Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenhelp-krijg proeflapje niet juist!

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
elletje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2
Direct Link To This Post Onderwerp: help-krijg proeflapje niet juist!
    Posted: 15 Oktober 2007 om 11:36

dag allemaal,

als beginnend breister probeer ik een vestje te breien voor mijn dochtertje, maar het gaat al van bij het begin mis. Ik krijg mijn proeflapje maar niet goed. Volgens de patroonbeschrijving zou ik met 23 steken en 18 toeren op naald nr 6 aan een lapje van 10cm moeten komen. Probleem is nu dat ik met 23 steken altijd rond de 14à15 cm uitkom, terwijl ik met 18 toeren al redelijk los moet breien om aan 10cm te komen. Net het tegenovergestelde in de breedte als in de lengte dus...

Ik kan dit toch niet gewoon oplossen door van naald te veranderen, niet?

Het werkje wordt wel gebreid met twee (redelijk dikke) draden samen. Het lijkt me op zich al sterk dat 23 steken hiervan maar 10 cm zouden geven...

Weet iemand raad?

 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2007 om 11:57
De breedte van het vestje is belangrijker, dus ik zou het met andere naalden proberen, dan moet je misschien meer naalden breien, dan in het patroon staat, maar dat is best te doen. Je kunt ook proberen met een halve dikte verschil te breien, dus b.v. averecht op pen 5,5.
Staat er een tekening in de beschrijving? Dan kun je de panden uitknippen in patroonpapier of krantenpapier en ze er telkens opleggen om te zien of je het goed doet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2007 om 12:00
Heb je het proeflapje gebreid in dezelfde steek als het patroon ? Ribbels, boordsteek of gerstekorrel kan nogal heel veel schelen namelijk. Een lapje in ribbels wordt relatief heel kort, een lapje in boordsteek heel smal, en gerstekorrel zowel heel breed als heel hoog. Misschien moet het in boordsteek en brei je in ribbels; dat scheelt inderdaad de helft op de breedte en 1/3 in de lengte !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2007 om 12:10
Ja, daar had ik niet aan gedacht, dat steken enorm in breedte kunnen verschillen. Ajour heeft b.v. veel meer breedte dan kabels. Je moet het proeflapje in de steek breien van het vestje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
elletje View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 15 Oktober 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2
Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2007 om 13:15

helaas, aan de steek kan het niet liggen. Ik heb het lapje gewoon in tricotsteek gebreid en dat is effectief ook wat er in het patroon wordt gezegd.

was anders wel een goeie tip geweest, verstrooid als ik soms durf te zijn ;-)

er zal niks anders opzitten dan inderdaad proberen de juiste breedte te verkrijgen en dan voor de lengte met afmetingen te werken ipv met aantal toeren. En dat patroon uitknippen lijkt me inderdaad een handige tip.

Hoewel ik me toch blijf afvragen hoe ik aan zo'n enorm verschil kom en vooral ook waarom het effect in de breedte en de hoogte net tegenovergesteld is...

Heel erg bedankt voor jullie advies! Ik ben al enorm geholpen! Hopelijk mag ik in de toekomst nog beroep doen op jullie ervaring.

 

 

 

 

 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2007 om 19:24
Soms is een beschrijving precies toegesneden op de vermelde wol. Ik brei gewoon met wat ik bij Wibra en Zeeman e.d. koop en dan merk je wel dat er verschil kan zijn, in looplengte zodat je veel bollen overhoudt of in dikte of kwaliteit. Je kunt het te breien vestje ook telkens vergelijken met een truitje of vestje dat je gekocht hebt in de goede maat.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns