Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Haaksteek

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Haaksteek
    Posted: 17 September 2016 om 18:04
Hallo allemaal,

Onlangs zag ik een leuke steek, maar ik begrijp eigenlijk niet hoe ik hem moet haken. Het is de steek van Fig. 432 (raised dots in slanting lines) op deze site:

http://encyclopediaofneedlework.com/chapter_9.html

Als ik bovenstaande link invoeg als hyperlink, dan kan hij de pagina niet vinden, maar ik heb hem wel gewoon open staan op internet, dus vandaar dat ik hem maar even 'plat' hierboven heb neergezet (overigens: voor de liefhebbers heel leuk om die complete encyclopedie te downloaden, wel Engelstalig, maar o zo interessant; haken, breien, noem maar op, het gaat over allerlei soorten handwerk)!

Het zijn dus 'bolletjes' die in schuine lijnen boven elkaar komen te staan. Invoegen van de desbetreffende afbeelding lukt ook niet, maar hopelijk is er iemand die de afbeelding kan bekijken en eventueel de steek in het Nederlands kan uitschrijven.

Voor degenen die dit lezen en bekijken: alvast bedankt! Ik hoop op een antwoord... Komende week ben ik op vakantie, dus als ik niet snel op een reactie reageer, is dat de reden.




Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2016 om 18:29
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2016 om 18:36
Verhoogde puntjes in schuine lijnen ( fig . 432 ) 
.- Op rijen steken die eerder zijn bereid ,
maken voor de 4e steek van de 4e rij van een cluster steek ,
zoals in Fig . 426 , met 1 quadruple over en vervolgens 4 vlakte steken ,
 1 cluster steek en ga zo maar door .
De volgende rij is duidelijk ; in de tweede moet je 1 plain steek meer te maken ,
 en zet het cluster steken in de lussen aan de linkerkant van de tweede van de 3 overdekte rijen .
Op deze manier moet je elke verheven steek, een steek , te voren en aan de linkerkant van de laatste
, zodat ze draaien in schuine lijnen over het oppervlak.

Dit is wat een vertaalsite er van maakt
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2016 om 19:59
Wat snel! Wink
Dank je, Lao-Tse, dat is inderdaad de link en de juiste afbeelding, ik vond die steek zó leuk overkomen.
De uitleg van de vertaalsite (had ik ook al geprobeerd) begrijp ik niet bepaald... Iemand die het in 'normaal Nederlands' kan vertalen?
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2016 om 23:38
Dit is wat ik er van maak:

haak eerst 3 rijen vasten
begin de 4e rij met 3 rijen, maak in de 4e steek een 3 dubbele cluster steek in de vorige rij
daarna 4 vasten, dan een cluster en zo verder (cluster telt als steek, dus de steek "daar achter" overslaan)
de volgende rij is vasten
in de rij daarna moet je met 1 vaste meer beginnen, en de cluster insteken in de steek links van de vorige cluster en de rij daaronder (dus je slaat 2 rijen over)

die laatste stap ben ik niet 100% zeker van, de zin was erg raar opgebouwd.

3 dubbele clustersteek: insteken, omslaan, doorhalen, omslaan, insteken, doorhalen, omslaan, insteken, omslaan, doorhalen, omslaan, door alle lussen op de naald halen. maak de cluster af met een losse, of door de laatste twee lussen op de naald te laten en een vaste maken.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2016 om 15:42
haak je dan niet gewoon een nop?
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2016 om 16:04
Originally posted by niania niania wrote:

haak je dan niet gewoon een nop?

Ja Niania, het zijn allemaal noppen, maar het gaat er in dit geval om dat het verspringt zodat je een diagonaal effect krijgt.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2016 om 16:07
ja misschien klinkt dit erg dom ban mij
maar dat is toch een kwestie van elke keer een steek verder de nop haken?

Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2016 om 16:20
Neuhhh , dat klinkt niet erg dom. Want ik dacht hetzelfde

Maar het ging om de vertaling van de Engelse tekst.
Handwerkjuffie is nog geen gepokt en gemazelde haakster en mij lukte  het niet om de vertaling goed te doen of om het zelf goed te omschrijven.
Ik denk dat Rathmiron het juist heeft.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 September 2016 om 17:01
oké dat had ik even niet door
ik laat jullie je gang gaan

mijn engels is vreselijk

Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2016 om 19:22
Zo, weer terug van vakantie.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, super dat er zoveel mensen meedenken en helpen!

Ik ga binnenkort eens een proeflapje haken om te kijken of het me gaat lukken. Haha, hopelijk lijkt het moeilijker dan het is. Vaak is het een kwestie van even de steek te pakken krijgen, en als het eenmaal lukt, dan loopt de rest ook wel. Leuk projectje voor als het binnenkort wat slechter weer wordt.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 September 2016 om 20:45
Ik denk zéker dat als je eenmaal bezig bent je ineens ziet wat de bedoeling is, zo werkt het bij mij ook vaak.

Lekkere vakantie gehad?

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2016 om 14:41
Bedankt! De vakantie was heerlijk, maar door het mooie weer niet aan haken toegekomen, haha. Nu weer volop aan het werk, en de dagen/weken vliegen voorbij.
Ik heb de steek en beschrijving inmiddels een paar keer goed bekeken, en volgens mij gaat het wel lukken nu! Een tijdje geleden kwam ik namelijk nog een aantal bolletjes donkerblauw gemeleerde wol tegen, maar ja, wat moet je met vier bolletjes? Vandaar dat ik maar een sjaal wil gaan haken, en deze steek leek me daar wel leuk voor. Ik heb ook geen idee hoe ver ik kom, misschien heb ik wel veel meer garen nodig, maar goed, dit leek me een leuk projectje voor tussendoor! Nu nog wat tijd zien te vinden. 's Avonds valt het wel tegen, dat donkerblauw, dan werk ik toch liever aan iets wat beter te zien is (zoals aan mijn vest dat ik van lichte katoen aan het haken ben in de Tunische steek). Dat is wel een behoorlijk project, maar erg leuk om te doen!
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2017 om 11:12
Nou, ik heb een tijd niets laten horen en deze haaksteek heb ik helaas nog niet kunnen oefenen, want ik heb in beide (!) schouders nu een slijmbeursontsteking. Rechts zat er al lang, al voordat ik mijn eerste bericht plaatste, dus nu wel zo'n maand of vier, maar links is er nu ook bijgekomen. Uiteindelijk toch maar naar de huisarts gegaan. Met 1800 mg ibuprofen per dag moeten zowel pijn als de ontsteking verminderen, maar na het een week te hebben gebruikt, merk ik eigenlijk nog geen verschil... Voorlopig zit handwerken er dus voor mij niet in, vrees is.

Mocht het tóch weer gaan, dan laat ik in ieder geval weten of deze steek me gelukt is, maar dat kan dus nog wel een tijd gaan duren.

Voor iedereen die dit leest in ieder geval een goed 2017 en vooral heel veel handwerkplezier!
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3615
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2017 om 17:57
heel veel sterkte toegewenst
misschien aan de huisarts een injectie tegen slijmbeursontsteking vragen
wil ook nog wel eens helpen
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns