Mot |
Reageer |
Autheur | |
Lao-tse
Hobbyguru Lid sinds: 02 December 2015 Locatie: Haarlem Status: Offline Points: 4478 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 Januari 2016 om 12:52 |
Hallo Dozen,
Een vraag. Ik heb wol gekregen van iemand via,via, dus vorige eigenares is niet te achterhalen. Het is zuiver wol, mooi wolwit. Het zat op strengen en bij het opbollen blijkt dat er hier en daar draden los zijn, lijkt mij op motschade. Geen mot of kruipertjes gezien, ook geen viezigheid. Hoe groot is de kans op moteitjes of larven. En is er nu kans op dat ik mot in huis heb? Het is mooie wol en ruim genoeg voor een lang wintervest, dus weggooien wil ik het ook niet. |
|
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen" |
|
breienmaar
Hobbyguru Lid sinds: 07 Juli 2012 Locatie: noordwijk Status: Offline Points: 5582 |
Post Options
Thanks(0)
|
geen idee, maar zou t eerst wassen
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lijkt mij ook op motten .
Zou de wol behandelen met anti mot . Er zijn tegenwoordig ook soort vellen te koop die niet zo stinken als mottenballen of kamfer . Je kunt ook sandelwood kopen en er tussen leggen Alles in een goed sluitende bak leggen en er het beste van hopen . Als je het gaat wassen zal je van je bollen weer strengen moeten maken en die op diverse plaatsen samen moeten binden . Of je nu mot in huis hebt zal de tijd uitwijzen maar ik zou alvast in mijn kledingkast die vellen leggen |
|
Lao-tse
Hobbyguru Lid sinds: 02 December 2015 Locatie: Haarlem Status: Offline Points: 4478 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok.
Op zoek naar die anti-mot vellen dus. Ook maar even googlen op mot en zo Tnxx dames |
|
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
|
koffiebuikje
Hobbywonder Lid sinds: 29 Mei 2014 Locatie: nederland Status: Offline Points: 559 |
Post Options
Thanks(0)
|
of wat zeep poeder en de wol in een transparanten zak doen zeep vinden ze ook niet lekker wel een paar dagen laten staan aan de zak kan je dan zien of er nog motten in zitten |
|
Naemi
Hobbyguru Lid sinds: 21 Mei 2009 Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
In de vriezer?
|
|
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
|
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Oh, da's een handige.
Heb alleen geen stukjes zeep, alleen vloeibaar Waspoeder ook alleen vloeibaar. Ik zal een 1000dingen doekje met wat vloeibare zeep er in doen. |
|
|
bep
Hobbyguru Lid sinds: 10 Juli 2014 Status: Offline Points: 12111 |
Post Options
Thanks(0)
|
laurierblaadjes bij de wol leggen helpt naar het schijnt ook om er geen eitjes in te leggen.
En als de wol al aangetast is minstens 48 uur in de diepvries leggen. Daar zouden de eitjes en larven ook niet tegen kunnen. |
|
|
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Ik volg gewoon alle tips.
In volgorde van opkomst Dat zal afdoende moeten zijn, toch? |
|
|
engeline
Hobbyguru Lid sinds: 21 November 2007 Locatie: winssen Status: Offline Points: 3257 |
Post Options
Thanks(0)
|
haha zo kon ik laatst een vuilniszak wol ophalen voor het breicafe,,,,,,,er zaten alleen maar stukjes in.ook mot.zelfs te klein voor smirna!
|
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Nou... zó erg is het niet hoor.
Er kan mee gebreid worden. |
|
|
bep
Post Options
Thanks(0)
|
dan kunt ge eindigen met de wol in een badje met water/azijn 1 op 1 te leggen en als er dan nog ergens een eitje zit, is het van een dinomot, dat kan niet anders
|
|
|
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik zou voor de vriezer gaan, het zijn namelijk dieren die van warmte houden. Ze vliegen niet door je
raam naar binnen, maar je krijgt het altijd doordat je iets krijgt waar het in zit. Ze houden van donker en een lekkere temperatuur. Mot zit in wol, zijde, vilt (denk piano), leer kan geloof ik ook. Ik heb bij mijn ouders een halve hangkast vol kleren weg kunnen kiepen omdat mijn moeder dacht dat ze van de geur van tabak wel uit zichzelf weg zouden gaan . . . nou nee hoor. Na het wegkiepen heb ik heel tegen mijzelf het halve huis met een spuitbus lam gelegd. En toen was het wel gedaan. |
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Ik ga het morgen weer op strengen doen.
Ik moest veel ontwarren. Heb niets zien kruipen of vliegen, dat scheelt al. En misschien is het wel oude slijtage. Vriezer is geen optie, geen plek voor 1 kilo wol. (en wil ook geen ruzie met mijn lief, die geheid gaat steigeren als er in de vriezer OOK al wol komt te liggen) Strengen ga ik wassen, daarna gaat het in de azijn. En als het droog is met een stuit laurierbladeren in een zak tot ik aan breien toe ben. Wat kan je maken van 1 kilo wol. pen dikte 6 a 7 ? In ieder geval dank voor het meedenken. |
|
|
bep
Post Options
Thanks(0)
|
veel, heel veel
ik denk toch wel een heel dikke trui met lange mouwen en colkraag voor haar en een debardeurke voor hem |
|
|
|
Hobbydoos_gebruiker
Hobbyguru Lid sinds: 09 Oktober 2012 Locatie: Brabant Status: Offline Points: 3045 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lao-tse, ik wens je heel veel succes met "de mot"!
|
|
Lao-tse
Post Options
Thanks(0)
|
Dank je wel. Dit geeft toch weer heel andere kijk op : creatief met wol. |
|
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |