadden nog oude liggen, iets te kort maar met een driedubbele brede zoom dus kon wel wat uitgelegd worden leek me. Even rondvragen, en het blijkt dat de meeste naaisters die retouches doen niet aan gordijnen beginnen, en dat als ze het al doen het zo duur wordt dat je al bijna nieuwe gordijnen kunt kopen. Voila, eindelijk de druppel die ik nodig had. Beginnersnaaimachine op de kop getikt, heel veel YouTube filmpjes gekeken, gebruiksaanwijzing van de machine met veel plaatjes doorgeworsteld en gewoon begonnen. Tenslotte is het alleen maar rechtuit met zo’n gordijn, de moeilijke plooien aan de bovenkant kunnen blijven zitten. Het eerste gordijndeel was moeizaam, her en der scheef, maar het zat. En tegen deel vier ziet het er best wel profi uit als zeg ik het zelf. Op mijn 57e, je bent nooit te oud om te leren. En het is best leuk om te doen! Ben nu op zoek naar een echte naaicursus. Iemand ervaring met CVO, of andere aanbevelingen? Omgeving Leuven.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns