Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Kleuren wisseltruc

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Kleuren wisseltruc
    Posted: 22 Mei 2011 om 21:00

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik heb altijd heel veel moeite om de kleurenwissel netjes te krijgen bij het rondhaken. Als ik het rondje sluit met een halve vaste, zie je toch nog lussen van de andere kleur op de verkeerde plekken. Ik heb voor mezelf een manier bedacht om het zo netjes mogelijk te krijgen, en daarvoor gebruik ik de achterste lussen van de steek. Zo wordt de overgang verborgen achter de voorste lussen.

Hecht de nieuwe kleur aan met een halve vaste, in de achterste lus van de volgende steek. Nu eerst 1 losse, en dan begint je nieuwe rondje, het hele rondje in de achterste lussen. Neem de moeite om de achtergebleven draadjes goed aan te trekken en weg te werken, dan zijn er zo min mogelijk 'lussen' zichtbaar. Bij het volgende rondje sla je de halve vaste waarmee je aangehecht hebt, over (als je goed aangetrokken hebt, kun je daar ook niet insteken). Helemaal perfect is het niet, maar zo gaat het voor mij het meest netjes.

Een nadeel is dat je door het voorste lussen-randje een soort laagjeseffect krijgt. Maar zelf vind ik dat juist wel grappig.

Back to Top
Lenie25 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4034
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lenie25 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2011 om 21:11
dank je wel voor de tip ga het de volgende keer zeker op deze manier proberen erger mij ook altijd als de kleur wisseling te zien is.

http://spelen-met-kleurige-draadjes.blogspot.nl/
Back to Top
Corneliaz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corneliaz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2011 om 21:58

carlaevelien,

voordat je het rondje sluit de laatste vaste die je dan maakt moet je afmaken met de nieuwe kleur. Dan sluit je het rondje met een halve vaste en als je dan aan het nieuwe rondje begint zie je geen kleurverschil.

(hoop dat je het snapt ben niet zo goed in uitleggen  )

Groetjes Corneliaz

Ga met je tijd mee maar kom van tijd tot tijd terug.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2011 om 22:21
Corneliaz, ik snap wat je bedoelt, ik zal het de volgende keer ook proberen .
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Status: Offline
Points: 4351
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2011 om 07:57
bedankt voor de tips, ga het ook uittesten
Back to Top
beertje1941 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 21 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 906
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer beertje1941 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2011 om 10:02

precies corneliaz zo doe ik dat ook altijd nog geleerd op de huishoudschool.

Geniet van elke dag!!!
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 September 2010
Status: Offline
Points: 1746
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2011 om 12:35
En als je van kleur wisselt is het ook mooier om de eerste
doorhaal met de oude kleur te doen en dan tweede doorhaal
met de nieuwe kleur. Dan krijg je een hele mooie overgang.
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2011 om 13:56
Dankjewel ga het proberen
groetjes geesje
Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2011 om 15:21

Bedankt, Corneliaz en Marjolein,

doe ik het al jaren "verkeerd": nl de hv om te sluiten met de nieuwe kleur.

Maaarre... hebben jullie dan ook de tip hoe je bij stokjes van kleur wisselt??? Daarbij is met mijn methode de overgang nog opvallender.

Ben benieuwd

Back to Top
Corneliaz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corneliaz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Juni 2011 om 10:18
Fien, dat doe je hetzelfde als bij de vaste. De laatste doorhaling van het stokje met de nieuwe kleur en dan doorhaken.
Groetjes Corneliaz

Ga met je tijd mee maar kom van tijd tot tijd terug.
Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2011 om 12:52

Corneliaz, nogmaals bedankt!!!

Had ik dat jaren eerder geweten, ....

Groetjes, Fien

Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 September 2010
Status: Offline
Points: 1746
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juni 2011 om 20:01
Leuk toch dat we elkaar zo verder kunnen helpen
Back to Top
Corneliaz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corneliaz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Juni 2011 om 12:36
 kleine moeite
Groetjes Corneliaz

Ga met je tijd mee maar kom van tijd tot tijd terug.
Back to Top
chikay View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 27 December 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer chikay Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2011 om 21:27

dames dank je wel vind dit altijd een grote ergenis van mijn werk...moet altijd camoufleren en ik hoop dat het nu opgelost is....laat het jullie weten

josé

Geniet van het gene dat je hebt,en treur niet om het gene dat je niet bezit.
Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 11:45

Nogmaals dank, Corneliaz!

Maar heb je misschien een tip hoe je verder gaat met hetzelfde aantal steken, dus om een soort van koker te maken, dat "de naad" niet niet schuin loopt, maar een verticaal oploopt?

In de volgende toer met de eerste kleur, of zoiets?

Alvast dank weer

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 12:23
Volgens mij loopt de naad bij een koker altijd schuin, tenzij je in spiralen doorhaakt. Je kunt dan wel bijhouden wat de eerste steek was met een draadje van een andere kleur erdoor geweven en dan aan het eind de voorlaatste en laatste steek halve vasten maken. Dan houd je toch een rechte rand van boven.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2011 om 13:17

Magtelt,

Dat je zelfs ook aan het eind dacht.... zou ik alsnog vastgelopen zijn!

Heel erg bedankt voor deze tips!!!!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns