Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Raglan haken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Carla j View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 24 September 2015
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carla j Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Raglan haken
    Posted: 24 September 2015 om 10:04
Hallo ik ben nieuw en mijn naam is carla. Ik haak nog niet zo lang . Ik ben een trui van scheepjes wol aan het haken (5813 damestrui van cocktail). En nu heb ik er een vraag over.
Er staat opeen gegeven moment minder bij 31-33-35 cm (waar ik tot nu toe ben) hoogte voor de gaglan aan bijde kanten 12 x 1 steek over 15-18-21 toeren.
Nu was mijn vraag hóe doe ik dat minderen voor de raglan (het zijn verschillende steken losse vasten en stokjes) en wat word er bedoeld me 12x 1 steek?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23646
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 11:03
Minderen doe je door twee steken samen te haken, je steekt in de achterste lus in, haalt de draad door, steekt in de naastliggende achterste lus in, draad door halen en dan sla je weer om en haalt de lus door alle lussen. Dan heb je twee vasten samen gehaakt. Bij stokjes doe je de laatste doorhaling niet en maak je het volgende stokje half af, daarna maak je een omslag en haalt de draad door alle lussen op de naald. Ook insteken in de achterste lussen.

Bij raglan is het misschien mooi als je de eerste en laatste steek van de toer gewoon haakt en de mindering over steek 2 en 3 doet, en datzelfde bij de laatste drie steken. Je maakt die minderingen over 12 toeren en het is de bedoeling dat je dat gelijkmatig verdeelt over 15-18-21 toeren. Bij die 15 kun je elke 4de toer ongeminderd doen, bij 18 elke tweede toer en bij 21 weet ik het niet, maar dat kun je al hakend bekijken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 11:15
Drops design te vinden via google heeft haakvideo's met uitleg en vast ook wel een patroon met raglan minderingen

Jessica tromp geeft ook vaak met tekeningen uitleg .
Back to Top
Carla j View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 24 September 2015
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carla j Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 11:46
Hoe doe ik dat als mijn tweede steek een lus is een de derde een vaste of een stokje is? voor de raglan?
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3044
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 12:38
Hoi Carla, hartelijk welkom op dit leuke en behulpzame forum en veel succes met jouw haakproject!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23646
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 16:36
Als er een lus is, kan er geminderd worden. Het hangt er misschien ook van af wat voor steek er dan op die lus had gemoeten. Een beetje zelf uitvlooien is alleen maar goed voor beginnelingen. Daar leren ze meer van dan van alles voorkauwen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2014
Status: Offline
Points: 1788
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 16:38
Hoi Carla,

Ook namens mij van harte welkom.
Dapper dat je meteen met zo'n groot project begint. Respect...
Mijn eerste projectjes waren heel veel kleine olifantjes... heel makkelijk patroon. Denk niet dat er nog veel kinderen in mijn kennissenkring zitten die niet zo'n olifantje hebben Tongue
Back to Top
Carla j View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 24 September 2015
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Carla j Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 17:01
Dank je wel allemaal en fijn dat ik welkom be nen uhh c4th mijn eerste projectjes waren pannenlappen toen een vw t1 bus en daar na een paar sloffen dus ik was toe aan een echte uitdaging en bedankt allemaal voor de tips.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2015 om 21:31
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14063
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 September 2015 om 18:43
Ik denk dat je zelf creatief moet zijn. Ik zou aan het einde van de toer iets met een paar vasten doen. Dus het patroon 2 steken voor het einde laten eindigen en dan er 2 vasten achteraan, zodat je daar de naad in krijgt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.609 seconden.
Lang Yarns