Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Oude kinderboeken

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Oude kinderboeken
    Posted: 06 September 2017 om 19:38
Ik kreeg een e-mail over boeken van een uitgever, neem ik aan, en daar werd geageerd tegen het lezen van ouderwetse kinderboeken. Is dat nog van deze tijd? Vader heeft rust nodig om zijn pijpje te roken, moeder loopt te redderen met een schort voor en het theeblad bij de hand. Iets in die geest.

Ik las als kind in de jaren 50 en 60 ook ouderwetse boeken, Louisa Alcott's boeken, die net na de burgeroorlog in Amerika speelden, Zweedse en Noorse kinderboeken over een voorbije tijd, De kleine lord en De geheime tuin, vol dienstmeisjes en adelijke personen. En ik ben toch gewoon groot geworden. Ik wist dat die boeken zich in een andere tijd afspeelden, sommige zelfs in de oertijd of het oude Rome.

Kinderen hoeven niet te lezen, als het ze tegenstaat, maar een leesbeest leest alles wat zij/hij in handen krijgt, tot en met de tekst op een pakje hagelslag.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken? De bezem door Jip en Janneke?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2017 om 21:04
Kinderen worden de laatste jaren krampachtig in een patroon geduwd om in de stressvolle maatschappij ten volle te leren presteren. Een gezellig boek van voor de emancipatie past daar blijkbaar niet in. Stel je voor dat ze er zich mee identificeren! Die fase ligt historisch nog te dichtbij. Terwijl onderwerpen als de oertijd of het leven bij de Romeinen geschiedkundig interessant zijn en daarmee mogelijk van een andere categorie. Ik vind deze ontwikkeling jammer want in de ouderwetse boeken zitten culturele waarden verborgen die ons vanuit het verleden gevormd hebben. Afschaffen onder het motto "niet van deze tijd" komt op mij respectloos over.

Lang leve Sil de strandjutter, Bartje, Jip en Janneke en nog veel meer...       
Back to Top
koffiebuikje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 29 Mei 2014
Locatie: nederland
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer koffiebuikje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2017 om 00:46
hou voor mij hoeft er geen bezem door jip en Janneke
maar nu heb je bibliotheek kasten daarwaar je boeken kunt lenen of ruilen daar  vond ik nog pinkeltje boeken en Rien Poortvliets kabouter ik kan niet op zijn naam komen nu
en trouwens  kinderen vinden nog steeds rupsje nooit genoeg geweldig dus ik zou de oude boeken niet weg doen misschien worden ze ooit nog geld waard 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2017 om 08:02
Wij hebben in het buurthuis, waar ook de bieb is, een weggeefkast, waar ook boeken in gezet kunnen worden. Ik vond laatst twee boeken uit een serie van een hoorspel "De jeugd vliegt uit" over een gereformeerd gezin uit de jaren 50. Geen voetbal op zondag en zo. En woningnood. Wij luisterden daar thuis niet naar, maar ik heb ze nu met veel plezier gelezen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2017 om 08:53
Boeken lezen is in mijn denkbeeld van alle tijden...
De bezem door Jip en Janneke en alle andere kinderboeken hoeft van mij dan ook echt niet...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2017 om 12:04
Door boeken als De kinderen van de grote fjeld of De wraak van de Toeareg leerde je over andere volken in andere tijden met andere culturen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2017 om 12:05
zou er niet bedoeld geweest zijn voor kinderen die juistekes beginnen gaan te lezen? Dus tot een jaar of 9? In die oude kinderboeken staat nog niet de nieuwe spelling en worden er nog pannekoeken gegeten en is er een spinneweb op de paardebloem.
In de nieuwe boekjes zouden ze dus pannenkoeken eten en is er een spinnenweb op de paardenbloem. En misschien voor de nieuwe lezertjes en dus ook schrijvertjes is dat dan heel verwarrend.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2017 om 15:49
Volgens mij leest een echte lezer alles .

Ik heb wel 3 spellingen meegemaakt ,maar ik las alles wat ik maar te pakken kon krijgen .
Als het boek een kind maar boeit, maakt het volgens mij niets uit .
Mijn kleinzoon gaat er prat op dat hij alle automerken kent en herkent .
Nu stond hier laatst een Aixam of zo iets ,en dat is een 45 km auto . Ook dat had hij al gelezen ,het als merk gezien wat hij niet kende ,dus moest er uitleg over gegeven worden . Ik had het zelf niet eens gelezen .

Het zijn meer van die teutenbellen die bang zijn dat ze een verkeerd "vrouwbeeld " op het netvlies krijgen .
Ik denk dat er nog maar weinig gezinnen zijn ,zoals bij onze vroegere overburen ,waarbij pa bij aankomst toeterde en ma de deur open moest doen met z,n sloffen in de hand .
Mijn kinderen lagen daar toen al van in een deuk .

Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2017 om 19:52
Vergeet aub de Kameleon niet
(oh en alle boeken van Enid Blyton... )
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2017 om 08:35
Prismajuniores, waarin kinderen spionage, diefstal of zelfs moord oplosten, terwijl de volwassenen in de verkeerde hoek zochten en zeiden: Gaan jullie nou maar spelen, bemoei je niet met grotemensenzaken. Of boeken van Peter Jaspers, waarin kinderen lekker adrem en humoristisch reageerden tegen elkaar en volwassenen. Joop ter Heul, Roswitha en de oude jongensboeken van mijn vader. IK had ze toch echt niet willen missen, omdat de rolverdeling of spelling verkeerd was.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2017 om 17:06
Ik had vroeger maar twee boeken. en die kreeg ik pas toen ik al van de lagere school afwas. mijn ouders vonden dat ik mijn beter nuttig kon besteden.
wel mocht ik soms op een regenachtige Woensdag middag naar de Bibliotheek. daar kon je voor 10 cent de hele middag lezen. heerlijk vond ik dat.
oant Sjen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 September 2017 om 18:47
Wat een verschillende ouders hadden we toen al. Mijn ouders vonden lezen heel belangrijk, mijn moeder hield niet van breien, omdat ze dat in haar jeugd had tegengegeten, sokken breien voor vader en 2 stiefbroers. We hadden wel een lezerskaart voor de bieb, ik haalde meestal boeken voor oudere zus, en voor jongere broer en zus ook, en ik las ze allemaal. Maar we hadden een behoorlijk volle kast in de kinderkamer, waar we met ons vieren sliepen, vol boeken. Prisma Juniores kostten Hfl 1,25, maar ik kreeg ook op verjaardagen en Sinterklaasdagen echte ingebonden boeken van An Rutgers van der Loeff-Basenau. Van onze ouders en van de visite. Voor spellen spaarden we zelf ons zakgeld, met kwartjes per week. Of de kleintjes kregen een spel, waar wij grote meisjes dan ook aan mee mochten doen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2017 om 19:34
Ik las vroeger alles wat los en vast zat, inclusief De Katholieke Encyclopaedie (in vooroorlogse spelling en met hele rare ideeën). Mijn vader was leraar en had een heuse bibliotheek, met deels nog boeken uit de 19e eeuw van zijn vader (die ook leraar was). Ik denk dat ik toch wel redelijk kan spellen, mijn beste resultaat ooit was 12 fouten bij het Nationaal Dictee zaliger. Mijn moeder vond het vreselijk als ik weer eens zat te lezen, eenzaam en stilletjes in wat voor mij een paradijs was, ik moest vooral gezond buiten gaan spelen, maar ze kon niet tegen mijn vader op. Ik lees mijn dochter van 11 nog iedere dag voor, jaren geleden begonnen met Winnie-de-Poeh en de versjes van Annie M.G. Schmidt, later Emil en Karlsson van het dak, Mathilda, sjakie en de chocoladefabriek, tegenwoordig zitten we aan Harry Potter. Zij heeft ook zelden een fout in haar dictee, terwijl ze er nooit voor leert. Ik denk dat het wel meevalt met die schade die ze oplopen door verouderde literatuur. Het valt me op dat in veel van die boeken sprake is van ernstige kindermishandeling en -verwaarlozing, maar je moet ook leren hoe fictie en overdrijving werkt.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2017 om 08:59
Waarom het verleden wissen voor de kinderen van de toekomst? Toch juist leuk voor ze om te lezen/horen hoe het vroeger was. Nee, laat ze dan nieuwe boeken maken maar niet de al bestaande veranderen. Zou ik niet leuk vinden, als ik de auteur was.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2017 om 09:38
De laatste tijd zijn kinderen veel te veel bezig met de digitale wereld. Laat ze toch gewoon kind blijven en ook boeken lezen, als is het over Jip&Janneke of Pluk van de Petteflet.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2017 om 20:57
Ik las vroeger ook altijd alles, ging altijd elke week met m'n moeder naar de bibliotheek om weer nieuwe boeken te halen. Toen ik een jaar of 10 was begon ik zelfs met de boeken van mijn moeder, van Rosamunde Pilcher enzo
Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5757
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2017 om 21:20
ons zoontje van 10 leest ook alles wat te lezen is. of het nu oude of nieuwe boeken zijn als ze maar spannend genoeg zijn. Ook oude Donald Ducks des te ouder des te leuker.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2017 om 09:53
IK begon met mijn 10de met Olaf de Landell uit moeders kast en met mijn 12de met Angelique, markiezin der engelen. En aan tafel stiekem het hagelslagpakje of de tekst op een fles ketchup.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2017 om 11:04
Ik las altijd alles en was een fan van in de Soete Suikerbol, ik heb angst om het te herlezen want W.G. van der Hulst schijnt heel stichtelijk
te zijn - maar als kind heb ik daar denk ik overheen gelezen. De kinderen van de grote fjeld (pas nog herlezen) is ook erg ouderwets
maar ik denk dat je als kind een heleboel niet leest, die dingen die tussen de regels staan en die lees je wel als je ouder bent.
In b.v. Harry Potter kun je heel veel tussen de regels lezen.
Maar er zijn ook heel veel oude boeken waar mensen van het ene of andere geloof er van langs krijgen, die mogen van mij best van de leeslijst.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2017 om 12:25
Ik genoot van de stripverhalen van Kapitein Rob en Erik de Noorman. En als ik ze nu inkijk, vraag ik me af waarom. Ik heb ook geen zin meer om Suske en Wiske of Asterix te herlezen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns