Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Knit stitch haken?!

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Knit stitch haken?!
    Posted: 08 Januari 2017 om 00:27
In een patroon voor een dwarsgehaakte halswarmer staat bij de eerste toer:

1row: 26 ks, 2 sc, 2 sc in one, 1 sc, 1ch, t

Volgens de beschrijving is ks een knit stitch. Ik snap helemaal niks van de foto's die erbij staan, en via Google vind ik 1 filmpje dat ik niet snap en de rest gaat over knit stitch bij Tunisch haken. Het zijn ook geen opzetsteken, want in toer 2, 4, 6 en 8 begin je ook eerst met een aantal knit stitches voordat je aan de vasten begint.

Dit is het patroon waar ik zo *piep* gefrustreerd van raak: http://www.ravelry.com/patterns/library/cowl-snail-halswarmer-schnecke-orimono

Ze haken eerst het slakkenhuis, en daarna de col. Maar volgens mij moet je toch ook alleen die col kunnen haken? Ik dacht eerst dat het een soort opzetsteken waren, maar ze komen dus ook in de andere toeren voor. HEEEEEEEEEELP!
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2017 om 00:50
die knit stitch ziet eruit als bloem haar gehaakte sjaals. Precies zo een valse patentsteek. Ik denk dat het ook camel stitch wordt genoemd.




https://www.youtube.com/watch?v=d72mEw4GMmM


In dit filmke ziet ge welke lus ge moet opnemen.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3612
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2017 om 08:30
nog nooit gezien deze steek
weer iets geleerd
dank je wel Naemi voor de vraag en dank je wel Bep voor het filmpje
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2017 om 10:27
Bedankt Bep! Dat ziet er duidelijk uit op het filmpje. Ik ga er vandaag mee aan de slag en daarna hoor je of het lukte.
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2017 om 00:13
dat moet lukken
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2017 om 10:59
Kijkend naar jouw filmpje en de foto's in het patroon denk ik dat ze halve vasten bedoelt. Het is een Duitse ontwerpster, en in haar Duitse patroon heeft ze het over Strick Maschen, en dat zijn halve vaste. Als ik de steken van ks als halve vasten haak, ziet het er zo uit:



Het smalle gedeelte bij de hals voelt dan wel heel dik en stug aan. Ik overweeg een grotere haaknaald te proberen. Of anders toch breien met verkorte toeren. Ik vind gehaakt er wel mooier uitzien dan gebreid:

geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2017 om 11:55
als ge die col breit dan zoudt ge anders moeten beginnen. Dus in een keer alle steken die nodig zijn (breedte van de col) en dan in de hoogte breien en dan kan je een oneven aantal steken opzetten en altijd 2 rechts 2 averechts breien en terug beginnen 2 rechts 2 averechts. Dan krijgt ge ongeveer het effect zoals die gehaakte.

Bij de gehaakte versie doe je de hoogte en dan haak je tot het breed genoeg is.

Uw gebreide versie heeft zo niet die ribbels. Misschien proberen dan om het over 5 naalden te doen.


Dus 1 naald recht, 1 naald averecht, 1 naald recht
dan volgende naald recht en de volgende averecht

De volgende ribbel 1 averecht, 1 recht, 1 averecht, 1 averecht en 1 recht

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2017 om 12:16
en nu ben ik bang dat ik een jobaanbieding ga krijgen bij drops als ik dit zo terug lees.


want wat is hoogte en wat is breedte?

hoogte is voor mij van op uw sleutelbeen tot onder uw kin
en breedte is helemaal rond uw nek over uw 2 schouders



En ik zou ook een grotere haaknaald nemen. Als het wol is voor een naald 4 bv. zou ik al zeker een 5 en zelfs misschien een 6 nemen.

Ik heb voor sjaals voor de kleindochter een haaknaald 12 genomen en het was garen voor naald 9
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2017 om 18:22
Nee, ik wil expres niet alle steken in 1x opzetten Bep; ik wil werken met verkorte toeren. Zo wordt de bovenkant duidelijk smaller dan de onderkant. Als ik alle steken in 1x opzet en in ribbelpatroon brei, dan wordt de bovenkant even breed als de onderkant, en dan gaat het trekken. Dat vind ik niet zo mooi. Dus ik zal idd moeten kiezen voor of haken met een grotere haaknaald, en toch een stugger werk maken, of voor het minder mooie gebreide met verkorte toeren, wat fijner voelt om je hals. Dus of mooi om te zien of fijn om te voelen...... Pieker, pieker....
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2017 om 19:57
Originally posted by Naemi Naemi wrote:

Kijkend naar jouw filmpje en de foto's in het patroon denk ik dat ze halve vasten bedoelt. Het is een Duitse ontwerpster, en in haar Duitse patroon heeft ze het over Strick Maschen, en dat zijn halve vaste. Als ik de steken van ks als halve vasten haak, ziet het er zo uit:



Het smalle gedeelte bij de hals voelt dan wel heel dik en stug aan. Ik overweeg een grotere haaknaald te proberen. Of anders toch breien met verkorte toeren. Ik vind gehaakt er wel mooier uitzien dan gebreid:



Ik bemoei me niet vaak met uitleg en dergelijke omdat er hier zijn die dat véél beter kunnen dan ik.
Maar....
Ik heb dat filmpje ook bekeken en volgens mij worden er halve stokjes bedoeld.
Zo zie ik het bij het haken ervan.
Ze  slaat de draad om de naald ( net als bij een stokje) maar ze haalt de draad daarna door drie lusjes, dus de afwerking is  als van een vaste.

En dan krijg je wel een veel soepeler product.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2017 om 20:36
als ik op ravelry de engelse uitleg lees dan hebben ze het over de knit stitch maar ook de rib stitch. En misschien is het dunnere gedeelte die ribstitch (strickmaschen in de duitse uitleg)

ribstitch
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 18:09
Dat zag ik ook Lao-tse. Maar zoals ik de afbeeldingen in het patroon zie, gebruikt zij geen halve stokjes:



Verder zoekend naar Camel stitch kwam ik filmpjes tegen met stokjes en halve stokjes. Maar zo zie ik het niet in de foto's van het patroon. Ik heb het maar even weggelegd. Ik weet nog even niet of ik nu nog een poging wil doen om het te haken met een dikkere naald, of dat ik kies om te breien. Want dat voelt dan wel lekkerder, maar vind ik echt minder mooi.
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 19:31
Ben ik nou erg onnozel als ik denk dat er gewoon .

26 lossen ( kettingsteek ) staat 2vasten 2 vasten in 1 steek 1 vaste 1 losse en dan je werk keren ???
Dus het slakkenhuis

Zou je toer 2 en verder nog willen neerzetten ?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 19:40
de foto's zijn van de ribstitch

Hieronder een foto van
de knitstich (links op de foto als je ernaar kijkt) met daarnaast de ribstitch met vasten gemaakt en vlak daaronder de ribstitch met halve vasten. De halvevasteribstitch is niet stug maar ik heb het met haaknaald 4,5 gedaan en ik denk dat de draad voor een 3,5 is. De vasteribst is wel veel soepeler.



Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 20:01
Ik denk nog steeds dat je eerst dat slakkenhuis moet haken en als dat klaar is, zet je ergens een rij kettingsteken erbij op en daarop ga je dan die patroonsteek van jou haken . dus het vertikale gedeelte wat golft
Die ketingsteken bepalen dan de hoogte van je col . Hoevaak je dat herhaalt hangt af van de omtrek wijdte of hoe je het ook noemen wilt van je col .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 20:13
Sorry haakzusters...ik haak af.  Geek

Big smile
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 20:16
Een Feste-Masche is toch een vaste zoals wij een vaste kennen?

Want in deze link gaat het dan ook over een vaste en de foto's laten ook een halve vaste zien.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 20:32
Feste Masche is onze vaste .

En dat klopt want dat is de 1e steek die je leert haken op een ketting .

Een halve vaste trekt veel moeilijker door .
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 23:30
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik denk nog steeds dat je eerst dat slakkenhuis moet haken en als dat klaar is, zet je ergens een rij kettingsteken erbij op en daarop ga je dan die patroonsteek van jou haken . dus het vertikale gedeelte wat golft
Die ketingsteken bepalen dan de hoogte van je col . Hoevaak je dat herhaalt hangt af van de omtrek wijdte of hoe je het ook noemen wilt van je col .


Dat klopt. Ik heb eerst het slakkenhuis gehaakt, en nadat ik die gesloten heb, heb ik het uiteinde gesloten en 22 lossen erbij opgezet.

De eerste foto was het probeerseltje van alleen het col-gedeelte. Als je de foto bekijkt van wat ik heb gebreid met de verkorte toeren-methode zie je onderaan de foto het breedste deel van het slakkenhuis. Daar heb ik steken opgenomen en daarna steken erbij opgezet, net zoals je met het haken volgens het patroon moet doen.
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2017 om 23:35
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ben ik nou erg onnozel als ik denk dat er gewoon .

26 lossen ( kettingsteek ) staat 2vasten 2 vasten in 1 steek 1 vaste 1 losse en dan je werk keren ???
Dus het slakkenhuis

Zou je toer 2 en verder nog willen neerzetten ?


Het is een kooppatroon dus ik weet niet hoeveel ik online mag zetten:



Het kunnen dus geen 26 lossen zijn, want in de volgende toeren komen de ks terug, en op die plek kun je geen lossen in je col haken.

Dit is trouwens niet het slakkenhuis maar de col zelf.
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns