Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

(Halve) Stokjes en minderen/samen haken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Venaille View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 April 2011
Status: Offline
Points: 1076
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Venaille Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: (Halve) Stokjes en minderen/samen haken
    Posted: 07 Augustus 2011 om 23:29

Hallo allemaal

Ik ben een aantal patronen van Engels naar het Nederlands aan het vertalen. Nu kom ik in een aantal patronen tegen dat je stokjes en halve stokjes moet minderen. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet doen? Ik heb namelijk geen flauw idee. Twee vasten samen haken is een makkie, maar hoe moet je (halve) stokjes samen haken?

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben!

Alvast bedankt.

Veel liefs van Marieke
Back to Top
Anne-m View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 20 Juli 2010
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Anne-m Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2011 om 09:08

Hoi Venaille

Twee stokjes samenhaken heet in het engels een tr2tog, trebble two together. Het gaat als volgt (geleend van Attic24)

Yarn over, into next stitch, yarn over, back through stitch (3 loops on hook)
Yarn over draw through 2 loops (2 loops on hook)
Yarn over, into next stitch, yarn over, back through stitch (4 loops on hook)
Yarn over, draw through2 loops (3 loops on hook)
Yarn over, draw through all three loops.

In het Nederlands (vrij vertaald)

Draad overhalen, in de volgende steek steken, draad overhalen, doorhalen door steek (3 draden op naald)
Draad overhalen, doorhalen door twee steken (2 draden op naald)
Draad overhalen, in de volgende steek steken, draad overhalen, doorhalen door steek (4 draden op de naald)
Draad overhalen, doorhalen door twee steken (3 draden op de naald)
Draad overhalen, doorhalen door alle 3 steken

Ik hoop dat je het zo een beetje snapt. Op de site van Attic24 staat het in het Engels met plaatjes duidelijk uitgelegd http://attic24.typepad.com/weblog/neat-ripple-pattern.html (ongeveer halverwege de pagina)

Groetjes Anne

 

 

 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2011 om 12:31
Bij het samenhaken van halve, hele of dubbele stokjes maak je de laatste doorhaling niet, maar laat je alle lussen op de haaknaald staan tot je aan het laatste halve, hele of dubbele stokje bent. Dan haal je door alle steken op de haaknaald heen. En dan heb je er 1, 2, 3, 4 of 5 samengehaakt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns