Print Pagina | Close Window

eerste keer sokken breien

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=2714
Print Datum: 27 September 2024 om 20:09
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: eerste keer sokken breien
Bericht van: Jenlon
Onderwerp: eerste keer sokken breien
Datum bericht: 07 Oktober 2007 om 21:50

en nu loop ik tegen een paar dingen aan.

Ik ben bezig een kindersok maatje 28, in totaal 52 steken. Ik gebruik 5 naalden. De ruimte tussen de naalden is groot, ondanks het aantrekken. Vooral bij de toereinden is de ruimte groot. Komt dit nog goed of kan ik beter opnieuw beginnen op een andere manier?

Nu ben ik bezig met de tricotsteek (1 toer rechts, 1 toer averechts) maar ik zie toch alleen maar ribbels. Wat doe ik fout?

Wie helpt mij? En oh ja, misschien is het mijn onhandigheid maar vooral bij averechtbreien, zit de 'oude' naald enorm in de weg.



-------------
Groetjes,
Ilona.



Antwoorden:
Bericht van: susannah
Datum bericht: 07 Oktober 2007 om 22:06

Hallo Ilona,

Sokken brei je in het rond dus hoef je alleen maar recht te breien. Alleen de boord kun je doen in de boordsteek. Ik doe de boord meestal 2/2, daarna kun je gewoon in tricotsteek breien, dus enkel recht breien.
Succes !

 



-------------
Groetjes, Susannah


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 07 Oktober 2007 om 22:15
Originally posted by susannah susannah wrote:

Hallo Ilona,

Sokken brei je in het rond dus hoef je alleen maar recht te breien. Alleen de boord kun je doen in de boordsteek. Ik doe de boord meestal 2/2, daarna kun je gewoon in tricotsteek breien, dus enkel recht breien.
Succes !

 

Bedankt voor de tip! Omdat het maar een klein sokje is, heb ik voor 1/1 gekozen. Nu kan ik dus lekker met rechts doorgaan. Heerlijk!

 



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 00:37

Er zijn mensen die sokken op een of twee rondbreinaalden breien om die tussenruimten te vermijden.

Anderen verspringen regelmatig 2 steken maar dan moet je goed markeren of noteren wat je doet want als je moet steeds weten waar het beginpunt of middenpunt van sok is

Het is en blijft een beetje uitzoeken wat je het beste ligt, en dit is niet voor iedereen hetzelfde.

Hier een link om sokken op rondbreinaalden te breien.  http://www.knittinghelp.com/dynamic/php/video/index.php?file =/adv-tech/magic-loop-knitting-rds.mpg

2 sokken op één rondbreinaald http://ph.groups.yahoo.com/group/sokken_breien/photos/view/9 905?b=21

2 sokken op 2 rondbreinaalden http://www.knitty.com/ISSUEwinter02/PATTstraightlaced.html

 

 



-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 07:07

Tja, de eerste keer hoeft ook niet alles natuurlijk meteen perfect te gaan, ook al hoop ik altijd van wel.

Ik heb wel een rondbreinaald maar deze is 80 cm lang en met 52 steken, lijkt me dat geen fijne klus. De handwerkwinkel hier is best prijzig met zijn breinaalden. Ik betaalde voor de soknaalden afgelopen zaterdag ook veel meer dan de prijzen die ik gemiddeld in de webwinkels zie. Maar ja als je dan weer de verzendkosten erbij telt.....



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: huppel
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 08:45

Hallo Ilona

http://www.sockentraum.tatting.de/Wunderschlinge.html

Hier staat hoe je met een rondbreinaald sokken kan breien. Ik heb het geprobeerd, maar kwam er niet helemaal uit. Misschien ben ik te ongeduldig, maar met 5 naalden gaat het me toch makkelijker af.

Verder nog een tip. Begin iedere naald met een rechte steek. Mijn ervaring is, dat als je met een averechte steek moet beginnen, er lusjes komen. Bij een oneven aantal steken per naald doe ik bv bij 52 steken, 12, 14, 12, 14.

 



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 09:48

Originally posted by huppel huppel wrote:

Verder nog een tip. Begin iedere naald met een rechte steek. Mijn ervaring is, dat als je met een averechte steek moet beginnen, er lusjes komen. Bij een oneven aantal steken per naald doe ik bv bij 52 steken, 12, 14, 12, 14.

 

Klinkt goed, bij averecht vond ik het inderdaad al lastiger.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 11:06

Ik heb het filmpje met de rondbreinaald bekeken. Ook weer bedankt voor die tip. Ik ga het nog 1 keer opnieuw proberen met de 5 naalden. Als dat echt niet lukt, ga ik met de andere tip verder.

Bedankt.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: breioma
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 13:08
Flink hoor, toch aan de sokken,succes ermee!!


Bericht van: Claudia13
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 15:53

nou sorry maar ik zal wel te blond zijn er voor maar ik snap er echt helemaal niets van hoor...ik wil het wel graag doen maar pfff nu nog een uitleg in Jip en Janneke taal....Ik zag al bij een andere tekst staan dat je er voor moet zorgen dat de aanhechtdraad in het midden valt, dan zit ik al te praktiseren hoe dat moet.

Dus als iemand een uitleg kan vinden voor groep 8 ofzo dan houdt ik me aanbevolen.

Claudia



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 19:04
Originally posted by Claudia13 Claudia13 wrote:

nou sorry maar ik zal wel te blond zijn er voor maar ik snap er echt helemaal niets van hoor...ik wil het wel graag doen maar pfff nu nog een uitleg in Jip en Janneke taal....Ik zag al bij een andere tekst staan dat je er voor moet zorgen dat de aanhechtdraad in het midden valt, dan zit ik al te praktiseren hoe dat moet.

Dus als iemand een uitleg kan vinden voor groep 8 ofzo dan houdt ik me aanbevolen.

Claudia

ehhhh, geen idee waar je het over hebt, weet ook niet of ik het wel wil weten.

Ik ben er gewoon aan begonnen en ik zie wel waar ik tegenaan loop.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 22:57
In de sokkengroep zijn er verschillende vrouwen die breien met lange rondbreinaalden  60 tot 80 com . zij doen het dan met de Magic Loop of Wunderschlinge waarvan de linken hierboven te vinden zijn.  Ik heb het zelf nog nooit gedaan omdat ik ze altijd met 4 of 5 naalden gebreid heb. Dus ik kan je er weining raad mee geven

-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 08 Oktober 2007 om 23:03

Ik ben na de boord toch maar weer overgestapt op 4 naalden en na een tijdje viel eindelijk het kwartje over hoe ik mijn naalden het beste kan vasthouden. Jammer is nu wel dat het eerste stukje daardoor wat losser is. Nu maar hopen dat ik dat nog een beetje kan rechttrekken.

Ik heb trouwens nog nooit zoveel last gehad van vallende steken. Ik kan ze wel ophalen met een haaknaald maar zag toch dat ik dat niet overal goed heb gedaan. Mijn tweede sok wordt vast wel mooier dan de eerste. Nu maar proberen de minder goed gelukte kant aan de achterkant te krijgen.

Je moet wel veel geduld hebben hoor met zo'n dun draadje. Ik brei al niet zo snel. Ik snap echt nog niet hoe sommige mensen een sok op een avond kunnen breien. En ik heb nog wel gekozen voor maatje 28.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Ratlover
Datum bericht: 10 Oktober 2007 om 15:14
haha, een sok op een avond lukt mij ook echt niet. 

-------------
Groetjes van Lieke

http://breisels.web-log.nl" rel=nofollow>Neem eens een kijkje in mijn weblog


Bericht van: Sonnygirl
Datum bericht: 10 Oktober 2007 om 19:33

Ik heb daar ook mee zitten worstelen, maar nu ik het vaker heb gedaan is het een eitje. Onderstaand een patroon waar ik veel aan heb gehad.

http://www.homepages.hetnet.nl/~tannysprang/beschrij.html

Er is er nog een maar die kan ik niet meer vinden. Kan het wel voor je scannen als je wilt. Is echt een patroon in Jip en Janneke taal.

Probeerde een foto te plaatsen maar dat wil niet echt lukken.

Succes,

Sherida

 



Bericht van: Nijntje
Datum bericht: 11 Oktober 2007 om 15:42

op de site van wolhalla staan veel tips en patronen.

Ook hoe je bepaalde elementen van de sok moet breien.

Ik heb hier veel aan gehad.

 

www.wolhalla.nl



Bericht van: webcat
Datum bericht: 11 Oktober 2007 om 16:31
Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

en nu loop ik tegen een paar dingen aan.

Ik ben bezig een kindersok maatje 28, in totaal 52 steken. Ik gebruik 5 naalden. De ruimte tussen de naalden is groot, ondanks het aantrekken. Vooral bij de toereinden is de ruimte groot. Komt dit nog goed of kan ik beter opnieuw beginnen op een andere manier?

Nu ben ik bezig met de tricotsteek (1 toer rechts, 1 toer averechts) maar ik zie toch alleen maar ribbels. Wat doe ik fout?

Wie helpt mij? En oh ja, misschien is het mijn onhandigheid maar vooral bij averechtbreien, zit de 'oude' naald enorm in de weg.

 

Hoeveel sokken heb je al?

 



-------------
Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.


Bericht van: borduurmiep
Datum bericht: 11 Oktober 2007 om 18:16
Ach een beetje geduld hebben en je komt er wel

-------------
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 11 Oktober 2007 om 19:28

Ik ben nog steeds aan de eerste sok bezig en het is nog wel een kindersok. Ben er al sinds zaterdag mee bezig. Tja ben helaas een beetje een trage handwerker. En de sok vertoont al best wel wat onregelmatigheden. Maar met goede hoop heb ik toch ook al sokkenwol voor mezelf gekocht.

Dus ik ga er nog eventjes mee door

 



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: webcat
Datum bericht: 11 Oktober 2007 om 19:55
Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

Ik ben nog steeds aan de eerste sok bezig en het is nog wel een kindersok. Ben er al sinds zaterdag mee bezig. Tja ben helaas een beetje een trage handwerker. En de sok vertoont al best wel wat onregelmatigheden. Maar met goede hoop heb ik toch ook al sokkenwol voor mezelf gekocht.

Dus ik ga er nog eventjes mee door

 

 

Wees dan maar blij dat ze nog kleine voetjes heeft  Heb je nog naar het patroon gekeken, leek het wat?

 

 



-------------
Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 11 Oktober 2007 om 19:58

Ik gebruik allerlei informatie door elkaar nu. Als ik het ene niet snap, kijk ik nog eens naar het ander en weer opnieuw. En zo probeer ik er dan uit te komen.

Ik heb gisteren de kleine hiel geprobeerd te maken maar het zag er niet netjes uit dus ik doe het opnieuw.

Nog eventjes geduld en ik laat jullie het resultaat zien. Het zal dan waarschijnlijk wel zijn nadat de eerste sok af is, anders moeten jullie zo lang wachten op de rest



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 07:25

helllup

Ik krijg mijn kleine hiel niet mooi. Ik heb al 3 keer geprobeerd er iets van te maken. De ene kant is heel netjes samengebreid, de andere kant is heel ruim en lijkt net op een lelijke manier samengenaaid.

Ik heb links samenbreien en rechtssamenbreien geprobeerd maar snap er niets van.

Heeft iemand nog een gouden tip?

Volgens mij kan ik die sokjes beter 3 keer breien. Eén proefsok en twee nette sokken.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Pallas
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 08:14

hee ilona,

ik weet niet hoe goed je engels is, maar met een beetje basiskennis kan je hier (http://www.cometosilver.com/socks/sockclass_heel2.htm) ontzettend goed zien hoe je het moet doen! heel duidelijk omschreven en wat erg handig is: van elke stap een plaatje!

succes!

groetjes, marij



-------------
groetjes,
Marij


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 08:43

Hij staat in mijn favorieten, bedankt.

Hmmm, ik doe toch echt wat er staat. Waarom ziet het er dan niet netjes uit?



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: huppel
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 15:37

Hallo Ilona

Volgens welk patroon brei je de hiel?

Misschien kan ik je aan de hand van dat patroon verderhelpen.

In ieder geval, moet je aan de rechte kant 2 steken samenbreien en aan de averechte kant verdraaid samenbreien.



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 18:04

Hoi Huppel

Bedoel je met verdraaid samenbreien dat ik ze toch weer rechts moet breien? Volgens mij heb ik dat namelijk ook al geprobeerd. Maar ik kan het zo weer opnieuw proberen. Een keertje opnieuw proberen, maakt dan ook niet meer uit ;-)



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: breioma
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 18:34
Ik blij dat ik geen sokken brei,maar verdraaid samen breien betekend dat je achterin steekt.


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 19:03

Originally posted by breioma breioma wrote:

Ik blij dat ik geen sokken brei,maar verdraaid samen breien betekend dat je achterin steekt.

Okido, ga ik dat proberen :-)



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: claudine
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 20:30

hallo,
http://www.royea.net/sockdemo1.html
op deze demo tonen ze je hoe je sokken breit van in het begin tot het einde.
hoop je hiermee te helpen.
groetjes

 



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 12 Oktober 2007 om 21:25

Dames, ik geef het (bijna) op. Ik ben nu al drie avonden aan het proberen met iedere keer hetzelfde resultaat. Daarom plaats ik hier nu maar een paar foto'tjes in de hoop dat het wat duidelijker is wat ik bedoel. Het lijkt mis te gaan met het rechts samenbreien van de steken. Dan zie je dus die lussen. Ik haal de draad wel strak aan maar toch is het erg los vergeleken met de mooie kant waar het wel goed aangesloten is.



Wat doe ik nou fout? Ik kom er echt niet meer uit.

En oh ja, ik zag dat ik ook nog een steek had laten vallen. Maar dat komt wel weer goed.

Wil iemand nog een keertje zo lief zijn me te helpen?



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 00:38

Dit is de holandse hiel die brei ik nooit dus kan ik je ook geen raad mee geven.

Ik brei tot nu steeds de V-hiel ook de hartjeshiel genoemd en die brei je zo

http://www.knittinghelp.com/knitting/advanced_techniques/

Ga naar beneden op de pagina tot "working the heel of a sock" en klik dan op het cameratje en dan zie het op een filmpje. Op de wijze brei ik de hiel

 



-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 07:46

Ik heb het filmpje bekeken en ik doe echt 100% exact hetzelfde.

Het gaat volgens mij ook niet zo zeer om welk hielpatroon ik gebruik maar hoe de afwerking eruit komt te zien. Aan de ene dus netjes aaneengesloten en aan de andere kant losjes en met grote lussen.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Syl***
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 08:40
Ik wil wel lief zijn Ilona, maar ik weet het niet.... misschien kan Lieke je verder helpen (ratlover)....

-------------
Groetjes Syl


Bericht van: Teunie
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 10:20
Ik heb helaas ook geen verstand van sokken breien. Maar Syl heeft idd wel een goed idee om het aan Lieke voor te leggen.

-------------
Groetjes Teunie


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 11:40

Ik heb een mailtje naar Lieke gestuurd. Nu maar afwachten



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 16:24

YES!!!!! joepieeeeeeee. Het is me eindelijk gelukt. Wel volgens een andere methode, degene die ik in eerste instantie niet zo goed snapte maar na nog eens goed lezen en rustig de tijd nemen, is de kleine hiel dan toch eindelijk af zoals het hoort.

Oeps helemaal vergeten die gevallen steek goed op te halen. Nou ja, nu maakt het niet meer uit. Ik weet nu hoe het moet



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 16:40
Nu heb je het ergste gehad vanaf nu gaat het makkelijker hoor. Nog veel breiplezier en van dit exemplaar zou ik wel graag een foto zien als hij af is

-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG


Bericht van: Ratlover
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 17:32
Hoi Ilona,

Lees net je mailtje en je pbtje. Was de hele dag op werk, maar gelukkig is het je gelukt. Ikzelf heb slechts 1 maal de hollandse hiel gebreid. Vind deze niet prettig zitten. Wat ik nu graag als hiel gebruik is een ronde hiel. Dit werkt bijna hetzelfde als de hollandse hiel, maar in plaats van na het samenbreien direct je werk te draaien, brei je eerst nog een steek en draai je daarna pas je werk. De eerste steek haal je dan af zonder te breien. Je houdt hierdoor wel iets meer hielsteken over, maar dan minder je gewoon wat langer voor de spie. Tja, een beetje laat nu, maar misschien iets voor de volgende keer. Als je nog eens vragen hebt, stuur gerust nog een mailtje of pbtje of iets dergelijks, ik help graag.



-------------
Groetjes van Lieke

http://breisels.web-log.nl" rel=nofollow>Neem eens een kijkje in mijn weblog


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 17:42

Originally posted by Ratlover Ratlover wrote:

Hoi Ilona,

Lees net je mailtje en je pbtje. Was de hele dag op werk, maar gelukkig is het je gelukt. Ikzelf heb slechts 1 maal de hollandse hiel gebreid. Vind deze niet prettig zitten. Wat ik nu graag als hiel gebruik is een ronde hiel. Dit werkt bijna hetzelfde als de hollandse hiel, maar in plaats van na het samenbreien direct je werk te draaien, brei je eerst nog een steek en draai je daarna pas je werk. De eerste steek haal je dan af zonder te breien. Je houdt hierdoor wel iets meer hielsteken over, maar dan minder je gewoon wat langer voor de spie. Tja, een beetje laat nu, maar misschien iets voor de volgende keer. Als je nog eens vragen hebt, stuur gerust nog een mailtje of pbtje of iets dergelijks, ik help graag.

Maar toch bedankt voor de tip. Ik moet helaas de hiel nog een keertje doen omdat ik vergeten was een gevallen steek goed op te halen. Dus ik kan deze methode dan ook net zo goed proberen.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: Ratlover
Datum bericht: 13 Oktober 2007 om 18:11
Tja, als je toch opnieuw moet breien, dan raad ik je dat wel aan. Qua draagcomfort is deze gewoon veel fijner. Ik voelde bij de hollandse hiel echt die "naad" onder mijn voeten waar de steken allemaal op een rijtje liggen die zijn samengebreid. Niet erg fijn. Zeker niet als je wat dikker garen gebruikt (zoals ik bij mijn eerste paar). 

-------------
Groetjes van Lieke

http://breisels.web-log.nl" rel=nofollow>Neem eens een kijkje in mijn weblog


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 26 Oktober 2007 om 19:48

Ik heb mijn kindersok na veel frustratie uitgehaald en ben nu vol goede moed bezig met een paar sokken voor mijn man. En ja, dan ga ik natuurlijk weer meteen voor iets (te) moeilijks. Ik wil namelijk de jojo hiel proberen maar je raadt het al, ik snap zoals gewoonlijk weer niet het patroon.

Je moet een soort van dubbele steek maken om mee te beginnen. Heeft iemand hiervan misschien een filmpje of zo? Ik moet het gewoon echt zien en voor zo ver ik weet zijn er geen sokkenbreisters in de buurt.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: odette
Datum bericht: 26 Oktober 2007 om 20:22

Die dubbele steek is helemaal niet moeilijk.

Je haalt de steek af en slaat de draad om de naald heen.

Bij een averechtse steek sla je van voren naar achter (dus van je af) over de naald heen en dan weer onder de naald terug en brei je gewoon verder averechts.

Bij een rechte steek sla je van achter naar voren (dus naar je toe) over de naald heen en dan weer onder de naald door en brei je verder recht.

Als je de draad over je naald en steek haalt trek je hem gelijk een beetje strak aan je ziet dan als het ware een dubbele steek onstaan.

Probeer het maar gewoon eens. Doe net alsof je een hiel maakt. Dus niet een hele sok met hiel maar alleen een hiel. Gewoon 30 steken en daar een hiel van maken.

Succes..als je het eenmaal doorheb is het zo makkelijk.



-------------
odette


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 26 Oktober 2007 om 21:12

Hoi Odette,

Ik had het al bijna opgegeven. Ik voel me zo blond af en toe. Maar dit klinkt al een stuk helderder.

Dank je. Ik ga het nog een keer proberen en inderdaad op een nieuw opzetje.

Nogmaals dank



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: huppel
Datum bericht: 26 Oktober 2007 om 21:29
Originally posted by odette odette wrote:

Die dubbele steek is helemaal niet moeilijk.

Je haalt de steek af en slaat de draad om de naald heen.

Bij een averechtse steek sla je van voren naar achter (dus van je af) over de naald heen en dan weer onder de naald terug en brei je gewoon verder averechts.

Bij een rechte steek sla je van achter naar voren (dus naar je toe) over de naald heen en dan weer onder de naald door en brei je verder recht.

Als je de draad over je naald en steek haalt trek je hem gelijk een beetje strak aan je ziet dan als het ware een dubbele steek onstaan.

Probeer het maar gewoon eens. Doe net alsof je een hiel maakt. Dus niet een hele sok met hiel maar alleen een hiel. Gewoon 30 steken en daar een hiel van maken.

Succes..als je het eenmaal doorheb is het zo makkelijk.

Zo heb ik het ook geoefend, gewoon met een restje garen. En na enig oefenen is het inderdaad heel eenvoudig.



Bericht van: Sonnygirl
Datum bericht: 28 Oktober 2007 om 21:50
Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

Ik heb mijn kindersok na veel frustratie uitgehaald en ben nu vol goede moed bezig met een paar sokken voor mijn man.

 De aanhouder wint. Ben zelf nu bezig met leuke slofjes.

Succes met de sokken.

Sherida



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 29 Oktober 2007 om 19:10

Ik ben nu de spie voorbij en dat gaat helemaal goedkomen.

Maar nu vraag ik me af in hoeverre ik nog rekening moet houden met het krimpen van de sokken. Volgens mij zijn ze wel wijd genoeg maar nu nog de voetlengte.

Ik gebruik Invicta Coloris van Scheepjes. Dit bevat 75% wol en 25% polyamide.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: huppel
Datum bericht: 29 Oktober 2007 om 22:14
Goede sokkenwol krimpt niet, als je ze wast volgens de beschrijving. Ik heb nog geen enkele gekrompen sok.


Bericht van: odette
Datum bericht: 30 Oktober 2007 om 07:39

Inderdaad als het echte sokkenwol is krimpt de sok niet. Of je moet hem heet wassen of in de droger stoppen.

Maar bij gewoon wassen, hoeft helemaal geen wolwas, krimpen de sokken niet. Althans bij mij niet.



-------------
odette


Bericht van: huppel
Datum bericht: 30 Oktober 2007 om 18:33
Ik doe mijn sokken zelfs in de droger en het gaat prima.


Bericht van: Meia
Datum bericht: 03 December 2007 om 23:09

Ik heb niet alles gelezen hier maar kwam omdat ik op het net aan het zoeken was hier terecht. Ik dacht huh, lijkt het forum wel

En jawel. Maar even over die eerste vraag op pagina 1 van dit draadje.

Bedoel je de ruimte tussen de steken dat je die blijft zien? Dat begrijp ik eruit.

Voor wie niet op rondbreinaalden kan breien is er een simpele oplossing. De eerste steken op de naalden met averecht beginnen i.p.v. recht. Dan zie je het niet meer  



-------------
     All you need is love.



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 04 December 2007 om 09:27

Dat probleem is nu gelukkig wel opgelost maar de aansluiting met de hielsteken is echt nog een ramp. Ik ben nu met de tweede sok van mijn man bezig en de gaten vallen erin. Zeker omdat ik nu ook nog eens losser brei dan bij de eerste. Hij vindt het gelukkig niet erg, maar ik vind het wel jammer en ik moet nog iets gaan verzinnen om die gaten dicht te krijgen.

De volgende set ga ik zeker op de rondbreinaald breien maar het zijn nu nog allemaal enigskindjes :-(



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: catharina
Datum bericht: 04 December 2007 om 10:42

Je kunt ook de eerste 5 st.  en de laatste 5 st. van de hiel ribbel breien.Als je da de zij st. opneemt , brei ik de eerstvolgende ronde er met verdraaid recht overheen.Dan heb je minder last van losse steken.

Wel knap dat je er mee bent begonnen hoor En ooit........(verslaving)       Ik brei alleen nog maar sokken op het moment.



-------------
Groetjes Catharina



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 04 December 2007 om 15:25

Dat gaat voor deze sok niet meer lukken helaas maar wie weet voor de toekomst.

Dat verdraaid recht breien moet ik toch eens opzoeken, hoe dat moet.



-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: catharina
Datum bericht: 04 December 2007 om 15:33

Dat is heel gemakkelijk.

I.p.v. voorin te steken, steek je de naald achterlangs in de steek.Dat is verdraaid recht breien.

Als je het gaat proberen heel veel succes.



-------------
Groetjes Catharina



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 04 December 2007 om 17:56
Ik werk gaatjes in mijn breiwerk altijd stiekumpjes weg aan de achterkant, soms met de draden die toch al weggewerkt moeten worden. Maar met sokken zal dat wel blaren geven.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net