Print Pagina | Close Window

Haakpatroon gilet

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=42085
Print Datum: 18 November 2024 om 00:23
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Haakpatroon gilet
Bericht van: Jjong
Onderwerp: Haakpatroon gilet
Datum bericht: 16 Juni 2015 om 22:14
Ik heb jaren niet gehaakt en kom niet helemaal uit het haakpatroon voor een gilet. Wie kan mij helpen?

Antwoorden:
Bericht van: bep
Datum bericht: 16 Juni 2015 om 22:41
Je kan je vraag en het stukske van het patroon waar je niet uitkomt hier neerzetten. Of liever nog de link naar het patroon.

-------------

Datum bericht: 22 Juni 2015 om 20:40
Dit is het patroon. Ik snap niet hoe ik na het stuk gilet verder moet. Het stuk gilet is naat mijn idee achtr en voorpanden aan 1 stuk. Moet ik dan aan het giletstuk verder haken met de achter en voorpanden. Ik zie niet hoe het er dan uit zou moeten zien..

Beschrijving voor DROPS 153-27

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2.
Begin in A.1 bij de toer gemarkeerd met ‘1e’ in het telpatroon. Herhaal toer 2 tot en met 5.
Begin in A.2 bij de toer gemarkeerd met ‘2e’ in het telpatroon.

ZIJKANT:
Haak aan de zijkant stk/v volgens telpatronen A.1A en A.1D. Dus haak v op toer 1 en 5 in het telpatroon en haak toer 2, 3 en 4 met stk. De markeerders staan in het midden van deze st aan elke zijkant.
--------------------------------------------------------

GILET:
Haak 155-167-183-199-227-247 LOSSE l met haaknld 4 mm en Muskat. Keer het werk. Sla de 1e l over, haak dan 1 v in elke l de hele toer = 154-166-182-198-226-246 v. Plaats 1 markeerder na 39-42-46-50-57-62 v vanaf elke kant middenvoor om de zijkanten aan te geven (achterpand = 76-82-90-98-112-122 v). Haak dan als volgt (begin op de 1e toer in het telpatroon):
A.1A, herhaal A.1B 2-2-2-2-3-3 keer, A.1C, 4-10-18-26-16-26 v/stk aan de ZIJKANT - zie uitleg boven - herhaal A.1B 5-5-5-5-7-7 keer, A.1C, 4-10-18-26-16-26 v/stk aan de ZIJKANT – zie uitleg boven, herhaal A.1B 2-2-2-2-3-3 keer, A.1C en A.1D.
Ga zo verder en haak tot het werk ongeveer 15-15-16-16-17-17 cm meet. Meerder nu een keer 1 v/stk aan de zijkant aan elke kant van elke markeerder. Meerder door 2 v/stk te haken in 1 v/stk aan elke kant van elke markeerder (= 4 v/stk gemeerderd in totaal). Ga verder als hiervoor met 2 v/stk meer aan elke kant. Ga zo verder tot het werk ongeveer 35-36-37-38-39-40 cm meet, pas zo aan dat het na een hele herhaling in de hoogte is. Knip de draad af. Splits nu het werk en haak ieder deel apart verder.

ACHTERPAND:
= 3-6-10-14-9-14 v/stk aan elke zijkant.
Begin na 2-3-7-11-6-11 v/stk. Haak 1-3-3-3-3-3 v/stk, herhaal A.1B 5-5-5-5-7-7 keer, A.1C en 1-3-3-3-3-3 v/stk (2-3-7-11-6-11 v/stk over op de toer), keer het werk. Haak in patroon als hiervoor tot er 0-1-1-1-1-1 v/stk over is, keer het werk. Haak in patroon als hiervoor tot er 0-1-1-1-1-1 v/stk is, keer het werk. Haak in patroon als hiervoor tot er 0-1-1-1-1-1 v/stk is, keer het werk. Haak in patroon als hiervoor tot er 0-1-1-1-1-1 v/stk over is. Er zijn nu 1 v/stk aan elke zijkant. Ga verder heen en weer in patroon als hiervoor en met 1 v/stk aan elke kant.
Splits bij een hoogte van ongeveer 50-52-54-56-58-60 cm (pas aam dat het na een hele herhaling in de hoogte is) het werk voor de hals en eindig elke schouder apart.

RECHTERSCHOUDER:
Begin aan de zijkant. Haak over 1 v/stk aan de zijkant, A.1B 1-1-1-1-2-2 keer, A.1C en 1 v/stk. Ga zo verder tot een patroonherhaling in de hoogte is gehaakt. Het werk meet ongeveer 54-56-58-60-62-64 cm.

LINKERSCHOUDER:
Haak als de rechterschouder maar in spiegelbeeld, (dus 2 patroonherhalingen middenachter = hals).

RECHTERVOORPAND:
= 3-6-10-14-9-14 v/stk aan de zijkant. Begin middenvoor en haak als volgt:
A.1A, herhaal A.1B 2-2-2-2-3-3 keer, A.1C en 1-3-3-3-3-3 v/stk (2-3-7-11-6-11 v/stk over aan de zijkant). Keer het werk. Haak in patroon als hiervoor. Keer het werk. Haak in patroon als hiervoor tot er 0-1-1-1-1-1 v/stk over is aan de zijkant, keer het werk. Haak in patroon als hiervoor, keer het werk. Haak in patroon als hiervoor tot er 0-1-1-1-1-1-1 v/stk over is aan de zijkant, keer het werk. Haak in patroon als hiervoor. Er is nu 1 v/stk aan de zijkant.
Ga verder heen en weer in patroon als hiervoor. Begin TEGELIJKERTIJD als er 1 patroonherhaling in de hoogte is gehaakt nadat het werk gesplitst is met minderen voor de hals. Haak als volgt aan de goede kant: A.2A, A.2B, A.1B 1-1-1-1-2-2 keer, A.1C, A.1D. Als alle minderingen voor het armsgat en de hals gemaakt zijn, haak dan als volgt - vanaf middenvoor:
A.1A, A.1B 1-1-1-1-2-2 keer, A.1C en A.1D. Ga zo verder tot het werk ongeveer 54-56-58-60-62-64 cm meet (pas aan zodat er in de hoogte evenveel patroonherhalingen zin op het achterpand en het voorpand). Hecht af.

LINKERVOORPAND:
Haak als het rechtervoorpand maar in spiegelbeeld.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen, naai met de zijkanten tegen elkaar met kleine steken om een dikke naad te voorkomen.

RAND LANGS ARMSGAT:
Haak een rand langs het armsgat als volgt:
TOER 1: begin midden onder de mouw. Haak 1 l, haak dan v langs het armsgat en eindig met 1 hv in de l van het begin van de toer.
TOER 2: haak 3 l, haak dan 1 stk in elke v de hele toer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Hecht af.
Haak op dezelfde manier langs het andere armsgat.

RAND LANGS HET LIJF:
Haak een rand langs het lijf. Begin aan de onderkant van het rechtervoorpand, haak langs het voorpand, langs de hals op het achterpand, naar beneden langs de hals en het linkervoorpand en langs de onderkant. Haak als volgt:
TOER 1: haak 1 l, haak dan v rondom het hele gilet en eindig met 1 hv in de l van het begin van de toer.
TOER 2: 1 l, haak dan 1 v in elke v, eindig met 1 hv in de l van het begin van de toer.
TOER 3: 1 l, haak dan 1 v in de eerste v, * 3 l, haak dan 1 stk in de eerste van de 3 l, sla 2 v over, 1 v in de volgende v *, herhaal van *-* en eindig met 1 hv in de l van het begin van de toer. Hecht af.

AFWERKING:
Naai 2 knopen op het linkervoorpand, plaats de bovenste knoop direct onder het begin van de minderingen voor de hals en de andere ongeveer 6 cm onder de eerste knoop. Knoop het gilet dicht tussen de stk op de rand langs het rechtervoorpand.

Datum bericht: 22 Juni 2015 om 20:50
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=153&d_id=27&lang=nl" rel="nofollow - http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=153&d_id=27&lang=nl

Je had gewoon het dropspatroonnr kunnen vermelden hoor.

Helemaal onderaan (onder het telpatroon en de maataanduiding)
staat er heeft u hulp nodig en dan in de derde alinea staat er opmerkingen iets vetter gedrukt. Als je daar op klikt kom je op de vragen die er gesteld zijn en de antwoorden. Een soortgelijke vraag staat er in met een antwoord erop. Misschien is dat al duidelijk.

Op het einde van de gilet staat : splits nu het werk en haak ieder deel apart verder.
Dus achterpand tot het af is
linkervoorpand en dan rechtervoorpand

In feite haak je linkervoorpand, achterpand en rechtervoorpand tot juist onder de oksel en dan moet elk stuk apart gehaakt worden.

-------------

Bericht van: lw1463
Datum bericht: 23 Juni 2015 om 14:11
Het deel Gilet is voor en achter, op een hoogte van 35-36-37-38-39-40 cm, splits je alles op - dan haak je dus het achterpand en
de voorpanden apart verder. Drops is 100 keer lezen, ik hoop dat je zo verder komt.

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/

Datum bericht: 23 Juni 2015 om 21:50
Bedankt voor de tip van de link naar de opmerkingen. Wat ik nog niet begrijp; haak ik het deel van de achter- en zijpanden dan apart verder , maar wel aan het gilet vast of worden het aparte lappen die ik later aan elkaar zet?
En volgens het patroon had ik 6 bollen katoen nodig maar daar red ikhet absoluut niet mee. Komt dat vaker voor?

Datum bericht: 23 Juni 2015 om 21:52
Het is inderdaad niet de meest simpele beschrijving helaas.gaat veel tijd zitten in het begrijpen van het patroon..

Bericht van: iepie
Datum bericht: 23 Juni 2015 om 22:11
Heb het alleen even snel doorgelezen, maar zoals ik het zie, haak je alles aan elkaar vast. Maw je begint elk nieuw deel na het gilet aan een al bestaand stukje haakwerk. Het enige wat je vervolgens aan elkaar moet naaien is de schoudernaad

Je gebruikt 6 bollen zeg je. Dat is dus maat S of M. Bij mij komt het meestal gewoon uit met wat ze aangeven. En dan neem ik dus aan dat je het garen gebruikt wat in het patroon staat en geen vervangend garen. Belangrijke vraag is dus of je wel een proeflapje gehaakt hebt en je weet of je de juiste stekenverhouding hebt. Anders valt de maat mogelijk ook heel anders uit dan je verwacht.

Bericht van: iepie
Datum bericht: 26 Juni 2015 om 11:05
Ben je er al uit waarom je met je katoen niet uitkomt?

Datum bericht: 30 Juni 2015 om 13:11
Hoi Iepie
Bedankt voor je reactie. Ik snap het patroon nu wel. Ik kom echter niet uit met mn katoen, ondanks dat ik wel het voorgeschreven garen gebruik. Ik had geen proeflapje gemaakt, ga ik voortaan maar wel doen.. Dacht dat t niet nodig was omdat ik de juiste katoen gebruik. Ik heb wel een stukje uitgetrokken omdat hij iets te lang was geworden. Maar daar red ik het niet mee voor de rest van t haakwerk helaas.. Ik ga nog maar 2 bollen bestellen. Hopelijk is dat wel genoeg.

Datum bericht: 05 Juli 2015 om 09:05
Weer een nieuwe vraag: ik begrijp niet waar ik moet beginnen als ik de schouderpanden moet haken. Er. Staat bij alle panden "begin aan de zijkant", maar welke zijkant? Het schouderdeel is smal. Ik heb het opgezet naast het rugpand. En dan zou daarnaast weer t voorpand komen. Klopt dat?

Datum bericht: 05 Juli 2015 om 10:32
de rechter en de linker schouder worden aan het achterpand gemaakt, en zijn maar een 4 cm hoog

Splits bij een hoogte van ongeveer 50-52-54-56-58-60 cm (pas aan dat het na een hele herhaling in de hoogte is) het werk voor de hals en eindig elke schouder apart.

het achterpand is dus schouder, hals, schouder;
En als dat allemaal gedaan is kan je verder met het rechtervoorpand en dan het linkervoorpand

De eerste schouder kan je ineens verder maken en de andere schouder zal je terug moeten aanhechten.

-------------

Datum bericht: 05 Juli 2015 om 19:54
Dank je wel voor de uitleg Bep. Ik snap het nu!☺️

Datum bericht: 07 Juli 2015 om 22:49
Pfftt. Ik ga hierna maar niet meer hajen denk ik.. Ik vind t superleuk om te doen maar patronen lezen is niet mijn ding. Ik snap dingen t beste als ik t voor me zie.. Als ik het niet aan mn dochter beloofd had, zou ik er misschien wel mee stoppen. Voel me steeds dommer worden. Of voortaan alleen rechte lappen haken😔
Ik ben nu bij t rechtervoorpand en ben gestart naast de zijkant van de schouder. Ten eerste snap ik niet waarom dit apart van elkaar gehaakt moet worden omdat t toch naast elkaar komt. En er staat haak in patroon tot er 0 v/ stk over is. Hoezo? Ik ben dan nog niet aan t minderen, dat komt daarna toch pas?
En wat is de goede kant? Ik zie weinig verschil

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 08 Juli 2015 om 08:57
Als je geen verschil ziet, beslis jij wat de goede kant is. Ik ben geen mensenkledinghaakster, maar ik haak voor poppen en dan liefst eigen ontwerpen of aangepaste patronen. Verder haak ik stola's, tassen, kussens etc. Ik schrijf patronen wel vaak in mijn eigen Jip-en-Janneke-taaltje, anders kom ik er niet uit.

Ik zou er niet mee stoppen, als ik jou was, maar geen opdrachten aannemen. Alleen dingen maken, die jij zelf leuk vindt. Bij Action ligt vaak een haakboek vamn Jaroslava Dubrovka en daar staan zowel tekeningen als beschrijvingen van de steken in, zo leer je met allebei te werken.

En je bent niet dom, je bent een beginneling. Je wordt vanzelf een ster.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Datum bericht: 08 Juli 2015 om 11:12
Er staat begin middenvoor dus denk ik dat het niet juistekes naast het achterpand is maar aan de kant dat je moet beginnen.
Mijn logica is , vouw het efkes zoals het moet komen, dus achterpand plat op tafel en de zijkanten van de gilet die je al hebt erboven op toeplooien zodat je een vest ziet ontstaan zonder borststuk in feite en zonder afboordingen dan kan je ook al zien dat je dus in stukken moet verder haken. Maar ik weet niet of zij diezelfde logica hebben.

Als je het niet apart zou haken hoe ga je dan je armen erin steken?

Ik vind de patronen van drops altijd heel moeilijk uitgeschreven, 'k denk dat ze zelfs een rechte lap heel ingewikkeld kunnen maken

Zeker niet stoppen met haken, er zijn patronen zat die veel gemakkelijker zijn.En van deze is het nog maar een klein stukje. Niet vergeten tegelijkertijd nog wat te doen na het eerst hele patroon (staat een beetje verder)

-------------

Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 08 Juli 2015 om 11:18
Ik vind het ook altijd lastig om met haken te bepalen wat de goede kant is, ik hou in de gaten of de steken er aan de buitenkant van de verschillende onderdelen hetzelfde uitzien, dat is dan "mijn" goede kant.

-------------
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 08 Juli 2015 om 18:14
Is die los hangende draad geen indicatie? Net als bij breiwerk?

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Datum bericht: 12 Juli 2015 om 12:29
Bedankt voor de tips en de uitleg. Het heeft me weer veel duidelijkheid gegeven.. En fijn om te horen dat het niet asn mij ligt dat ik t patroon soms niet snap maar dat t een algeemeen euvel is bij Drops. Ik voel me eenstuk beter nu hahaha.En inderdaad heel logisch dat t apart gehaakt moet worden als je je armen er door moet steken😁

Datum bericht: 12 Juli 2015 om 13:06
Okee. Ik vol goede moed verder.. Helaas strand ik weer. 😔 Er staat bij rechtervoorpand: "begin TEGELIJKERTIJD als er 1 patroonherhaling in de hoogte is gehaakt nadat het werk gesplitst is met minderen voor de hals." Waar staat hoe ik moet minderen en splitsen??
En dan moet ik haken: A2A A2B A1B enz. Maar de 1e toer van A2A is anders dan de 1e van A1B. Dan krijg je toch verschil in patroon in de toeren? Is dat de bedoeling?
Zuchttttt😒

Datum bericht: 12 Juli 2015 om 13:39
begin middenvoor, dus ge begint niet naast het achterpand. Daar moet ge volgens geschreven patroon haken tot ge 1 steek overhoudt.
Maar als ge 1 patroonherhaling hebt gehad (ik denk dus na 4 toeren nadat ge terug zijt begonnen op die rechte lap(gilet genoemd)) moet ge verder met de hals (een beetje een open vhals). Hetgeen ge dan moet haken van A en nummerkes zou de uitleg voor die minderingen aan de hals zijn. Normaal gezien toch.

-------------

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net