Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Keukengeheimen

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Keukengeheimen
    Posted: 06 Juli 2011 om 17:26
Als je tuinbonen hebt gedopt, kun je je zwarte vingers aan de binnenkant van een bonenschil afvegen. Ze worden weer helemaal schoon.

Uien- en knoflooklucht krijg je van je handen af door ze langs roestvrijstaal te vegen, bv de gootsteen. Heb je geen roestvrijstalen? Er zijn zeepvormige stukken roestvrij staal te koop.

In het kookwater van wortels en peulvruchten gooi ik een mespuntje suiker, naast het zout. Maakt ze een stuk lekkerder. Bij spruitjes en broccoli (niet mijn favoriete groentes) doe ik een teentje knoflook in het kookwater.

Als je zout in de laatste paar minuten toevoegt, is er minder kookwater en heb je dus minder zout nodig en dan ook nog Losalt voor de hoge bloeddrukkers gebruiken.

Iemand anders nog keukentips? Graag hieronder, houden we het mooi bij elkaar in één topic.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
*Grietje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 20 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 717
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Grietje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2011 om 20:15

Spruiten kook ik in 2 derde melk en 1 derde deel water. Ik doe altijd een gefruit uitje door de spruiten (dan is de smaak zachter/zoeter)

Wij gebruiken geen zout (koken zonder zout en gerechten op smaak maken met kruiden) en die lucht aan mijn handen...die vind ik juist lekker ruiken

Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten.
Back to Top
willyg313 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer willyg313 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2011 om 09:01
Zo'n roestvrij stalen zeep stukje ligt bij mij in de afwasmachine tegen vervelende luchtjes

groetWilly
Wonderen doen wij direct, onmogelijkheden duren iets langer
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2011 om 10:36

ik gebruik altijd mijn keuken of badkamer kraan, en als mijn man dan toevallig even binnen komt gewandeld, hier gaat ze weer krijg ik dan te horen ( kan hem geen ongelijk geven )

denk dat hij zich een beetje verwaarloosd voelt dan



Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2011 om 20:56
Ik heb deze ook elders gepost:

In plaats van duur strooizaad havermout in het vogelvoedselreservoir in je tuin. Dan wemelt het al gauw van de mussen. En er komt geen onkruid onder. Ik kreeg ook de tip kattenbrokjes te geven voor de merels en eksters. Wij geven ook volkoren bood in dobbelsteentjes en pinda's in een gazen tankje, dan verslikken de jonkies zich niet. We zoeken nog naar een vogelbadje op zo'n hoog voetstuk dat de katten er niet bij kunnen. Dat gefladder en getjilp rond de voedingszuil vinden ze sowieso te druk.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
smimske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Augustus 2010
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1204
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer smimske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2011 om 09:11
Kreeg laatst de tip van iemand om eens in de zoveel tijd een vaatwastablet in je wasmachine te doen en de machine te laten draaien op 90 graden. Werkt goed tegen kalk,vuil en vettigheid inde wasmachine,zodat deze langer mee gaat. De frequentie hangt een beetje af van de hoeveel was die je hebt....met een gezin van 4 zou ik het eigenlijk om de 2 weken moeten doen,maar probeer het zeker een keer in de maand te doen.....
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2011 om 12:33
Ik doe dat met een handje soda. Ik doe de was al een jaar of 38, maar ik had tot voor kort nooit van de "wasluis" gehoord. Die schijnt in je machine te wonen en is heel moeilijk uit huis te zetten. Een handje soda bij de witte was kan ook geen kwaad, dan heb je minder wasmiddel nodig.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2011 om 13:14
Bij de witte was doen wij er een schep Vanish doorheen. Blijft het wit ook echt wit. Ik draag bijna altijd witte broeken en die zijn na een dagje kantoor/UT behoorlijk smoezelig. Met de enorm enthousiaste begroeting van onze hond erbij opgeteld, kan ik elke dag een schone aantrekken (heb er 6!)...

Een kennis van ons heeft een installatiebedrijf. Die vertelde laatst dat je van het wassen op lage temperatuur (kan met sommige wasmiddelen al op 15! graden) wel veel verontreiniging krijgt in de leidingen. Het vuilt lost niet op en spoelt dus niet weg. Dus elke week een 90 graden was doen!

En nog een tip: voor muesli boterkoek gebruiken wij altijd de laatste resten uit de bus met cruesli. Dat wil niemand opeten. Behalve als het in de muesli boterkoek zit. Dan wordt er om gevochten
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 Juni 2008
Status: Offline
Points: 5322
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2011 om 13:45

Ik heb vooral tips nodig geloof ik. Want sommige witte was is toch grauw geworden en ik ben heel benieuwd hoe ik het weer wit krijg? Want door de grauwe dingen blijven andere wel spierwitte dingen ook minder mooi. Ik heb vanish al geprobeerd. En ook het huismerk van de kruitvat. Verder speciaal witmaak spul. Werd iets beter maar niet voldoende. Ik was regelmatig op 90 maar zeker altijd op 60. (het zijn vooral handdoeken etc.) Ik heb zelfs de was een keer in de week gezet met robijntje stralend wit en ze toen in de zon gehangen zonder ze uit te spoelen in de hoop dat de zon en het nog niet uitgespoelde wasmiddel de boel wel zou bleken. Maar ook dat leverde geen stralend eindresultaat. Moet ik de boel gewoon weggooien en nieuw kopen? (in de chloor zetten kan ook maar dat vind ik een beetje griezelig met Manuel in huis.) Of hebben jullie nog grandioze ideeen. Bakpoeder heb ik ook al geprobeerd trouwens. Scheen ook te helpen. Maar bij mij niet.

Nog een vraag: wat doe je met wasmachines die kleding op eet? Die van mij kan ik maar half tot driekwart beladen. En zit ie ietsje voller dan kan ik er duvel op zeggen dat ik gaten in mijn kleding heb. sokken eet hij helemaal op. Daar moet ik maar netjes voor kopen denk ik. Pas een mooi shirt van Marco. We hadden staan dubben in de winkel. Wel of niet doen. De prijs was wat aan de hoge kant. Maar wel heel leuk. Uiteindelijk hakten we de knoop door. Hij deed hem voorlopig niet naar zijn werk aan en hield hem voor feestjes en de kerk. Een soort zondags shirt. zit er een gat in. Gelukkig heb ik dat shirt kunnen maken en je ziet er niets meer van. we moesten zelf zelfs heel goed kijken. Maar wat was ik woest. Een ander shirt van mij. Ik had er een mooie bloem op laten borduren door mijn schoonmama die een borduurmachine heeft. Een gat in de mouw. precies op een plek waar je geen embleem of wat dan ook op kan doen.  Beide in dezelfde was gebeurd. Ik heb staan schelden tijdens het strijken. Het was maar goed dat jullie met niet hoorden.

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2011 om 10:48
Clara, pak eens een nieuwe panty of nylonkous en haal die door de binnenkant van je trommel, misschien zitten er kleine uitsteekseltjes in, die die gaten maken. Mocht dat het geval zijn, kun je de fabrikant bellen en vragen wat je eraan kunt doen. Er hoeft niet meteen een dure monteur bij, maar ze kunnen je vast wel tips geven.

Voor de grauwe was kun je een handje soda proberen en/of ouderwetse groene zeep.

Nog een tip: gooi bij een nieuw kledingstuk een witte zakdoek of washand mee in de troomel, dan zie je of het afgeeft. Je kunt ook met een nat wit doekje erover wrijven, om dat te zien.

En je hebt "Colourcatchers", doekje die de afgevende kleur opnemen, zodat het niet op andere kleding komt te zitten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 Juni 2008
Status: Offline
Points: 5322
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2011 om 22:04

Soda of groene zeep zal ik eens gaan proberen Magtelt. Goed idee van je.

Ik zal de panty (heb vast nog wel ergens een kapotte) truc ook eens proberen. Maar denk eerder dat het aan de ruberen strip ligt. Je kan zien dat de kleding echt vast gezeten heeft. Vaak zit er ook viezigheid aan van het rubber. En omdat sokken echt helemaal verdwijnen en in het filter weer tevoorschijn komen denk ik dat hij gewoon probeerd om extra sterk te worden van mijn kleding. Maar van textiel wordt je niet groter en sterker. Alleen maar van spinazie. En dat werkt dan wel bij mensen maar niet bij machines.

Tegenwoordig was ik wit bij wit en de andere kleuren bij elkaar. Vaak doe ik ook nog echt de donkere dingen apart als ik er daar veel van heb. Als ik echt twijfel over een kleur van een nieuw kledingstuk wil ik hem ook nog wel met de hand wassen. Dan zie ik ook of het erg uitloopt en weet ik dat ik er extra voorzichtig mee moet zijn.

Heb vandaag nog heerlijk een was buiten kunnen drogen. Mijn wasmanden leeg. En dat terwijl het nu plenst van de regen. Voor de komende dagen hebben ze ook geen denderd weer opgegeven. Maar dat mag nu. Ik hoef morgen niet te wassen. En donderdag zie ik wel weer. Ik heb ook nog een droger. Maar het is echt een sport om die in de zomer zo min mogelijk te gebruiken.

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2011 om 22:39
als je witte handdoeken in de was wit wilt houden en een droger hebt, dan vooral geen wasverzachter erbij doen, dat laat een grauwlsuier achter, witte handdoeken op 60 of 90 graden wassen is ook nog goed voor je wasmachine, spoelt de leidingen weer schoon en geen vette aanslag meer in je machine.
lydia wijsbroek
Back to Top
linda1959 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4600
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linda1959 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2011 om 23:41

ik heb ook nog een vraagje . Mijn oven ruikt , ik kuis hem direct uit als hij afgekoeld is maar als ik dan een paar dagen later hem weer opendoe om iets te klaar te maken heb ik altijd een reukje  Ik weet niet hoe dat komt en hij is echt proper hoor vanbinnen . Wie kan mij helpen want ik durf haast niks meer erin klaar maken

In het leven telt de strijd
Het voornaamste is niet te hebben gewonnen ,
Maar goed gestreden te hebben GROETJES LINDA
Back to Top
linda1959 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4600
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linda1959 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2011 om 23:43
aja nog iets zeg nu niet laat hem een stukje open staan altijd , want mijn katten kennen dat en doen gewoon de deur helemaal open dan
In het leven telt de strijd
Het voornaamste is niet te hebben gewonnen ,
Maar goed gestreden te hebben GROETJES LINDA
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2011 om 08:27
Uhm, misschien kun je een of ander geur ding in de oven doen? Of een schaaltje azijn (toch?)... Dat neutraliseert de geur...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2011 om 08:47
Voor je oven en koelkast las ik ooit de tip om een linnen zakje met kattengrit erin te leggen. Dat heb je vast wel in huis. Om de zoveel tijd vervangen. Het ruikt van zichzelf neutraal dus het voegt geen luchtje toe. Wel weghalen als je gaat bakken.

Ik heb op de bodem van de oven aluminiumfolie liggen met op de vier hoeken een in alufolie gewikkeld steentje (tegen het gewapper). Als het vies is geworden kan ik het vervangen, het scheelt een hoop schoonmaakwerk.

Een andere luchtverfrisser, die ik ken, is het gebruikte droogtrommeldoekje. Werkt geweldig in schoenen. Ze gaan ook statische elektriciteit tegen als je je draad-en-naald erdoor haalt, dan krijg je geen kleine knoopjes in de draad. Je kunt ermee afstoffen en ze gebruiken om tere dingen in te verpakken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2011 om 08:55

Het opeten van kleding in de wasmachine ken ik inderdaad ook. Sinds we een nieuwe hebben heb ik ook regelmatig gaten in kleding die inderdaad door het rubber komen. Je ziet gewoon dat de kleding klem getrokken is. Onze oplossing vooralsnog is. Minder hard centrifugeren. Hij kan 1800 toeren. En nu zetten we hem standaard naar 1400 toeren. En voorals nog geen gaten meer gehad. En het is vreemd maar de gaten zitten altijd in de nieuwe kledingstukken. Of lijkt dat maar zo.

 

*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2011 om 09:30
Ik zou toch maar eens gaan bellen met de fabrikant. Misschien heeft die een tip om de strip soepeler te maken. En anders kijken of de consumentenbond hier iets over te vertellen heeft.

Je hebt wel vrij grote waszakken, waarin je bijna je hele was kan stoppen. Als je er twee hebt, maakt hij de gaten hopelijk daarin. Mijne komen van Home Comfort, een postorderbedrijf. Je kunt ook een rits in een sloop zetten en er zo een waszak van maken. Dat is ook handig met het sokkenopeetprobleem. Toen de kinderen klein waren kregen ze veel sokken in dezelfde kleur en ik had een doos die "huwelijksbureau voor sokken" heette, daar lagen de vrijgezellen op een nieuwe partner te wachten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
snoewz View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer snoewz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2011 om 10:43

ohja deze hoorde ik onlangs en het lijkt te werken

heb je ergens last van die vieze miertjes dan moet je gewoon wat zelfrijzende bloem strooien

de miertjes komen dit halen om het later in hun huisje op te peuzelen maar, omdat het zelfrijzende bloem is ontploffen ze

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2011 om 11:19
Haha, een soort van zelfmoordactie ;)
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.515 seconden.
Lang Yarns