Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenLeren haken en/of breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
mvzu View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Juni 2010
Status: Offline
Points: 28
Direct Link To This Post Onderwerp: Leren haken en/of breien
    Posted: 26 Juni 2010 om 22:48

Hai allemaal,

Ik zou heel graag willen leren haken en/of breien.

heeft iemand tips voor hoe te beginnen? Ik sta nog helemaal aan het begin, heb zelfs nog niets in huis haha.

Dus alle tips zijn meer dan welkom.

Bedankt en groetjes mvzu.

Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2011
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 08:41

haak en breinaalden zijn veelal te koop bij kringloopwinkels ed. Zo hoef je niet meteen veel geld uit te geven en kun je toch aan de slag.

Op internet zijn verschillende sites te vinden met tips en hoe te beginnen.

Ooit hebben ze ook garen bij de kringloop, vooral om te beginnen is dit goed. Ook zeeman en wibra hebben goedkoop en goed garen.

Veel succes.

Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte



Saskia
Back to Top
mvzu View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Juni 2010
Status: Offline
Points: 28
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 08:56

Ik ga eens op zoek naar spulletjes! Leuk. Woon niet in Nederland, maar bij de 1pound shop zullen ze vast ook wel wat hebben.

Groetjes

Back to Top
mvzu View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Juni 2010
Status: Offline
Points: 28
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 09:02

Gewoon even een vraagje, want heb er echt geen idee van.

Is zoiets: http://www.hobbydoos.nl/patroon/2237/deken, bijvoorbeeld moeilijk om te maken? Of is haken iets wat je vrij snel onder de knie kunt krijgen?

Ben benieuwd! Wij hebben een klein saai tafeltje in de woonkamer staan, ik dacht om te beginnen daar misschien een heel simpel kleedje voor te haken. Of kan ik toch maar beter met iets simpelers beginnen?

Bedankt en groetjes

Back to Top
breidje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Juli 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3928
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 09:14

als je nog helemaal niets van haken weet zou ik om te beginnen eerst wat steken oefenen voordat je aan zo'n project begint.

stuur even je mailadres in een pm

wil    
Back to Top
Katie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 26 Januari 2010
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 101
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 10:36
Hey,

Enkele maanden geleden was ik met een vriendin om te lachen bezig dat ik een hobby wou en was breien ter sprake gekomen. Dat bleef echter in mijn hoofd rondspoken en ben toen bij mijn moeder eens langsgeweest om te kijken of zij nog breigerief had. Nadien ben ik een beetje beginnen surfen op het net en kwam ik op deze site terecht. Heb toen het boek '300 breitips en technieken' aangeschaft, wat wol en wat breinaalden en ben zo begonnen met mezelf de basis aan te leren: steken opzetten, ribbelsteek, tricotsteek, meerderen en minderen. Toen ik dat een beetje weghad zag ik hier op de site een tas staan die ik graag wou maken. Alle benodigdheden besteld en begonnen met rondbreien en dus direct ook continentaal breien, wat ik handiger vond.
Nu enkele maanden later heb ik 2 tassen gebreid, 2 truien, een knuffeltje voor mijn nichtje en ben ik momenteel bezig aan een truitje met korte mouwen en een tasje.
Je ziet, het kan allemaal snel gaan.
Moet wel toegeven dat ik het zonder de tips van de hobbydoosjes niet zo makkelijk zou gekund hebben

Veel succes!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 12:33
Ik heb boekjes liggen om kinderen te leren haken en breien en daar heb ik allemaal voorbeeldjes van steken bijgemaakt, die dan op de haak- of breipen gezet en verder afgemaakt kunnen worden. Zodat je kunt zien hoe de steken eruit zien. En eventueel uithalen als het niet op het voorbeeld lijkt.

Die wil ik je wel opsturen. Als je je adres in een PM geeft. Een haaknaald en een rondbreinaald kan ik er ook bijdoen. Ik heb postzegels van binnen en buiten Europa in huis en ik kan het spul, denk ik, in een envelop stoppen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
mvzu View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Juni 2010
Status: Offline
Points: 28
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 18:43
Hi allemaal,

Jullie maken me wel heel enthousiast met al jullie lieve reacties. Top zeg!

Groetjes mvzu
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 19:41
op you tube staan veel filmpjes met steken. ze zijn wel vaak engels maar je kan wel zien wat ze doen.
zo heb ik het 2 jaar geleden geleerd
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 19:42
Ha mvzu,

Welkom! Wat leuk dat je wilt gaan handwerken.
Mijn tips voor nu:

-Mij lijkt haken makkelijker om mee te beginnen. Bij haken kun je bijvoorbeeld geen steken laten vallen en je hoeft ook geen steken op te zetten: je kunt bijna meteen aan de slag.
- Oefen eerst eens met goedkope acryl (bijvoorbeeld van Wibra, Zeeman enzovoort) en een dikke naald, daar kan niet zo veel verkeerd mee gaan en dan heb je niet voor niets allerlei dure spullen aangeschaft.
- Youtube! Met name als je zoekt op de Engelse termen kun je een heleboel filmpjes vinden van mensen die laten zien hoe je moet haken of breien, die dus hun handen hebben gefilmd en daar dan uitleg bij geven (vaak dus wel in het Engels) Heel handig als je niet direct iemand in de buurt hebt die het je voor kan doen!

Die deken is niet echt een beginnersproject schat ik zo in, het zijn allemaal losse vierkanten die zo te zien vanuit het midden rond zijn gehaakt (wat ik lastiger vind dan heen en weer), in meerdere kleuren bovendien, en ik denk dat er ook wel wat bijzondere steken als de popcornsteek in voorkomen. Maar het kan snel gaan inderdaad, en als je de basissteken onder de knie hebt en je hebt een duidelijk patroon, lukt het je vast!

Veel succes en vooral veel plezier met deze leuke hobby!
Back to Top
mvzu View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Juni 2010
Status: Offline
Points: 28
Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2010 om 23:45
Hoi allemaal,

Ik ga idd maar eens op zoek naar wat spulletjes en mbv wat youtubefilmpjes en boekjes aan de slag.

Loop even op de zaken vooruit hehe...
Wat zou een gemakkelijk iets zijn om te gaan maken, na het oefenen van de steken?

Ben echt heel blij met jullie hulp
Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2011
Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2010 om 11:06
een sjaal is makkelijk om mee te beginnen, is een rechte smalle lap.
Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte



Saskia
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2010 om 12:39
Wat Saskia zegt! Een sjaal is een goede start. Of je die haakt of breit dat maakt niet zoveel uit. En je maakt het zo lang als je zelf wilt 
Of je maakt er een tochtslang van. De lange kant dichtnaaien, 1 korte kant, vullen met fiberfill, inhoud van een oud kussen, een kapot geknipt shirt of wat dan ook. De opening dichtnaaien en je tochtslang is klaar.
Back to Top
mvzu View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Juni 2010
Status: Offline
Points: 28
Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2010 om 15:04

Bedankt voor jullie reacties. Hoewel ik in de zomer niet zo snel zal denken aan een warme sjaal hihi, is het natuurlijk wel heel leuk om zoiets te maken voor de kids.

Heb ik dan zeker niet echt een patroon voor nodig lijkt me? Of toch wel?

Groetjes mvzu

Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1360
Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2010 om 17:59
Hoi mvzu, welkom in dit gezellige en leerzame forum.

Ik ben ook pas een paar maanden lid en begon ook met niets kunnen. Toen heb ik eerst bij de Hobbydooswinkel een haakboek aangeschaft waar alle haaksteken heel duidelijk in worden uitgelegd. Daarna heb ik haakkatoen Drops Paris en een haaknaald besteld en ben begonnen met heel eenvoudige pannenlappen die met vasten zijn gehaakt. Elke lap heb ik met 3 verschillende kleurtjes gedaan. Je telt dan zelf zo'n beetje uit om de hoeveel toeren je van kleur wilt veranderen. Heel leuk werk hoor. Dit katoen haakt heel lekker en je bent zo een eindje op weg. Ik heb al verschillende setjes gehaakt en inmiddels ook kado gegeven.
Misschien een tip voor jou als dat goed lukt kun je altijd nog over gaan op andere haaksteken en een moeilijker patroontje uitkiezen.
Veel hobbyplezier en succes ermee.

Groetjes Tineke01    
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23644
Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2010 om 19:21
Er is een pakketje onderweg met naalden, leerboekjes en voorbeeldlapjes, ik heb er ook twee eenvoudige haakwerkjes ingedaan voor een poppenslaapzak en een poppendeken in diezelfde vierkantjes, die hierboven besproken worden. De slaapzak is een rechte lap die op een bepaalde manier gevouwen wordt. Elk voorbeeldlapje heeft extra wol om te oefenen.

Aarzel vooral niet om te zeggen wat je niet begrijpt. Heb je al gekeken of er een stitch ´n bitch groep in jouw buurt is?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
mvzu View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 Juni 2010
Status: Offline
Points: 28
Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2010 om 22:52
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Er is een pakketje onderweg met naalden, leerboekjes en voorbeeldlapjes, ik heb er ook twee eenvoudige haakwerkjes ingedaan voor een poppenslaapzak en een poppendeken in diezelfde vierkantjes, die hierboven besproken worden. De slaapzak is een rechte lap die op een bepaalde manier gevouwen wordt. Elk voorbeeldlapje heeft extra wol om te oefenen.

Aarzel vooral niet om te zeggen wat je niet begrijpt. Heb je al gekeken of er een stitch ´n bitch groep in jouw buurt is?


Nogmaals heel erg bedankt! Echt super van je.

Ik ben vandaag ook eens op pad geweest om te kijken wat ze hier allemaal verkopen aan spullen. Helaas helemaal NIETS kunnen vinden. Baal er wel een beetje van. Dus ga maar eens googlen waar ze het hier (in Engeland) wél verkopen.

Echt top al jullie reacties, heb zelden zo een behulpzaam forum aangetroffen!

Groetjes mvzu
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns