Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenI-cord vingers

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Onderwerp: I-cord vingers
    Posted: 10 Oktober 2010 om 20:18
Ik heb gisteren een heel leuke tip gevonden (helaas zonder verdere uitleg, het was meer een mededeling, maar ik ben er uitgekomen) om makkelijk en vele malen sneller de vingers aan handschoenen te breien : de I-cord methode.

I-cord kennen jullie misschien wel : dat is de methode om met twee naalden zonder knop een sort gepunnikt koord te breien door drie tot vier steken op te zetten, recht breien,naar de andere kant van de naald schuiven, draad achterlangs straktrekken en verder breien. Appeltje eitje (al gaat punniken sneller ;-) )

Als je een handschoen breit, moet je voor de vingers altijd een paar steken extra maken tussen de vingers. Dat doe je niet hooguit 1 of 2).
Je breit de vingers op twee naalden zonder knop, en schuift na elke toer de steken naar de andere kant van de naald, waarbij je de draad LOSJES achter de steken langs haalt. Je krijgt dan een soort plat lapje met aan de achterkant een enorme ladder, net zo breed als het hele lapje.

Als nu de vinger bijna klaar is, zet je de steken over op een rondbreinaald (of 4 naalden zonder knop, of coctailprikkers), en in de ladder neem je met een haaknaald 2 of 3 steken op, zoals je met een gevallen steek zou doen. Daarna brei je de top af zoals je gewend bent of zoals in het patroon beschreven staat. Hoeveel ruimte je nodig hebt voor hoeveel steken hangt een beetje af van je hand van breien en moet je dus even uitproberen, maar je hebt zo echt in mum van tijd een vinger gebreid. Als je het goed doet, zie je er helemaal niks van. Echt een super-methode ! Je kunt ook met deze methode de handschoen vanaf de vingertoppen naar beneden breien trouwens, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Als je graag handschoenen breit maar een vreselijke hekel hebt aan het gepruts met die vingers op vier kleine kolerenaaldjes, kan ik het je absoluut aanraden het eens te proberen. Na twee, drie vingers heb je het door, en brei je net zo snel een handschoen als een want.


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2010 om 12:28
Ik heb nog nooit handschoenen gemaakt, maar ik zou, als het rondbreien te priegelig wordt gewoon de vingers op 2 naalden breien en de naad verstoppen tussen de vingers. En dan zou luie ik 4 vingers tegelijk op de pennen zetten met bungelende breivisjes.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2010 om 07:30
ik denk dat ik maar sateeprikkers nam
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns