Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

interpretatie breipatroon mouw

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Pinguin81 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 24 April 2017
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pinguin81 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: interpretatie breipatroon mouw
    Posted: 11 September 2017 om 13:33
Wie wil mij helpen met het interpreteren van de beschrijving van de mouw voor mijn trui? Ik brei de grootste maat.

Mouwen: 48/52/56 st opz en in pat I (r jersey = r op goede kant, av op av kant) br. Voor de mouw verbreding aan weersz in elke 10de rij 8x1 st meerd = 64/68/72 st. Mouwkop: op 29cm van de opzet aan weersz in elke 2de rij 2x2 st afk, 6x/6x/7x 1 st mind, in elke 4de rij 3 x 1 st mind en terug in elke 2de rij 7x/7x/8x 1 st mind en 2x2 st en 1x3 st afk. De overbl st soepel afk.

Mijn verwarring begint na de eerste afkantingen voor de mouwkop. Hoe moet ik dit nou lezen? Zoals ik het zie wordt het asymetrisch. Klopt dat?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2017 om 19:35
Je zet 56steken op en je meerdert tot je 72 steken hebt . Als je op 29 cm vanaf de opzet zit ga je minderen .
Er staat aan weerskanten maar dat kan niet want je kunt aan het eind van je pen niet minderen dat moet je aan het begin doen ,maar dat staat er altijd .
Je begint met 2 st afk . je breit je pen uit aan het begin van je volgende pen kant je weer 2 steken af . Je moet het iedere 2e pen doen dus in de volgende heengaande en teruggaande pen doe je niets . Dan doe je het weer zoals de eerste keer . Dit is voor alle maten . Dan ga je naar je eigen maat kijken Je moet 7x 1 steek afkanten nog steeds iedere 2e pen . Als je dat gedaan hebt ga je iedere 4e rij 3x 1steek minderen ,dus in 1 pen 1 steek en in de teruggaande weer 1 steek Dan brei je pas in .Dan in de volgende pen geen steek maar pas in de vierde rij weer . Aan doe je het niet in elke 4e rij maar 8x in elke 2e rij 8x 1 steek en 2x 2 steken en 1x 3 steken . In je heengaande pen minder je dus inderdaad anders dan in je teruggaande pen .
Ik denk dat dat verschil er ook is in je voor en achterpand anders past het niet
Back to Top
Pinguin81 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 24 April 2017
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pinguin81 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2017 om 20:13
Staan er misschien typefouten in je reply? Ik kan er nog niet helemaal chocola van maken. In elk geval waren de armsgaten op voor- en achterpand identiek, dus heel veel asymmetrie zou er niet in moeten zitten
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2017 om 21:44
Bij het afkanten van één steek kun je aan het begin van de naald een overhaling maken en aan het eind de laatste twee steken samen breien. Maar als je meer dan één steek moet afkanten, dan doe je dat aan het begin van een naald, dus aan het begin van de rechte naald en dan aan het begin van de averechte naald.

Als er staan: "aan weerszijden", dan wordt altijd rechts en links bedoeld, dus bij het minderen van meer steken tegelijk, aan het begin van de rechte naald en aan het begin van de averechte naald. Het is handig om een toerenteller te gebruiken of de naalden uit te schrijven en af te vinken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2017 om 11:46
Aan in de enalaatste regel moet dan zijn . Maar dat maakt verder niets uit .

Staat er geen schema tekening van je mouw ? Dan kan je zien hoe het verloop van de mouwkop eruit moet zien . Is die aan beide kanten gelijk ?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2017 om 10:41

Ik moet zelf vaak wel 3 of 4 mouwen breien voor ik 2 goede heb. Staat er geen plaatje bij van de mouw, want dan kun je zien

of ze gelijk of ongelijk moeten zijn. Als ze voor en achter a-symmetrisch moeten zijn verwacht ik ook dat ze beschrijven dat de linker en rechter
mouw in spiegelbeeld moeten. Als dat nergens staat . . . dan zouden ze gelijk moeten worden.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2017 om 12:25
mijn interpretatie van uw beschrijving is :

56 steken opzetten.
8 keer in elke tiende naald een steek aan beide kanten meerderen (16 steken gemeerderd + de 56 van de opzet = 72 steken)

mouwkop : 2 keer 2 steken afkanten (= 8 steken)
          7 keer 1 steek afkanten (= 14 steken)
          ( deze moeten elke 2de naald en gemakkelijkheidshalve doe je het iedere naald in het begin)

           dan in iedere vierde naald 3 keer 1 steek (= 6 steken)

      dan terug iedere 2de naald (gemakkelijkheidshalve iedere naald in het begin) 8 keer 1 steek minderen (= 16 steken)
           2 keer 2 steken (= 8 steken)
        en 1 keer 3 steken (= 6 steken)

Heb je in totaal 58 steken afgezet en de overblijvende 14 steken kant je heel soepel af.
Back to Top
Pinguin81 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 24 April 2017
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pinguin81 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 16:15
Originally posted by bep bep wrote:

mijn interpretatie van uw beschrijving is :

56 steken opzetten.
8 keer in elke tiende naald een steek aan beide kanten meerderen (16 steken gemeerderd + de 56 van de opzet = 72 steken)

mouwkop : 2 keer 2 steken afkanten (= 8 steken)
          7 keer 1 steek afkanten (= 14 steken)
          ( deze moeten elke 2de naald en gemakkelijkheidshalve doe je het iedere naald in het begin)

           dan in iedere vierde naald 3 keer 1 steek (= 6 steken)

      dan terug iedere 2de naald (gemakkelijkheidshalve iedere naald in het begin) 8 keer 1 steek minderen (= 16 steken)
           2 keer 2 steken (= 8 steken)
        en 1 keer 3 steken (= 6 steken)

Heb je in totaal 58 steken afgezet en de overblijvende 14 steken kant je heel soepel af.

Terug staat er dan eerst 8x1 steek geminderd moet en daarna 2x2 afgekant en 1x3 afgekant. Hoe zit het dan met de regel dat je alleen op de goede kant afkant? En gesteld dat je dus toch averechts afkant hoe moet dat dan aan begin en eind van de naald? en moet het teruggaand ook in iedere 4e naald?
Zo kom ik op het volgende werkschema, per toer:
Mouwkop:
72 st
2 afk, 70 st re
2 afk, 68 st av
2 afk, 66 re
2 afk, 64 av
1 re, -1, 60 re, -1, 1 re
1 av, -1, 58 av, -1, 1 av
1 re, -1, 56 re, -1, 1 re
1 av, -1, 54 av, -1, 1 av
1 re, -1, 52 re, -1, 1 re
1 av, -1, 50 av, -1, 1 av
1 re, -1, 48 re, -1, 1 re
1 av, -1, 46 av, -1, 1 av
1 re, -1, 44 re, -1, 1 re
1 av, -1, 42 av, -1, 1 av
1 re, -1, 40 re, -1, 1 re
1 av, -1, 38 av, -1, 1 av
1 re, -1, 36 re, -1, 1 re
1 av, -1, 34 av, -1, 1 av
36 re
1 av, -1, 32 av, -1, 1 av
1 re, -1, 30 re, -1, 1 re (4e 1/3)
2 afk, 30 av
2 afk, 28 re
28 av
1 re, -1, 24 re, -1, 1 re
2 afk, 24 av
2 afk, 22 re
22 av
1 re, -1, 18 re, -1, 1 re
3 afk, 17 av
3 afk, 14 re

Is het nog te volgen? Volgens mij is het dan mooi symmetrisch (wat het volgens de tekening moet zijn)


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 17:38
als de -1 elke keer een steek minderen is in uw werkschema (in het begin en op het einde) dan moet het enkel in de rechtse naalden en breit ge de averechtse naald helemaal zonder minderingen omdat de minderingen om de 2 naalden moeten. Daarom dat ik het makkelijker vind om in iedere naald te minderen, zoals ge hebt geschreven in die 2x2 minderingen. Daar hebt ge 2 keer 2 minderingen in de rechtse naald gedaan en 2x2 in de averechtse (en zijn die minderingen aan die kant om de 2 naalden).

Van een regel om alleen op de goede kant af te kanten heb ik nog niet gehoord. Als het 1 steek minderen is kan je dat doen door ofwel de eerste 2 steken samen te breien ofwel 1 steek afhalen, de volgende breien en de afgehaalde over de gebreide trekken.

Ge moet dus zien dat ge zowel aan de goede als aan de averechte kant evenveel minderingen hebt over het juiste aantal naalden.

72 st

2 afk, naald verder rechts breien
2 afk, naald verder av breien
2 afk, naald verder rechts breien
2 afk, naald verder av breien


2 steken rechts samenbreien rest van de naald rechts
draaien en 2 steken averechts samen breien rest van de naald averechts

dit is dan al 1 keer 1 steek geminderd aan beide zijden.
vermits het om de twee naalden moet en die eerste keer aan de goede kant al 2 naalden geleden is doe je direkt weer 2 steken samenbreien en de rest van de naald rechts, keren en 2 averechts samenbreien, rest van de naald av. Heb je al 2 keer 1 mindering aan 's weerszijden gemaakt.
Dit moet je in totaal 7 keer doen .

De volgende 3 keer 1 steek moet om de vier naalden

dus dan brei je de eerste naald helemaal recht
de volgende helemaal averechts dan
de volgende 1 mindering in het begin en verder rechts,
volgende 1 mindering en verder averechts.
Volgende helemaal rechts,
volgende helemaal averechts.
Volgende 1 mind en verder rechts
volgende 1 mind en verder averechts
volgende helemaal rechts
volgende helemaal averechts
volgende 1 mind en verder rechts
volgende 1 mind en verder averechts

en dan de rest terug in het begin van de naald, elke naald 1 steek afkanten en dat doe je 8 keren, dus 8 afkantingen aan de goede kant en 8 afkantingen aan de averechte kant

dan 2 steken afkanten en verder rechts
2 steken afk en verder averechts
2 steken afk en verder rechts
2 st afk en verder av
3 st afk en verder rechts
3 st afk en verder averechts
en dan de overschot van steken losjes afkanten.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 17:59
ik heb speciaal geen aantallen van steken gezet omdat in uw werkschema het aantal al niet klopt. Als ge 72 steken hebt en ge kant er 2 van af dan moet ge er nog maar 69 breien en geen 70 omdat er al 1 op de rechternaald staat van die afkantingen.

en bij die 7 keer 1 steek hebt ge volgens uw geschreven schema met die -1 in het begin en einde van dezelfde naald, in totaal 28 steken afgekant en het moeten er maar 14 zijn : 7 aan de goede kant en 7 aan de averechte kant ofwel 7 keer 1 in het begin van de rechte naald en 7 keer 1 op het einde van de rechte naald en de averechte naalden volledig breien.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2017 om 18:10
Je moet aan weerskanten niet zien als aan weerskanten van je pen ,maar als aan weerskanten van je werk .
Back to Top
Pinguin81 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 24 April 2017
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Pinguin81 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2017 om 12:58
Klopt. Ik vind het alleen zo onduidelijk voor welk deel van de aanwijzingen geldt dat je het aan weerszijden moet doen. Zoals ik  het nu uitgewerkt heb, doe ik alles aan weerszijden zodat het ook helemaal symmetrisch wordt. Of hebben jullie daar andere inzichten over?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2017 om 14:09
Sorry,

Maar ik begrijp je vraagstelling niet .
Als je 1 steek af moet kanten kun je dat aan weerszijde van je pen doen ,dus volledig symmetrisch .
Meerdere steken kun je niet aan weerszijde afkanten want dan krijg je een ruimte en blijft er daarna 1 steek op je pen over . Je moet dan dus je pen gewoon uitbreien en aan het begin van je teruggaande nld dat aantal steken afkanten . Het is dan iets minder symmetrisch ,maar breiwerk is zo soepel dat dat geen problemen geeft .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2017 om 14:20
nog een paar truien of vesten met mouwen breien en dan zie je de anantomie van een trui/vest zo voor je.

Als er staat minderingen aan weerszijden en dan getallen en meerderingen aan weerszijden en dan getallen, geldt dat voor alles wat er volgt. Wel moet ge uw maat aanhouden en daar de juiste getallen uitpikken want anders meerdert/mindert ge voor de smal, de medium, de large en de xlarge. Dus als ge er nog niet veel ervaring mee hebt, efkes de getallen voor uw maat omcirkelen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.676 seconden.
Lang Yarns