Print Pagina | Close Window

Breipatroon trui

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=45752
Print Datum: 26 April 2024 om 19:03
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Breipatroon trui
Bericht van: Kay
Onderwerp: Breipatroon trui
Datum bericht: 08 Mei 2018 om 20:24
Hallo lieve forum, ik heb een probleem bij t uitvoeren van mijn patroon van een trui. Het komt uit het boekPhildar herfst/winter 2017/2018 patroon nr 17.
Het gaat dan om het fantasiepatroon van de mouwen.er staat beginnen met 1 kantsteek en beginnen bij de 5e steek van het patroon. Ik zal proberen het patroon omet de foto door te sturen.
En dan Stefs herhalen binnen het kader.
Ik kom steeds steken te kort.



Antwoorden:
Bericht van: Kay
Datum bericht: 08 Mei 2018 om 20:40
Kan geen foto uploaden


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 08 Mei 2018 om 22:23
Misschien ben je geholpen met de volgende link om foto's te leren plaatsen.Smile


http://forum.hobbydoos.nl/fotos-plaatsen_topic42941.html" rel="nofollow - hulp bij foto's plaatsen


Bericht van: Kay
Datum bericht: 08 Mei 2018 om 22:43
a1jo3gckigw
Geweldig bedankt, maar heb je ook een link voor mijn iPhone?
Daar heb ik nl mijn foto mee gemaakt. Is veel gemakkelijker.


Bericht van: Kay
Datum bericht: 08 Mei 2018 om 22:46
Heeft iemand mss een link om het te uploaden met mijn iPhone?


Bericht van: Dilianne
Datum bericht: 09 Mei 2018 om 09:18
Ten eerste is het netjes om jezelf even voor te stellen in de rubriek "Voorstellen" en ten tweede kun jij van jouw iphone de foto overzetten naar jouw PC en vandaaruit kun je een foto plaatsen. Is wel zo netjes alvorens hier allerlei vragen te droppen en allerhande dingen te vragen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 09 Mei 2018 om 10:43
Rechtstreeks vanaf de telefoon laden lukt geloof ik nog steeds niet - de foto moet daadwerkelijk fysiek een adres op internet hebben.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Kay
Datum bericht: 09 Mei 2018 om 23:23
Hallo lief forum,
Sorry dat ik me niet heb voorgesteld, maar ik ben niet zo op de hoogte van deze regel.
ik ben kay en ik brei en haak heel graag, maar ik kom niet uit mijn patroon.
Ik probeer een foto erbij te voegen.Als er iemand is die mij het patroon kan uitleggen graag. Ik weet niet of ik dan iedere keer met steek nr 5 moet beginnen of alleen de eerste naald.Er staat nl. Brei in fantasiesteek verder en begin met 1 kantsteek en de 5e steek van het telpatroon.
Als ik daar mee begin, dan eindig ik ook niet zoals op het telpatroon, ik snap er niks meer van. Balen!!!!!


Bericht van: Kay
Datum bericht: 09 Mei 2018 om 23:37
ik zal nu de foto plaatsen

,

hartelijke groet Kay


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 08:49
Er staat niet dat je moet beginnen met de vijfde steek, maar dat je het stukje in de omlijsting moet herhalen. Je begint elke patroonnaald dus gewoon met de kantsteek en de eerste steken, dan brei je de steken in de "lijst" en herhaal je het omlijste deel, en je eindigt met de steken links van de "lijst".

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: bep
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 11:17
uw mouw loopt van smal naar wat breder naar boven.

Het patroondeel is : kantsteek, 3 steken, hetgeen in die dikke omlijsting staat dat ge moet herhalen tot, de laatste 3 steken, kantsteek.
Naargelang het aantal steken dat ge hebt opgezet kan het zijn dat ge idd de eerste naald met die vijfde steek moet beginnen, en dat is de eerste uit die vette kader.

-------------


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 14:05
Hoeveel steken heb je op je pen staan ( opzetsteken en blijft dat aantal gelijk tot aan de bovenkant . ( afkantsteken )
Dan is het dus een rechte mouw ,of wordt de mouw steeds wijder ?


Bericht van: Kay
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 15:41
Hallo dank voor jullie hulp, ik zal nog wat duidelijker zijn. Er staat in t patroon bij mouwen:”Zet 54 st op brei in boordst 1/1 3 cm.
Ga verder in fantasiesteek(zie telpatroon) en begin met 1 kantsteeken de 5e st van het telpatroon.

De mouw loopt iets wijder uit. Dat begint bij de 12e nld.
Mijn probleem: als ik doe zo t er staat kom ik aan t eind niet goed uit volgens het patroon.
Bij de volgende nld is alleen averechts, maar bij nld 3 moet ik weer vooraan beginnen, dan komt t patroon toch niet boven de rest goediit?
Hoe moet ik t dan doen?


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 15:49
De vijfde steek van het telpatroon zou de eerste steek binnen dat dikke kader zijn, en dan zou je de steken van dat kader moeten herhalen. Ik neem aan dat je later aan weerszijden een aantal keren een meerdering moet maken.

Je kunt ook smokkelen en na de boord meteen alle meerderingen tegelijk doen, en dan in telpatroon breien.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 16:06
Ik ga straks eens 54 steken opzetten en dan breien hoe ik het patroon lees .

Ik lees het nl zo Kantsteek ,omslag overhaling = blijft aantal steken gelijk 1 recht = 3 steken . Dan krijg je het omkader stuk . 1 recht 2 steken samen breien omslag blijft aantal steken gelijk . Omslag overhaling blijft aantal steken gelijk 1 recht . Volgens mij heb je dan 4 steken . Dan begin je weer bij de eerste steek van je omkadering dus weer 4 steken Dat omkader de stuk blijf je steeds herhalen . Je hebt 54 steken op je pen . Het begin wordt 3 steken en het eind ook .
54 -6 = 48 Je hebt dus 48 steken om steeds dat omkader de stuk te breien . Dat zou je dan 12 x moeten breien .
In je teruggaande pen wordt het een beetje lastig omdat je dan uit die
twee omslagen achterelkaar 2 steken moet breien . De ene kan je gewoon av breien de 2e verdraaid dat is dat strikje .

Als ik tijd heb ga ik het straks even uitproberen ,maar misschien lukt het je op deze manier zelf ook wel . Je meerderingen komen na pen 12 dan zal je schema wel anders worden .


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 17:16
2x geprobeerd met 54 steken ,maar het komt niet uit .
nu eens kijken hoe ik met smokkelen uitkom


Bericht van: Kay
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 17:27
Wat fijn dat je er tijd voor vrij maakt. Ik heb t zelf ook nog geprobeerd maar ik kom ook niet uit.
En als je begint met steek 5 van t telpatroon?


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 17:31
je hebt toch niet moeten meerderen of minderen na je boordsteek ?


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 17:33
Hoe ziet je patroon er na die 12 e pen uit . Volgens mij moet het stuk tot het omkaderstuk dan meer steken worden . Klopt dat ?


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 18:05
Ik zie ineens dat onder de omslag steek 1 staat .
Ik heb nu 56 steken opgezet ,dat is aan weerszijde 1 kantsteek .
Ik heb het gebreid de eerste pen komt uit . Ben aan de teruggaande pen begonnen ,maar daar moet je even goed bij nadenken en dan moet mijn man steeds zijn mond houden . Tot nu toe klopt het .

Er zou dus eigenlijk moeten staan 54 steken plus 2 kantsteken .
Je hebt wel eens meer dat een patroon er staat zonder de kantsteken ,of er staat bij inclusief kantsteken .
Phildar is gek op puzzels .

Probeer het maar eens .


Bericht van: Kay
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 19:10
Zal ik doen, maar ben je nu gewoon vooraan bij het telpatroon begonnen of bij de 5e steek?


Bericht van: Kay
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 19:14
Nee ik hoef niet te meerderen direct na de boordsteek, pas bij pen 12.
Ik hen nog niet gebreid tot pen 12. Dus ik weet niet hoe dat dan moet??


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 19:24
Vooraan . 1 kantsteek stukje patroon tot aan het omkaderde deel . Alleen dat omkaderde deel een aantal keren herhalen en dan eindigen met de steken die buiten het kader vallen plus 1 kantsteek .Dan terug totaan het omkaderde en dan weer een aantal keren dat omkaderde deel met die verdraaide averechte .



Bericht van: Kay
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 20:12
Ik zal t proberen. Maar ben jij begonnen bij 5e steek van het telpatroon?
Of gewoon vooraan?


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 20:16
Gewoon vooraan bij dat sterretje is het geloof ik .
Ik zit nu niet achter mijn laptop ,maar op mijn tablet .

Ik denk dat je meerderingen straks ook in het deel tot het kadardeel zullen komen


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 20:26
Ik weet niet of de berichten van mijn tablet doorkomen op het forum dus maar even naar de Pc .

Ik ben gewoon aan het begin begonnen . Begonnen met kantsteek dan de paar steken tot aan het omkaderde deel . Dit omkaderde deel een aantal keren herhaald ( eigenlijk heel dit rapport ) dan houd je precies het aantal steken over waarmee je de steken in patroon buiten het kader kunt breien 1 kantsteek .
Keren kantsteek dan de steken in patroon tot het omkaderde gedeelte . Dit omkaderde gedeelte weer een aantal keren breien tot je genoeg steken over hebt voor de patroonsteken buiten het omkaderde gedeelte 1 kantsteek . Verder ben ik niet gekomen .
Ik denk dat je meerderingen straks ook in de patroon steken komen die buiten het omkaderde patroon vallen ,maar dat zie je dan wel na pen 12


Bericht van: Kay
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 21:49
En je hebt 56 steken opgezet?


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Mei 2018 om 22:02
Ja ik heb 56 i.p.v. 54 steken opgezet .
Ik kwam bij 54 steken te kort ,dus heb ik er 2 meer opgezet


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 11 Mei 2018 om 09:09
Het telpatroon is een veelvoud van 6 steken + 2. Over 12 naalden. De twee zijn de kantsteken, het telpatroon loopt over 6 steken en aan de zijkanten 3 steken om te beginnen en 3 om te eindigen. Dat zou in de informatie aan het begin van het patroon moeten staan. Daarom gaf ik het advies om de mouwmeerderingen in één keer te doen, dan brei je meteen goed in patroon.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 11 Mei 2018 om 10:29
Wat ook kan is dat ze wel willen dat je met dat kader begint (na de boord) maar dat ze met 2 maten meten en dus de 5e steek zeggen
terwijl in hun teltekening de eerste steek van het rapport (de herhaling) 4 heet, maar als je de kantsteek meerekent wel degelijk de 5e steek is.
Dat heet in mijn hoofd het meten met 2 maten.
Als de foto duidelijk (wat vaak niet het geval is) kun je nog even naar de mouw staren en kijken of het patroon echt zo in het midden zit.
De schrale troost is altijd dat als je eenmaal in het patroon zit - het meestal verder vanzelf gaat Wink


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 11 Mei 2018 om 10:32
Er was pas geloof ik discussie over het wel of niet voorstellen - en als ik lieg dan lieg ik in commissie zoals mijn moeder dat altijd zo fraai uitdrukte.
Het is niet verplicht, maar wij vinden het wel heel erg leuk als mensen zich voorstellen - ik vind het nog veel leuker als ze ook blijven en
af en toe laten zien wat ze gemaakt hebben - dan kan ik nog eens van mijn stoel vallen of lachen of beide of totaal stil worden van de creaties
van mijn mede hobbydozen.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 12 Mei 2018 om 10:35
Ik vind het ook leuk als mensen, die raad nodig hebben, forumlid blijven. Er is genoeg om over mee te praten, het is niet alleen hogere wiskunde.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 12 Mei 2018 om 10:55
Van mij mag iedereen lid worden en blijven ,maar als leden moeite hebben gedaan iets op te lossen ,een patroon boven water hebben weten te krijgen ,of iets dergelijks zou ik het wel leuk vinden om te horen of de vragenstelster er iets mee opgeschoten is .

Bep is een kei in het tevoorschijn toveren van foto' s b.v
Een ander heeft weer een ander iets waar zij goed in is .
Dan is het toch een kleine moeite om even te laten weten of het geholpen heeft


Bericht van: Kay
Datum bericht: 12 Mei 2018 om 10:59
Beste forumleden , ik vind t heel erg lief dat jullie zo begaan zijn met mijn vragen. Ik heb er wel wat aan. Helaas heb ik ook nog veel andere hobby’s en kleinkinderenz ik heb nog weinig tijd gehad om alles te proberen.
Maar zeg maar wat jullie willen weten van mij?
Vanavond zal ik antwoorden. Ik ga nu een lekkere fietstocht maken. Het Kay


Bericht van: Kay
Datum bericht: 12 Mei 2018 om 22:37
Hallo lief forum hier ben ik weer. Met een vraagje.
Heb mijn breiwerk opgepakt en ben begonnen.
Met 56 st. En t patroon. Eerste probleem: ik houd 1 steek over in de 1e naald??
Moet ik dan samen breien?
In de 2e naald staat een averecht verdraaide steek , dit valt onder de 2 omslagen. Krijg ik dan een gat in mijn breiwerk?
Hopelijk kan iemand mij weer helpen.
Alvast bedankt.
Grt Kay


Bericht van: bep
Datum bericht: 12 Mei 2018 om 23:58
als ge 1 steek overhoudt, hebt ge ofwel er ene teveel opgezet of 1 steek ergens verkeerd gebreid, want het klopt echt wel.

Die verdraaide averechte valt boven die 2 omslagen(om juist te zijn, de eerste omslag die ge gemaakt hebt in de vorige toer). Ge moet anders eens proberen om die 2 omslagen alletwee averecht te breien dan zult ge zien dat dat niet gaat en dat ge er dus ene verdraaid moet breien.

Zitten er gaten in het model/foto van de trui?

-------------


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 Mei 2018 om 10:03
Je hebt toch in je hele patroon gaten zitten . Je slaat om en je breit samen of je haalt over . In je teruggaande pen brei je de omslag en dat wordt een gaatje .
Alleen in de eerste patroon naald komt die dubbele omslag voor , je breit er 1 av en dan lukt het zoals Bep al schreef niet om er nog een gewoon av te breien dus moet die verdraaid . Het wordt dan een iets groter gaatje
Ik heb het idee dat je na die 12 pennen in het kader weer onderaan moet beginnen .


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 13 Mei 2018 om 10:57
Het kan zijn dat je de kantsteek over houdt of bedoel je dat niet. Voor het breien van kantsteken zijn veel manieren - dat is of goegelen
of even kijken wat Phildar zelf zegt. Zelf word ik altijd een beetje moe van kantsteken.
Als je steeds evenveel steken houdt (naald na naald) dan zitten er altijd net zoveel omslagen in (plus) als dat er minderingen zijn.
Als je mouw straks breder wordt is dat iets om in gedachten te houden.
 
Iedereen op dit forum heeft nog een eigen leven, maar als je af en toe langskomt hoor je er ook bij - er is geen verplicht quotum per dag.
Zelf kijk ik meestal terwijl ik koffiedrink en als ik het druk heb raak ik de draad weer een beetje kwijt en die pak ik dan later wel weer op.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Kay
Datum bericht: 14 Mei 2018 om 22:43
Hier ben ik weer!!
Wie heeft een idee hoe ik zal meerderen voor de mouw?
Mijn 1e blok van t patroon is gelukt , het ziet er goed ui!!
Ik kan helaas geen foto sturen, want ik reageer altijd via mijn iPhone.
Nu moet ik aan t meerderen beginnen. Wie kan mijn advies geven?
Grt Kay


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 07:49
Er zijn naalden, waarin je alleen averecht breit, daar zou je naast de kantsteek een verdraaid averecht en een gewoon averecht uit één steek kunnen breien, en die dan in de volgende naald in patroon meebreien, denk er wel aan, dat je vóór het begrensde stuk de steken volgens telpatroon breit. Dus even opletten hoeveel steken je dan voor het grensje hebt.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 09:10
Staat er dan niet in je patroon hoeveel steken je moet minderen en om de hoeveel centimeter ?
Waarschijnlijk aan weerszijde van je pen .
Op hoeveel steken moet je in totaal uitkomen ??




Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 12:47
sorry .minderen moet natuurlijk meerderen zijn .


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 13:13
Er moest in of na de 12de naald gemeerderd worden, ik neem aan 3 x, dan komt het patroon weer precies uit. Maar omdat dat problemen leek te geven, gaf ik de tip om meteen na de boord alle meerderingen te doen, dan is de mouw wijd genoeg en het poft maar een beetje.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 14:18
Dat is mij dan ergens ontgaan .

Ben alleen het telpatroon met het kadertje tegen gekomen .

Ik had het idee dat je steeds na 12 naalden moest meerderen .
Vandaar mijn mijn vraag hoeveel steken er uiteindelijk op je pen moest staan . Moet er ook nog geminderd worden voor de mouwkop of blijft die recht ??


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 14:39
Met meerderen is het vooral altijd een uitdaging om ook echt te meerderen met zo'n patroon en niet per ongeluk steken weer kwijt te raken.
Ik zou als je steeds 1 steek moet meerderen gewoon meerderen zoals je zelf altijd doet en dan pas de volgende toer de steek meepikken in het patroon.
Want de steken die je meerdert zitten dicht aan de kant en vallen haast in het niets als je later de mouw dichtnaait - dus normaal meerderen
lijkt mij prima (b.v. verdraaid uit de tussendraad - het is maar net wat je gewend bent).
De grote uitdaging is om de steken ook te behouden niet dat je opeens mindert zonder dat er ergens anders omslagen tegenover staan.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 17:50
Het is het beste om het telpatroon aan het begin en eind te markeren met een stekenteller of draadlus in een andere kleur. En dan de meerderingen gewoon in tricotsteek breien tot ze mee kunnen doen. Overigens wat is het nut van de verdraaid averechte steek, die in twee naalden van het telpatroon voorkomt? Daar zou in echt van in de war raken.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 17:57
Dat heb ik me ook al af zitten vragen ,waarschijnlijk krijg je daar een groter gat zonder een grote lus te krijgen . Zo kwam het bij mij tenminste eruit te zien .


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 15 Mei 2018 om 18:53
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Het is het beste om het telpatroon aan het begin en eind te markeren met een stekenteller of draadlus in een andere kleur. En dan de meerderingen gewoon in tricotsteek breien tot ze mee kunnen doen. Overigens wat is het nut van de verdraaid averechte steek, die in twee naalden van het telpatroon voorkomt? Daar zou in echt van in de war raken.
Als je 2 omslagen na elkaar hebt en die brei je beide recht, dan hou je maar 1 steek over - raar maar waar.
Bij 2 omslagen brei je dus vaak de eerste recht en de 2e averecht, dat verdraaid zal zorgen dat de gaten niet enorm zijn.
Dus je moet daar toch altijd al nadenken, dan kan dat verdraaid er ook nog wel bij - ik denk dat de ontwerpster dat gewoon hardop
tegen zichzelf zei 'hè verdraaid' en dat ook zo opgeschreven heeft . . . WinkLOL


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Kay
Datum bericht: 16 Mei 2018 om 08:50
Dank je Machteld, ik zal t proberen, maar t is wel
opletten geblazen!!


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 16 Mei 2018 om 08:53
Heb je een goede toerenteller? Of schrijf je alle naalden uit en zet je een kruisje als je die naald gedaan hebt?

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Kay
Datum bericht: 16 Mei 2018 om 08:57
Ik schrijf alles op. En ik moet eindigen op 68 st. En de mouw is recht van boven.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 16 Mei 2018 om 17:39
Je moet dus in totaal 12 steken meerderen ,dat is aan iedere kant 6 als ik het goed heb .
Moet dat steeds om de 12 pennen (kader) .? Kom je dan uit met de lengte van je mouw .?
Wees maar blij dat hij recht is ,anders kon je nog aan het puzzelen met minderen in je patroon .


Bericht van: bep
Datum bericht: 17 Mei 2018 om 14:28
als je met de vijfde steek (dus de eerste van het kaderke) bent begonnen, is het meerderen (om de zoveel naalden 1 steek) totdat ge terug een volledig kaderke hebt aan sweerszijden. Ik persoonlijk zou in de averechte naald, de kantsteek meerderen in het begin en op het einde. En dan kunt ge elke keer de steek breien zoals juistekes buiten de kader, en zo verder tot ge terug een heel telkaderpatroon hebt.

-------------



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net