Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp bij patroon trui (armsgaten)

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
maaike91 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 24 Juli 2023
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer maaike91 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp bij patroon trui (armsgaten)
    Posted: 24 Juli 2023 om 17:43
Beste allemaal,

Ik ben een beginnende breister en kom niet helemaal uit het breipatroon van een trui. Het is waarschijnlijk niet zo moeilijk, maar vanaf de armsgaten snap ik het niet meer.

In het patroon staat het als volgt (ik brei de kleinste maat):

Op een hoogte van 30 (33-36) cm, voor de armsgaten aan weerskanten van de armsgaten 1x6 st afkanten= 97 (115-127) steken.

Dit gedeelte snap ik nog wel. Ik heb in de heengaande en teruggaande toer 6 steken afgekant, dus in totaal 12 steken.

Vanaf nu snap ik het niet meer:
Vervolgens aan weerskanten in elke volgende toer in totaal 3x1 (5x1-7x1) en in de volgende 2e toer in totaal 1x1 (2x1-2x1) steken minderen=89 (101-109) steken. Recht verder breien

Ik kom er niet uit in welke toer ik nu steken moet gaan minderen, Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes Maaike
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2023 om 17:53
Voor jou maat betekent dit dat je aan beide kanten 3x 1 steek moet afkanten. (Je hebt op die manier dus 6 steken afgekant).  Daarna kant je aan beide kanten 1 steek af en wel in de 2e toer. Dat betekent dat je een keer heen en weer breit zonder afkanten. ( Als men in een patroon zegt iedere 2e toer afkanten is het dus een toer niet, de 1e toer, volgende toer wel, is de 2e toer. ) Als je de kleinste maat breit is dit vaak verwarrend. Soms moet je zelfs iets overslaan. In dit geval kun je jezelf goed controleren omdat het aantal steken voor en na het afkanten gegeven is. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
maaike91 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 24 Juli 2023
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer maaike91 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2023 om 18:27
Hoi Lida,

Heel erg bedankt voor je reactie. Bedoel je dat ik 3 steken moet afkanten in de eerste heengaande en 3 steken in de teruggaande toer? (Wat is dan het verschil tussen 3x1 een 1x3?) Dan heen en weer breien zonder afkanten en dan aan beide kanten 1 steek afkanten?

Groetjes Maaike
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2023 om 20:37
Oeps, nee. 1 steek per naald. Je hebt dan uiteindelijk 6 naalden gebreid en 6 steken afgekant. Daarna brei je een keer heen en weer zonder afkanten. Dan weer aan het begin van de volgende 2 naalden 1 steek afkanten. Je hebt dan in totaal 8 steken afgekant en 10 naalden gebreid.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juli 2023 om 08:16
In breitaal is het verschil tussen 3 x 1 en 1 x 3, dat je in drie verschillende naalden één steek afkant (of opzet) of dat je in één naald 3 steken afkant (of opzet). In mensentaal maakt het verschil of je op drie verschillende dagen een gebakje eet of op één dag drie gebakjes. Voor rekenles maakt het geen verschil.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
maaike91 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 24 Juli 2023
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer maaike91 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Juli 2023 om 18:47
Bedankt allemaal! Ik kan verder met mijn trui!
Back to Top
maaike91 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 24 Juli 2023
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer maaike91 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2023 om 09:21
Het is even geleden dat ik een berichtje heb geplaats. Ondertussen heb ik het Rugpand af! Nu ben ik bezig met het breien van de mouwen en kom er weer niet helemaal uit. In het patroon staat het volgende:

Voor de mouwvorming, in de 5e en in elke volgende 12e toer in totaal 6x1 steken en in elke volgende 14e toer in totaal 2x1 steken meerderen

Vraag 1: waar moet ik de steken meerderen? Aan het begin van de toer? Of maakt dat niet uit?
Vraag 2: op welke manier moet ik tellen? Ik lees op internet dat 1 toer 1 naald is. Betekent dit dat ik 2x heen en 2x terug moet breien en dan aan de 5e toer begin waar ik 1 steek meerder? En vervolgens meerder ik een steek in toer 6, 7, 8, 9 en 10. Begint het tellen dan opnieuw of tel ik verder? In de zin van, komt na toer 10, toer 11 waar ik geen steken meerder en daarna toer 12 waar ik weer een steek meerder? Of begin ik weer vanaf 1 te tellen?

Bedankt alvast!

Groetjes Maaike
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2023 om 10:46
Mouwvorming.
Je meerdert in de 5e naald aan weerskanten 1 steek. ( Soms zijn dingen enigszins verwarrend. Bij rondbreien spreek men over toeren, bij heen en weer over naalden. Dus sorry als ik over naald spreek. In principe is het hetzelfde.) 
Vanaf die naald moet je dus nog 11 naalden breien. Die elfde is bij heen en weer breien meestal een teruggaande naald. Daarna komt dus de 12e naald en daar moet je dus weer aan 2 kanten meerderen.
Vanaf hier begin je weer opnieuw te tellen totdat je weer bij de 12 naald bent. Dit doe doe tot je 6 steken aan beide kanten gemeerderd hebt. Daarna nog 2 keer in de 14e naald. Je hebt dan in totaal 8 keer gemeerderd, dus 16 steken meer als in het begin. 
Vaak staat in het patroon erbij hoeveel steken je dan moet hebben. Zo kun je zelf contoleren of je het goed gedaan hebt.
Waar meerderen. Zelf meerder ik meestal na de eerste en voor de laatste steek van de naald omdat ik dat handiger en mooier vind bij het aan elkaar naaien van de mouw. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
maaike91 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 24 Juli 2023
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer maaike91 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2023 om 10:55
Hoi Lidwina,

Bedankt voor je antwoord! Het klopt inderdaad dat ik 16 steken meer heb dan in het begin, van 59 naar 75 steken. Ik vind zo'n patroon best ingewikkeld af en toe hoor;) Even voor de zekerheid, klopt het wat ik hieronder heb neergezet?

Naald 1: heen
Naald 2: terug
Naald 3: heen
Naald 4: terug
Naald 5: aan begin en eind meerderen (2 steken)
Naald 1 tm 11 normaal breien
Naald 12: aan begin en eind meerderen (2 steken, totaal nu 4)
Naald 1 tm 11 normaal breien
Naald 12: aan begin en eind meerderen (2 steken, totaal nu 6)
Naald 1 tm 11 normaal breien
Naald 12: aan begin en eind meerderen (2 steken, totaal nu 8)
Naald 1 tm 11 normaal breien
Naald 12: aan begin en eind meerderen (2 steken, totaal nu 10)
Naald 1 tm 11 normaal breien
Naald 12: aan begin en eind meerderen (2 steken, totaal nu 12)
Naald 1 tm 13 normaal breien
Naald 14: aan begin en eind meerderen (2 steken, totaal nu 14)
Naald 1 tm 13 normaal breien
Naald 14: aan begin en eind meerderen (2 steken, totaal nu 16)

Groetjes Maaike
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2023 om 11:04
Precies, helemaal goed.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.625 seconden.
Lang Yarns