Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHaakvraag

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nijntje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 663
Direct Link To This Post Onderwerp: Haakvraag
    Posted: 28 April 2009 om 22:07

Wellicht een beetje een vage vraag mbt het haken. De steken opzich zoals lossen en vasten, stokjes snap ik. Nu weet ik dat, als je aan het einde van de toer bent je keerlossen moet maken, afhankelijk van de te haken steek.

Stel ik heb een reeks lossen. Vervolgens ga ik beginnen met vasten. Dan moet ik in de tweede losse steken en dan de vaste haken. Moet ik daarna wederom in de tweede losse haken..............dan gaat de toer wel heel erg snel. Ik snap niet hoe de logica van haken niet.

Stel dat ik over bovenstaand het antwoord heb, een vervolgvraag.

Boven de reeks vasten de volgende toer (2e toer). Ik begin wederom met één keerlosse. Volgens de info uit mijn boekje dient de keerlosse als steek, klopt dit? En kan ik omdat onderstaande toer al vasten zijn  dan direct inde volgende vaste een vaste kan maken of moet ik in de tweede vaste steken.......

Oftewel, ik snap de steek op zich wel, echter niet hoe ze zich verhouden met andere steken. Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is overgekomen.

Ik wil wel graag met een haakpatroon beginnen waar ik zelf ook plezier aan heb. Een sjaal is wellicht handig om mee te beginnen alleen verwacht ik straks een geweldige zomer en dan ligt de sjaal mooi in de kast. Is een muts te moeilijk?

In spanning wacht ik jullie antwoorden af. Alvast bedankt.

 

Back to Top
breidje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3928
Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 22:37

je eerste steek maak je in de 2e steek vanaf de naald

verder ga je in elke steek vasten.

 

als je bij de 2e toer ook een keerlosse hebt gemaakt, sla je de 1e steek over en haak je weer verder in elke steek van de vorige toer

 

wil    
Back to Top
Snorkmaiden View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 26 Augustus 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 35
Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 09:20
Keerlossen dienen ervoor om je haaknaald "op de goede hoogte te brengen" aan het begin van elke toer. Je haakt dus alléén keerlossen tussen twee toeren in (het verschilt per patroon of de keerlosse(n) aan het eind van de oude toer of aan het begin van de nieuwe toer genoemd staan, maar het komt precies op hetzelfde neer).

Voorbeeld: als je in een nieuwe toer stokjes wil gaan haken en je begint zonder keerlossen te haken (dus in de eerste steek van je vorige toer), dan zal je een gebogen/verwrongen stokje krijgen. Om dit te voorkomen haak je dus keerlossen.

Het verschilt per gebruikte steek hoeveel keerlossen je maakt:
vasten:  1 keerlosse
halve stokjes:  2 keerlossen
stokjes:  3 keerlossen
dubbele stokjes:  4 keerlossen

Of de keerlosse(n) meetelt/meetellen als steek varieert per steek: als ik vasten haak, dan tel ik de keerlosse niet mee, bij stokjes tel ik de keerlossen wel mee als steek. Bij halve stokjes weet ik eigenlijk niet wat de beste methode is. In ieder geval is het idee achter het soms wel en soms niet meetellen dat je op deze manier een zo recht mogelijke rand van je haakwerk krijgt.
Wanneer je de keerlossen wél meetelt als steek, haak je aan het einde van elke toer de laatste steek in de bovenste keerlosse van de voorgaande toer. Zo blijft het aantal steken per toer gelijk.


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker wordt!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 09:45

en probeer iedere toer je steken na te tellen,want je hebt er snel 1 teveel of te weinig.

groetjes puck

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 09:50
Gewoon goed je steken tellen in het begin, na een tijdje zie je beter waar je in moet steken. Maar inderdaad bij haken heb je snel een steek meer of minder.
odette
Back to Top
Nijntje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 663
Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 11:53

dank jullie wel voor de reacties. Ik heb het haken steeds uitgesteld omdat ik dit helemaal vanaf het begin "eigen" moet maken terwijl het breien me zoveel makkelijker afgaat. Ik denk dat ik toch de stoute schoenen aantrek en een haakprojectje zal proberen.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 12:26
Als je twee of drie keerlossen moet maken voor een half of heel stokje, kun je de laatste "gewone" losse van de ketting, vóór je gaat tellen, even vasthouden met je linkerhand. Want voor een beginner is het best lastig tellen, terwijl er ook nog eens een steek op de haaknaald zit. En gewoon hardop tellen, daar went je familie best aan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns