Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Idee voor CAL/KAL?

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Idee voor CAL/KAL?
    Posted: 23 Februari 2017 om 11:56
Op de soos deden we een workshop juten tas oppimpen. Zoiets kan ieder naar eigen smaak en niveau doen. Je hebt er een juten tas voor nodig, bijvoorbeeld van AH, Deka, Plus of markt en je eigen materiaal. De één plakte vilten applicaties, de ander strijkapplicaties, gehaakte bloemen, kantjes, lintjes, vlaggetjes. Ik heb de tas met geel omgehaakt en twee zwarte vilten kattenkopjes (whiskassnoepjesdeksel)opgenaaid. De ogen zijn groene knoopjes met een zwarte kralen. Zodra de binnenrand gelijmd en gedroogd is, zal ik een foto nemen en proberen die te plaatsen. De volgende tas ga ik vol granny's maken, in blauwe of roze tinten. Even zoeken naar grannypatronen, die niet zo doorzichtig zijn, vasten bijvoorbeeld.

We zouden zo'n CAL/KAL in Even voorstellen kunnen doen, dan zakt hij niet snel. Of in het topic van markten en hobbydagen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 12:41
ik heb nog juten tassen liggen, maar op de moment geen idee hoe ik ze zou willen pimpen naar mijn goesting.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 13:22
ik vind het een leuk idee, een tas heb ik wel garen ook zat. maar tijd even niet. voor mij dan liever na de zomer.
oant Sjen
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 13:34
... Embarrassed schoorvoetend: wat is een cal/kal? Internet bood me geen uitkomst. Is dat een handwerk-wedstrijd waarbij we ons werkstuk hier tentoonstellen of zo?

Ik heb geen juten boodschappentas, maar ik heb wel 2 soorten jute in huis om eens een tas van te maken. Dan denk ik meer in de richting van een "damestas in prehistorische stijl" dan aan een boodschappentas want ik doe boodschappen altijd in een korf. 

Ik hoor wel of ik ver naast jullie bedoeling zit...

 


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 13:40
een cal/kal is idd een wedstrijd van iets dat iedereen maakt. Er wordt gezegd wie er allemaal meedoen en dan is het afwachten totdat je naam wordt gecald en dan mag die persoon beginnen. Een week tijd krijgt die persoon en dan wordt er terug gecald : een andere naam en dan mag die beginnen aan haar week. de anderen moeten dan wachten.

Nee een cal = crocheting en een kal is knitting aan allemaal hetzelfde en op bepaalde tijdstippen wordt een stuk patroon vrijgegeven.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 14:19
Bedankt voor de bijles, Bep. Dus dat betekent dat je werkstuk in een week af moet zijn. Ook dat je je beschikbare week om het werkstuk te maken, vooraf kenbaar moet maken. Maakt iedereen nagenoeg hetzelfde of is er een vrijheid in expressie en technieken?  
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 14:57
Ik ben blij dat jij het vroeg, Kamilla, schoorvoetend of rennend... (vreemd woord eigenlijk, schoorvoetend)
Ik wist er ook het fijne niet van.

Nu gaat het om een tas oppimpen...en dan is het een Tal?  Wink

Ik zal niet meedoen.
Ik heb geen tas.
En dan te moeten wachten tot je van start mag, zal het net uitkomen dat je dan een heel drukke week hebt....

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 14:59
schoorvoeten* [weifelend doen] {1609} het eerste lid is schoor [schrap] (vgl. schoren).
Dus de voeten schrap zetten, onwillig zijn iets te doen.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 15:08
Kal = knitting along together
Cal = crochet along together

Iemand stelt een patroon/werk voor en iedereen mag meedoen.
Meestal wordt er elke week/2 weken/maand een deel van het patroon gegeven. Ieder werkt volgens zijn eigen kunnen/tijd. Wie wil kan foto's tonen.
Bij sommige cals/kals krijg je reeds een foto bij aanvang. Geniet mijn voorkeur dan weet je tenminste op voorhand of je het model wel mooi vindt en je tijd nuttig besteed is.
Bij anderen vermeldt men enkel het benodigde garen en het project, bijv. pop, sjaal, enz..

De versie van Bep ken ik niet, als er vele deelnemers zijn en je mag maar 1 per 1 een week werken duurt het toch lang, niet ?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 15:24
Na deze uitleg denk ik ook dat het niet iets voor mij is. 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 16:56
Bij deze CAL/KAL bedoelde ik juist, dat ieder doet wat ze wil of kan, dus niet doen wat juf zegt. Natuurlijk kun je elkaar inspireren.

IK heb drie weken over mijn tas gedaan, andere sosijsen gingen de eerste dag al met en kantenklare tas naar huis.

Maar ik hoor het al. Laat maar zitten, ik pimp mijn tassen wel zonder jullie. Wel zo gezellig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 17:41
Mijn eerste stuk antwoord was natuurlijk een grap maar het tweede deel is wel echt.
Jullie hebben toch bijna allemaal het topic gelezen van juul over die Hygge cal? Als je dan op die link klikt dan staat de uitleg erbij.
hyggecal
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 17:44
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:



IK heb drie weken over mijn tas gedaan, andere sosijsen gingen de eerste dag al met en kantenklare tas naar huis.

.



Ge moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat het met uw granny's was dat die tas van die andere sosijs op 1 dag klaar was. Anders had zij nu nog geen tas.


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 19:03
Aansluiting bij een cal vereist wel verantwoordelijkheid en plicht naar elkaar. Op het moment dat ik niet overzien kan of ik dat de komende tijd op kan brengen, probeer ik daar eerlijk in te zijn en niemand blij te maken met een dooie mus. 




Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 19:22
dat is inderdaad zo. Het is ook vooral hoe lang duurt de cal, want er zijn er die over 40 weken gaan of zo, elke week een paar toeren. Maar ik heb er ook al gezien van 4 weken voor iets kleiners. En als je met duizend aan zo'n cal meedoet en er geven een paar het op, dan valt dat niet op, maar als je maar met z'n zevenen bv. zijt en er vallen er drie af, is dat al direkt een heel ander verhaal.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2017 om 23:47
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:


Maar ik hoor het al. Laat maar zitten, ik pimp mijn tassen wel zonder jullie. Wel zo gezellig.

Dat klink nogal bitter als ik dat zo mag zeggen.
Wij stellen vragen omdat we de bedoeling niet echt door hebben.
En hebben we het wél echt door dan zijn we toch vrij om ja of nee te zeggen zonder dat er iemand zich gepasseerd voelt?
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2017 om 08:24
Gek hè, ik zit al tien jaar op het forum. Ik zou al gewend moeten zijn aan al dat geürineer, dat Amsterdammers met een S uitspreken en de rest van Nederland met een Z.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2017 om 10:18
Eerder vond ik zo'n CAL of KAL wel leuk, maar tegenwoordig niet meer zo. Sorry.

Wat ik nog wel leuk zou vinden is als we met ons allen een lapje (of liever nog meerdere lapjes) breien, haken,naaien of wat voor techniek dan ook, die naar 1 persoon sturen die er dan een groot wandkleed van maakt. En dat we dit wandkleed dan aan een goed doel schenken. Maar dan liever niet Kikia, niet omdat ik die doelgroep niets gun, maar omdat die al volop wordt gesteund. Ik zou dan liever kiezen voor bijvoorbeeld de hulphonden, of de brandwondenstichting. Die doelgroepen krijgen nooit zoveel aandacht. Of we maken dat kleed, gaan het veilen (op facebook of marktplaats of zo, en schenken de opbrengst aan een goed doel.

We kunnen er dan een bepaalde tijd voor uitkiezen, of dat we doorgaan tot het wandkleed een bepaald formaat heeft.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2017 om 10:21
Geen idee waar ik gezeik lees.
 Unhappy
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2017 om 12:36
We hebben wel eens andere goede doelen gesteund, bijvoorbeeld Grietje Karwietje en Mother Bear. En tasjes voor de meisjes in Sri Lanka. Ik wil best iets maken en opsturen, maar niks organiseren.

Ik weet nog hoe het ging toen Jips - die niet meer op het forum komt, groot gelijk - en ik een KAL organiseerden om een stola te haken. Sommige reacties: A. Geen tijd B. Geen zin. C. Kannie haken, wel breien, afijn na drie bladzijden van dergelijk geneuzel was ik het zat en vroeg ik wat ze nou eigenlijk in het topic deden. Toen was ik niet lief. Dat is mijn roeping ook niet en ik word er niet voor betaald om lief te zijn. Uiteindelijk had Jips 5 haak- en breipatronen om rond te sturen en konden we beginnen. Het was niet telkens een stukje, maar meteen het hele patroon, en in een speciaal topic kon ieder, die dat wilde foto's van haar vorderingen laten zien.

Bij het organiseren van een hobbydoosdag ging het net zo, zelfs als ik een apart topic opende van "Jammer dat ik niet op de hobbydoosdag kan komen", dan nog moest ik door bladzijden gezemel bladeren om erachter te komen wie er WEL kwam en wat die meebracht aan eten en snoeperij.

Vandaar mijn gebrek aan enthousiasme.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns