Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotennaaimachine

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
marjolein008 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Mei 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8
Direct Link To This Post Onderwerp: naaimachine
    Posted: 09 Mei 2006 om 18:38
hallo,

Ik ben Marjolein (net nieuw op dit forum) en ik heb jullie hulp nodig...

IK ben 19 jaar, dol op knutselen en sinds kort dus bevangen door handwerk (breien, borduren en nu dus ook naaien)
Ik heb zon mini naaimachine gekocht (zon witte met licht groene draaidingen dr op), maar heb serieus waar geen idee hoe ik de onderdraad moet spannen.

Wie kan mij helpen...

Groeten Marjolein
Back to Top
Botticelligrrrl View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 27 April 2006
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 292
Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2006 om 12:22

Hoi Marjolein! Ik wou dat ik je kon helpen, maar ik zit dus net zelf maar te knoeien met mijn naaimachine, het is een oude Toyota die nog van de ma van mijn vriend is geweest en er is geen handleiding meer van... Is er bij jouw naaimachine geen handleiding? Daarin staat meestal alles, ook ivm de draadspannig en waar alle knopjes voor dienen etc. Normaal gezien zijn er op je naaimachine twee draaiknoppen om de spanning te regelen, maar ik weet niet of zo'n kleintjes dat ook hebben?! O ja, en een kleine tip: zie dat de draad op je spoeltje voor je onderdraad als je hem in de machine plaatst steeds met de klok mee draait.

Mijn probleem is dat ik dan weer de bovendraadspanning niet in orde krijg, ik mag draaien aan die knop zoveel ik wil en dat blijft te gespannen... Of is mijn onderdraadspanning dan te los? Pfff, in ieder geval een beetje veel frustrerend, want ik heb een dringende 'opdracht' tegen 20 mei en ik moet zien dat ik omgekeerd naai, zodat de bovendraad aan de buitenkant komt te zitten... Niet simpel bij applicaties...

Als er iemand al bezig is met Marjolein haar probleem, willen jullie dan ook even over het mijne nadenken? Alvast bedankt! Kim.

Back to Top
marjolein008 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 09 Mei 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8
Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2006 om 15:26
hoi hoi,

Er zit inderdaad een handleiding bij de mini naaimachine, maar de letterlijke tekst is:

onderdraad spannen:
Druk het knopje in aan de achterkant van het apparaat zodat het klepje openspringt waar de speol zich bevindt. Plaats het spoeltje in het magnetiserende vakje.

(tot nu toe is het erg duidelijk en kan ik de stappen prima volgen, maar nu komt het...)

Plaats het spoeltje in het magnetiserende vakje en span de draad met de klok mee (ehm...hoe????).
Voordat je het afknipt, laat je ongeveer 5cm over, druk daarna het klepje dicht.

Dat wa sde hele uitleg over het spannen van de onderdraad, ik vind het niet echt duidelijk verder.

In de handleiding staat wel iets over dat spannen van de bovendraad:
Als de bovendraad niet strak genoeg gespannen staat -> draai de stelknop (bij mij is dat een wieltje waar je de bovendraad doorheen/overheen laat lopen) rechtsom.
Meer kan ik er ook niet over vinden in mijn handleiding van 4 bladzijdjes haha

Ik hoop dat we er met zijn allen uit kunnen komen...

Groetjes
Marjolein



Back to Top
claudine View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 26 September 2005
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 496
Direct Link To This Post Posted: 11 Mei 2006 om 19:28

Hallo,

Als het is zoals bij een gewone naaimachine dan stop je de spoel erin en dan leg je de draad in wijzerzin in de voorziene inkepingen, je laat een stukje gewoon los liggen, sluit het klepje en door aan het wiel te draaien beweegt je naald en die neemt de spoeldraad mee naar boven. Zo heb je twee draden en door deze naar achter te leggen staat je machine klaar om te stikken.

Hoop dat je mijn uitleg begrijpt en dat het dit is wat je zoekt,

groetjes,

claudine

Back to Top
ntscha-mnkhrst View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 April 2009
Status: Offline
Points: 3
Direct Link To This Post Posted: 17 April 2009 om 14:31
Hallo,

Ik heb zelf ook weer de oude naaimachine van me moeder te voorschijn gehaald. Maar ik krijg geloof ik helemaal niets voor elkaar. De onderdraad (onder het voetje) krijg ik niet te pakken en ik weet nou niet meer of je die bovendraad door het oogje van de naald moet halen? Het is ook zo'n super oude toyota, maar ik heb al niet echt verstand van die dingen. Misschien kan iemand mij helpen?

Groetjes
Natascha
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 17 April 2009 om 14:46
Je moet eerst de draad door de naald doen. Dus aan de bovenkant alles goed rijgen. Dan hou je de bovendraad vast met je linkerhand en als je dan draait aan het wiel (met rechts)  dan pakt de naald de draad van onderen mee omhoog.
odette
Back to Top
ntscha-mnkhrst View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 April 2009
Status: Offline
Points: 3
Direct Link To This Post Posted: 17 April 2009 om 15:02
Originally posted by odette odette wrote:

Je moet eerst de draad door de naald doen. Dus aan de bovenkant alles goed rijgen. Dan hou je de bovendraad vast met je linkerhand en als je dan draait aan het wiel (met rechts)  dan pakt de naald de draad van onderen mee omhoog.


ik heb de draad door de naald bij het voetje gedaan, maar als ik de draad vast hou en het wiel draai pakt hij geen draad. Misschien zit me spoeltje verkeerd maar heb hier geen handleiding meer van dat ding (beetje jammer).
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 17 April 2009 om 15:03

is het echt zo'n iniemienie naaimachientje? die ze wel eens bij tellsell hadden en die je nu ook bij de blokker of kruidvat wel eens kan kopen?
zo'n eentje heb ik ook nog staan, ooit eens voor mijn dochter gekocht, volgens tellsell kon je er van alles mee maken, nou dat is dus niet waar.
het is een leuk speledingetje, geef mij mijn eigen Elna maar.

Maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag :)
is er niemand bij je in de buurt die iets van naaien afweet?
als je eenmaal weet wat er bedoelt wordt is het makkelijk, maar doorgaans zijn gebruiksaanwijzingen van apparaten niet erg duidelijk, tenzij er tekeningetjes bij staan die het een beetje verduidelijken.

succes ermee

Back to Top
ntscha-mnkhrst View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 17 April 2009
Status: Offline
Points: 3
Direct Link To This Post Posted: 17 April 2009 om 15:20
moet die onderdraad ook door het oog van de naald?
ik kan wel kijken of me oma een keer langs kan komen, want dit is niet leuk meer.
ben nu zo'n 2uur bezig met een naaimachine inorde te maken
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 17 April 2009 om 15:40

nee, die onderdraad moet niet door het oog van de naald.

zal het proberen uit te leggen,
je hebt de bovendraad goed zitten, die zit overla door waar ie door moet zitten? als laatste door het oog van de naald, dan leg je hem over het plaatje met gaatje war de onderdraad uit moet komen.
die onderdraad in het spoeltje leg je beetje schuin over het spoeltje heen
bovendraad ahw even beetje vast houden aan het uiteinde ( niet te strak) even op het pedaaltje trappen en als het goed is moet je onderdraad dan tevoren komen.
en ben je klaar om te gaan naaien
google anders even op bovendraad en onderdraad naaimachines en dan bij de afbeeldingen kijken, wie weet
of als er over breien filmpjes op you tube staan dan vast ook op het gebied van naaien.

Back to Top
Marenda View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Januari 2010
Status: Offline
Points: 1
Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 14:17
beetje late reactie maar hopelijk heeft iemand er nog wat aan, kijk naar dit filmpje, ongeveer rond de 3.40 minuten zie je wat je moet doen.

http://www.youtube.com/watch?v=ZLI4EF-5qAY


(ik heb zelf ook lopen klooien met een mininaaimachine, maar deze kwam redelijk overeen met die van mij)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 22:18
En voor iedereen met een oude machine, kijk op google voor een handleiding en ga er eens mee naar een naaimachinewinkel voor een olieverversenendoorsmerenbeurt en vraag meteen wat instructies. Echt, dat is het beste.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.625 seconden.
Lang Yarns