Print Pagina | Close Window

Vraagje over minderen NAAST 4 steken...???

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=45330
Print Datum: 26 April 2024 om 19:32
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Vraagje over minderen NAAST 4 steken...???
Bericht van: Breibrij
Onderwerp: Vraagje over minderen NAAST 4 steken...???
Datum bericht: 23 Oktober 2017 om 14:42
Ik heb na 20 jaar de breipennen weer ter hand genomen en heb de slag alweer aardig te pakken😃, maarrrrrrr... in het patroon staat iets over minderen dat ik niet begrijp😳. Het gaat om een in ribbelsteek gebreid vest van Drops Design (156-43), model nr. bs-074. In het patroon staat: ‘Minder bij een hoogte van 3 cm: minder 1 st aan het begin van de volgende nld aan de verkeerde kant naast 4 st.’ Kan iemand mij uitleggen wat er wordt bedoeld met de laatste drie woorden (‘naast 4 st’)? Alvast dank voor de hulp😌



Antwoorden:
Bericht van: Mutti
Datum bericht: 23 Oktober 2017 om 15:10
Ik denk dat je helemaal aan het begin van je naald moet minderen, en dan ook nog eens na 4 steken na die minderering . Als je je foto vergroot ,zie je een soort kleine bobbeltjes aan de goede kant van je werk zitten Er staat ook zo iets als naast de 4 steken na je mindering .

Drops patronen zijn mooi ,maar het is lezen lezen en dan nog eens lezen .
Probeer een op een proeflapje of je die bobbeltjes ziet .
Die 1e mindering is dan voor je zijnaad en die andere na 4 steken is voor het model
Iets anders kan ik er niet van maken .
maar wellicht komen er nog meer oplossingen


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 23 Oktober 2017 om 19:12
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6727&cid=7&sid=503" rel="nofollow - Patroon <-- aanklikbaar
Ik denk net als Mutti, een extra mindering iets uit de rand


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 23 Oktober 2017 om 19:19
Ik heb het patroon in het Engels en Duits nagelezen. Bij beiden staat het even onduidelijk. Bij de opmerkingen die er al over gemaakt zijn wordt je ook niet wijzer. Ik denk dat ik de vraag maar eens ga stellen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 24 Oktober 2017 om 21:03
Bedankt voor de snelle reacties! Ik interpreteer het ook zoals Mutti doet, ik vraag me alleen af wat het nut is van minderen op deze manier en kan me er geen beeld bij vormen hoe dat er dan uit gaat zien🤔🤓. Weet je wat, ik ga het gewoon proberen😬 - het ergste wat er kan gebeuren is dat ik het weer uit moet halen en opnieuw beginnen😅!


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 24 Oktober 2017 om 21:26
Ik heb er gisteren een vraag over gesteld bij drops, maar nog geen antwoord gekregen.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat ze de mindering zo doe om de zijrand strak te houden en om de schuine kant in de naad niet zo scherp schuin te laten zijn. Je krijgt nu immers aan beide kanten een recht stuk van 4 steken


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 25 Oktober 2017 om 11:26
Lida je hebt antwoord .

Het komt een beetje neer op wat ik schreef die mindering 4 steken uit de kant is voor de taillering dus het model .

Weer opgelost . Op naar het volgende dropspatroon


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 25 Oktober 2017 om 14:26
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Lida je hebt antwoord .

Het komt een beetje neer op wat ik schreef die mindering 4 steken uit de kant is voor de taillering dus het model .

Weer opgelost . Op naar het volgende dropspatroon
Dank je wel. Ik zal gaan kijken. We zijn toch niet eerder tevreden dan dat we de oplossing hebben!!!!
Ik heb het gelezen. Maar eigenlijk staat er niets meer dan in het patroon. 


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 25 Oktober 2017 om 22:55
Het linkerachterpand is af en heeft gelukkig precies dezelfde vorm als op de patroontekening🤣


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 08 November 2017 om 19:17
Hallo Mutti en Lidwina, ik wil nu gaan beginnen aan het LINKERVOORPAND, maar er is meteen al weer iets dat ik niet begrijp in het patroon😬 (kan aan mij liggen natuurlijk😅). Er staat: ‘Brei als het rechterachterpand, maar brei de laatste 7 st aan de verkeerde kant zonder te meerderen (= voorbies).’ Dat vind ik nogal verwarrend, want bij
het rechterachterpand moest ik steeds meerderen aan het BEGIN van de naald (aan de goede en de verkeerde kant van het werk), dus waarom staat er nu dat ik NIET moet meerderen aan het EIND van de naald? Dat deed ik toch sowieso al niet???
Begrijpen jullie wat ik nu wel of niet moet doen? Alvast bedankt voor het meedenken🤓



Bericht van: lidwina
Datum bericht: 08 November 2017 om 19:34
Bij het voorpand krijg je middenvoor een sluiting bies. Als je op foto kijkt zie je dat die bies een aantal steken, dat zijn dus die 7 steken, recht lopen. Zou je daar gaan meerderen, dan loopt je voorkant schuin.
Het achterpand begint met 3 steken, het voorpand met 10 steken. Het patroon gaat dus over 3 steken. Die 7 steken zijn de bies. Die blijft steeds recht gebreid, daar wordt daar ook niet in gemeerderd. Zou je moeten meerderen, dan zou dat naast die 7 steken zijn. Die 3 worden er steeds meer, die 7 blijven gelijk. Kijk nog eens goed naar je rechter achterpand. Dan is het misschien duidelijker.  Misschien weet Mutti een betere manier om het uit te leggen als je dit niet begrijpt.
Laat even weten of je dit begrepen hebt. Ik heb nl nog een tip voor je, maar wil ik nu niet uitleggen, anders zie je door de bomen het bos niet meer.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 08 November 2017 om 19:41
Wat ben je weer snel, Lidwina, geweldig! Zoals jij het uitlegt, zo zag ik het ook voor me, maar ik werd in verwarring gebracht door de opmerking over meerderen aan het EIND van de naald. Ik ga voor de zekerheid eerst maar even een proefstuk breien. Meteen nog een vraag: is de voorbies-steek een speciale steek, of brei ik die ook gewoon in ribbelsteek?


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 08 November 2017 om 20:31
Ik was er toevallig, dus kon ik snel antwoorden.
De bies is inderdaad gewoon ribbel. Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de bies omhoog trekt. Dat komt door de ribbel. Vind je dat niet mooi dan doe je het volgende. Na een aantal ribbels brei je de 7 steken van de bies een keer extra heen en weer. Ik heb pas een vest gebreid op naald 3,5. Daar heb ik het na 8 ribbels gedaan. Gaat prima.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 08 November 2017 om 22:03
Eh, ik voel me nu wel héél onnozel, maar wat bedoel je met ‘Na een aantal ribbels brei je de 7 steken van de bies een keer extra heen en weer’?


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 08 November 2017 om 22:34
Als ik het goed begrepen heb zijn de laatste 7 steken van de 10 steken die je opzet de steken die voor de bies bedoeld zijn. De 3 steken zijn het pand en worden er steeds meer. Ik bedoel de steken van de bies. Voorbeeld. Je breit je naald uit. Keert en. breit de 7 st bies. Je keert en breit de 7 steken terug. Je keert en breit de naald gewoon uit. Ik heb het bij mijn vest dus gedaan na 8 ribbels. (Zijn dus 16 naalden). Het maakt niet uit of de bies aan het begin of einde van de naald is. Het systeem is hetzelfde.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 09 November 2017 om 08:57
Aha, nu begrijp ik het, dankjewel voor de tip!


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 09 November 2017 om 19:05
Ben benieuwd of je tevreden bent over deze tip. Zelf even opletten of je meer of minder dan 8 ribbels moet maken. Ik heb bij mijn vest maar gegokt, het stond nl niet in het patroon. Ooit heb ik dat gedaan in een patroon, natuurlijk niet meer te vinden.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 09 November 2017 om 22:45
Ik pas je tip na elke 16 naalden toe, Lidwina, en het lijkt goed te werken. Na de eerste 16 naalden is wel een gaatje ontstaan (werk ik wel weg), maar dat heb ik daarna kunnen voorkomen door een paar steken wat strakker te breien. Het ziet er goed uit zo!


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 November 2017 om 08:59
Toen ik de tip van Lidwina -die ik zelf ook vaak toepas - las zat ik al op het gaatjesprobleem te wachten .
Je kunt i.d.d. even wat strakker breien ,maar mocht dat niet helpen dan kan je ook het tussenlusje opnemen ,verdraaid op je linker pen zetten en dan samenbreien . Dat doe ik ook wel met steken opnemen aan een zijkant . Als dat er tien moeten zijn en de overgangsruimte is te groot pak ik het tussenlusje erbij en brei samen .


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 10 November 2017 om 15:46
Wat weten jullie toch ontzettend veel allebei, Lidwina en Mutti! Als de gaatjes te groot zijn ga ik beslist die laatste tip ook eens proberen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 10 November 2017 om 16:48
Ik heb geen gaatjes, hoe het kan weet ik ook niet, kijk maar.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 10 November 2017 om 19:25
Sorry, ik heb nog eens goed gekeken. Ik heb zgn german short rows gedaan. Je zou ook wrap and turn kunnen doen. Ik vind de Duitse manier handiger. Daarom heb ik dus geen gaatjes. 
ik heb een Engels en een Duits filmpje opgezocht. De links staan hier beneden. 

https://www.youtube.com/watch?v=s1ax20Z5iBU" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=s1ax20Z5iBU
https://www.youtube.com/watch?v=Ew0wggekXPU" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=Ew0wggekXPU

Wil je nog meer filmpjes kijken zoeken op German short rows of verkürzte Reihen stricken.



-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 11 November 2017 om 10:17
Wat heerlijk leerzaam is dit Thumbs Up Zaterdagochtend kopjen koffie erbij en genieten maar.

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 03 December 2017 om 16:16
Beetje late reactie (was drukdrukdruk met breien, haha) van mij, maar wat ziet dat er mooi strak uit, Lidwina! Bij mij is het niet zo mooi geworden, maar het kan ermee door. Het vest is af, op de manchetten van de mouwen na; die wil ik rondbreien maar ik heb niet de juiste naalden - van de week even kopen dus. Al met al ben ik best tevreden over hoe het vest geworden is, en ik heb er in elk geval weer een hoop van geleerd. Alleen de naad in het achterpand, waar ik de steken heb opgenomen, is wat ‘uitgelubberd’ in het eerste stuk (heb ik 5 keer uitgehaald, dus dan wordt het er niet mooier op). Ik ga nu eens kijken of ik dat kan maskeren met een los randje dat ik wil gaan haken en dan op het achterpand naaien, over de naad heen. Nog goede ideeën??? Ik ga in elk geval de filmpjes over die German rows bekijken, bedankt voor de tip weer!


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 03 December 2017 om 23:12
Als je het vest klaar hebt, wassen, netjes in een sopje met de hand. In model liggend laten drogen. In de meeste gevallen is alle lubberen, ongelijke steken ed verdwenen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 04 December 2017 om 09:54
Voordat ik het vest in elkaar ging zetten heb ik alle losse delen opgespannen, besproeid en liggend laten drogen, maar die ene naad is helaas niet echt mooier geworden. Daarom ga ik op zoek naar een randje om over die naad heen te zetten. Ik kan natuurlijk wel iets van een kant-en-klaar lint of kantje kopen, maar ik ben bang dat dat in de was gaat trekken; ik denk dat het beter is om iets van dezelfde wol te maken als het vest. Tips zijn altijd welkom!


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 04 December 2017 om 10:44
Als je een foto laat zien van je ontevreden naad, krijgen we misschien een idee. Zou het helpen als je er aan de binnenkant een draad doorrijgt?

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 04 December 2017 om 11:22
Ja, daar heb ik ook aan gedacht; misschien dat ik dat toch eerst maar eens moet proberen. Als dat niks wordt kan ik altijd nog iets anders verzinnen. Wordt vervolgd...


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 10 December 2017 om 11:48
Die draad heeft goed gewerkt, Lidwina, het ziet er nu een stuk beter uit! Het vest is nu bijna klaar, ik ben Nu de tweede manchet aan het rondbreien, dan nog randje eraan haken en klaar is Kees😁. Het is heerlijke wol, superzacht! Ik heb alweer een ander vest op het oog van Drops☺️


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 10 December 2017 om 11:59
Originally posted by Breibrij Breibrij wrote:

Die draad heeft goed gewerkt, Lidwina, het ziet er nu een stuk beter uit! Het vest is nu bijna klaar, ik ben Nu de tweede manchet aan het rondbreien, dan nog randje eraan haken en klaar is Kees😁. Het is heerlijke wol, superzacht! Ik heb alweer een ander vest op het oog van Drops☺️
Fijn dat het gewerkt heeft. Ben benieuwd naar een foto!! Succes met de laatste loodjes.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Lelie
Datum bericht: 11 December 2017 om 16:55
Kijk, hier leer ik ook weer van
En het resultaat natuurlijk wel showen als het af is, Breibij Wink


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 11 December 2017 om 20:02
Klaar😃! Ik heb een foto gemaakt van het vest, maar ik heb geen idéé hoe ik die moet uploaden🤔...


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 11 December 2017 om 20:38


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 11 December 2017 om 20:45
Gelukt, via TinyPic (had ik nog nooit van gehoord, maar is dus heel simpel - weer wat geleerd 🤓).
Zoals ik al eerder zei ben ik redelijk tevreden over hoe het vest geworden is. Ik ben af en toe wel wat van het patroon afgeweken, maar dat heeft over het algemeen best goed uitgepakt. Op naar het volgende project!


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 11 December 2017 om 22:24
Bijzonder resultaat geworden. Fijn dat het allemaal gelukt is nu. En ook leuk dat je nu weet hoe je hier foto's moet plaatsen. Geniet van je nieuwe aanwinst. Het winterweer is er naar...


Bericht van: niania
Datum bericht: 12 December 2017 om 08:18
Erg mooi vest geworden

-------------
https://www.animaatjes.nl/plaatjes/vogels" rel="nofollow">


Bericht van: suziesfreubels
Datum bericht: 12 December 2017 om 08:38
Die is mooi geworden...
Ga je vast met veel plezier dragen...

-------------
http://suziesfreubels.blogspot.nl" rel="nofollow - http://suziesfreubels.blogspot.nl


Bericht van: bep
Datum bericht: 13 December 2017 om 08:02
een schoon vest inderdaad.

-------------


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 13 December 2017 om 09:28
Leuk vest.
Ik hou wel van een A-lijn.



-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: pareltje2011
Datum bericht: 13 December 2017 om 09:49
He die is leuk ,,mooi gedaan🎅

-------------
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 13 December 2017 om 10:51
Mooi vest geworden. Op naar het volgende succesnummer!!!
Voor het geval je toch uiteindelijk niet tevreden bent met je rug. Zag net toevallig dit. Dus je zou eventueel een kettingsteek over de naad kunnen maken en zo de ruimte over de heel lengte inwerken.



-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 13 December 2017 om 14:46
Dank jullie wel allemaal voor die positieve reacties op mijn vest; ik vond het best spannend om een foto te plaatsen op zo’n forum met allemaal gevorderde brei(st)ers😬! En Lidwina nog speciaal bedankt voor alle aanwijzingen; die kettingsteek houd ik zéker in gedachten!


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 13 December 2017 om 14:50
Ziehier mijn volgende project☺️


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 13 December 2017 om 18:53
Breibrij, dit vest staat ook nog op mijn lijstje. Welk garen ga je gebruiken?

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 15 December 2017 om 19:00
Lidwina, ik heb de wol sinds vanmiddag in huis: Drops Lima 5610; precies dezelfde wol en kleur als van het voorbeeld😀. Weet je al wat jij gaat gebruiken?


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 15 December 2017 om 19:15
Twijfel, twijfel. Mijn handen jeuken. Maar ik heb garen liggen voor een babydeken en die moet eerst. Ook heb ik garen van Zeeman liggen. Maar ik weet niet of ik dat zal gaan gebruiken voor dit vest of dat ik toch garen ga bestellen. Maar niet de kleur die jij hebt. Ik twijfel dus nog een tijdje door. Wanneer ga je beginnen?

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 15 December 2017 om 19:31
Oh ja, keuzes maken en prioriteiten stellen - práát me er niet van😬... er zitten gewoon te weinig uren in de dag😅!
Ik heb deze wol eergisteren online besteld voor € 1,43 per bol - voor nog geen dertig euro heb je dan een vest van goede kwaliteit wol. Er zitten práchtige kleuren bij, dus ik heb nog wel even getwijfeld, maar ik houd erg van herfsttinten en natuurlijke kleuren, dus heb ik toch maar voor deze bruine gekozen. Ik ben benieuwd waar jij straks voor gaat. Voor nu alvast heel veel plezier gewenst met de babydeken!


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 15 December 2017 om 19:33
Ik ga dit weekend eerst een proeflapje maken.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 15 December 2017 om 19:41
Ik heb al een bruin vest. Ik houd ook wel van felle kleuren.
http://forum.hobbydoos.nl/vest-met-kabels_topic26231_post429265.html?KW=vest#429265" rel="nofollow - http://forum.hobbydoos.nl/vest-met-kabels_topic26231_post429265.html?KW=vest#429265
Dit heb ik een aantal jaren geleden gebreid. Draag ik heel veel. Heb ik wel korter gemaakt. Nu mag er wel weer een in die stijl!!



-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Breibrij
Datum bericht: 15 December 2017 om 19:49
WAUW, wat moooooooiiiiiiii😍!!! Dat zou ook echt iets voor mij zijn😃. Mooie kleur ook trouwens!


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 19 December 2017 om 13:50
Originally posted by Breibrij Breibrij wrote:

WAUW, wat moooooooiiiiiiii😍!!! Dat zou ook echt iets voor mij zijn😃. Mooie kleur ook trouwens!
is ook een Drops patroon. Ik heb het wel korter gemaakt.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net