Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Groezelig

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Groezelig
    Posted: 19 Maart 2017 om 16:12
Zoals in een ander topic te lezen is, ik ben 11 emmers met garen aan het bekijken - die emmers hebben al jaren bij mijn
ouders in de garage gestaan. Ik zag ook zo'n a la bep streng (ik kreeg het even Spaans benauwd).
Nou is er ook een emmer met katoen, het witte katoen is een beetje groezelig - als ik dit nou was is er dan hoop ? Hoop op iets dat niet groezelig is ?
Of kan het zo de kledingtainer in.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2017 om 16:59
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

.Nou is er ook een emmer met katoen, het witte katoen is een beetje groezelig - als ik dit nou was is er dan hoop ? Hoop op iets dat niet groezelig is ?

Ik neem aan dat het witte haakkatoen is? Dus geen witte lappen. Zijn dat strengen of bollen? Een bol in de was doen, is een beetje onhandig. Ik zou de bol op een streng doen, d.w.z. op een theeblad of plank draaien en de strengen OVERAL met extra lusjes vastzetten zodat er NIETS in de war kan raken. Dat leg je in een teiltje met warm water met biotex en laat het daar een tijd in weken. Uitspoelen en eventueel beoordelen of je nog een scheutje chloor nodig hebt.  

Niet geschoten is altijd misgeschoten. Schoner wordt het altijd wel, maar soms is stof of garen door het liggen zo goor geworden dat het wassen niet meer helpt. 

Ik hoop met je mee! Smile
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2017 om 17:28
je kunt ook een lapje haken of breien en dat wassen dan weet je of het schoon word
dat zou ik uitproberen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2017 om 18:47
ik zou het zeker in een sopke steken eerst, een mengsel van warm water, een vlekkenverwijderaar, dixan en een goeie scheut ossegalzeep en nog een schepke van dat poeder om gordijnen te wassen en wit proberen te krijgen erbij.
Nu heb ik hier wel mijn geheim mengsel verklapt om vlekken (ingedroogde kersensapvlekken op een witte jas) eruit te krijgen en nog witter dan wit.
Naar de container kan nog altijd.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2017 om 19:00
Ik weet niet of het nog te koop is, maar ik heb het nog staan ,blauwsel .

Dat gaat wel door het spoelwater
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2017 om 19:42
Ja hoor, ik heb regelmatig wol die groezelig is en maak daar een streng van, om de rugleuning van een eethoekstoel, stop er wel een doosje of iets anders wat dik is tussen, anders kan je de streng er niet meer af krijgen. Bind het af met 4 draadjes garen, op 4 punten, om het bij elkaar te houden.
Dan wassen in de wasmachine of emmer met sop en dan is het vaak weer goed.
Succes er mee!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 08:54
Dank jullie wel voor de adviezen, ik ga mijn best doen. Ik zag dat witte katoen en ik dacht nouw Confused wat nu dan. Dus ik ga het testen.
@Mutti reckitt blauw ja hoor dat is er nog.
@Kamilla er waren ook gehaakte witte lappen (ik denk dat het een sprei moest worden in een vorig leven), die heb ik gewoon weggedaan.
 
Ik had ook een emmer die "blauw" heet en daar zitten onderin strengen blauw met witte fliedertjes erin en ook donkerder blauw maar
anders ook met witte nopjes. Vooral dat donkere had mijn aandacht zag er interessant uit - maar ook hier geldt te goor om aan te zien/vatten.
Maar dat zit al op strengen, dus dat kan zo een sopje in en dan wacht ik op ander weer zodat ik het buiten drogen kan. En dan a la Bep foeteren
om het uit de knoop te krijgen LOL
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 09:15
LW..nwsgrg vraagje: heeft jouw moederke zóveul gehaakt en gebreid dan ??? Heb jij haar handwerkgenen ?
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 09:30
Nee ik heb denk ik niet haar handwerkgenen, want zij borduurde b.v. ook graag. Maar zoals veel mensen hier het vast (her)kennen
gaat het als volgt, je koopt hier en je koopt daar en je schoonmoeder gaat kleiner wonen er komen lapjes en wol jouw kant op. Je schoonmoeder
gaat dood (mijn oma breide echt veel) en het is zonde om alles maar weg te gooien dus . . . de tante van mijn vader naaide heel veel, zij
had een hele zolder vol met kledingrekken en daar hingen de jurkjes en jassen enzovoorts en er waren kasten vol met lappen en het is zonde om dat
allemaal weg te gooien enzovoorts. Dan kom je op een dag langs een huis waar vader en zoon de handwerkspullen van moeders op de stoep
zetten zodat de stadsreiniging dat mee kan nemen en dat is zo-o-o-o zonde. En die mevrouw was handwerkster van beroep en verzamelde
alles wat los en vast zat en mijn hemel - ik ruim dat nu dus op.
 
Mijn moeder kon ook naaien, iets dat ik dus niet goed kan en ook nooit goed geleerd heb. Ze haakte wel eens wat, maar met een eigen zaak
kwam daar de klad in en later heeft ze dat nooit meer ECHT opgepakt.
 
Ik brei liever en dat ligt mij het beste, borduren kan ik ook maar ik vind het redelijk zinloos en ben daarom niet goed gemotiveerd.
Ik kan ook haken, maar dat kost mij meer moeite - alhoewel het al beter gaat.
 
Mijn vader zei altijd dat ik mijn koppige karakter van zijn moeder had en dat bepaalde dingen een generatie over slaan, dus zal ik
mijn oma danken, dat ik breien kan ? Oma heel erg bedankt. Ik was hartstikke gek op haar.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 10:12
Nou met geheime recepten en al denk ik wel dat het goed gaat komen...
Zelf nog niet aan de hand gehad maar als ik het ooit nodig heb weet ik dit te vinden...
Veel succes met proberen...
En we zijn natuurlijk met zijn alle benieuwd naar het resultaat...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 11:34
Liggen de witte lappen nog in de vuilnisbak? Dan kun je ze opvissen en wassen om te zien of ze schoon willen worden. En als je weer eens wol plus een breisel vindt, dan heb je een proeflapje om te wassen en meteen te kijken of het krimpt ook.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 12:03
He wat een verhaal,suxes ermee,ik had ook een doos via via ,maar goed kijken dat de draden niet doorbreken van het lange staan zoals bij mij,de helft moeten weggooien,he die lapjes worden hier gebruikt op een ijzeren doos ,daar willekeurig opgekleefd en dan van die grijze oude verf er over ,is heel mooi ,een tip ,maar ik begin er niet aan ,nog veel wol genot🤗🐑
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2017 om 12:07
Eerst wachten op goed buiten je was droog weer, maar dan zal ik mijn ervaringen hier neerpennen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 12:59
Ik heb vanochtend de strengen katoen gewassen, na wat delibereren heb ik ze maar gewoon in de automaat gegooid. Wel heb ik
de rode streng eerst even apart in de Biotex gehad. Nou hangt het aan de lijn, ziet er maf uit.
Ik heb wel gezien dat er in de groene nog vlekken zitten, maar ja een 40 °C wasje wat kun je er van verwachten ?
De wittige heb ik met wit poeder en een velletje wit&helder gewassen, de rest met gewoon poeder.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 14:46
toch niet in de volle zon want dan kunt ge aan dit gaan beginnen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 14:54
Mwah, nu ondertussen misschien wel, maar het is katoen hoor dus ik ben daar niet bang voor. En het meeste is niet wit-wit, maar gebroken
en crème en beige - dus dat zal wel meevallen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 16:59
Als je ecru en beige in de witte was gooit, wordt het wit.

Maar ga je er iets mee doen? Heb je plannen? Anders zou ik het toch in de container laten glijden, dan maken ze er poets katoen van. Als er geen wikkel bij is, is het misschien niet allemaal van hetzelfde verfbad. Maak je dan een kabeltrui, dan heb je later kleurverschil.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 20:11
Het is katoen, dus het is voor de knutsel, van niks is genoeg voor een kledingstuk - er zijn 3 strengen waar een wikkel bij hoort.
Ik dacht dat ik het wel op het weefgetouw zou kunnen gebruiken en anders voor een knuffel.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mei 2017 om 20:21
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik dacht dat ik het wel op het weefgetouw zou kunnen gebruiken ...

Daar is het heel geschikt voor. Goed voorgewassen zodat het niet meer krimpt. Een beetje tint-verschil valt niet eens op als je de inslagen met andere gekleurde garens doet. 
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2017 om 06:58
Ben benieuwd lw1463 hoe je strengen katoen zijn opgedroogd?
En wil je succes wensen bij het opwinden tot een bol.
De lichte kleuren deed ook mee in in de witte was.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.687 seconden.
Lang Yarns