Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

ROND BREIEN

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: ROND BREIEN
    Posted: 22 Maart 2017 om 12:53

Tegenwoordig worden truien en vesten vaak in het rond gebreid. Soms zelfs met een breiring.

Ikzelf heb een grote hekel aan breien met een rondbreinaald ( ik steek de naald graag onder mijn arm) maar ik heb ook een hekel aan in elkaar zetten van een gebreide trui. Met rondbreien is hij veel sneller in elkaar gezet.

Ik vraag me af of het de moeite waard is om me deze nieuwe techniek eigen te maken.

Is het breien op twee naalden straks een achterhaalde zaak?

Wat is jullie mening hierover....hebben jullie ervaring met het in de rondte breien van een trui?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 13:10
Mijn mening, het is te leren en vooral als je veel steken op de pen hebt staan is een rondbreinaald fijn. Er zijn op de doos nog hele discussies
te vinden over wat nou meer of minder belastend is. Ik dacht dat de rondbreinaald won. Als je per se een naald onder de arm wilt hebben
dan kun je i.p.v. een rondbreinaald een set naalden zonder kop gebruiken.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 13:24
Ik brei alles op rond breinaalden met de magic loop methode. Als het kleine stukjes zijn op korte pennen, 4 of 5 naar gelang het aantal steken. Vroeger breide ik ook met de pen onder mijn arm, mag ik niet meer. Dus heb ik continentaal breien geleerd en ik ben helemaal om. Het is veel relaxter. Een nadeel heb ik nog niet kunnen verhelpen.
Ik kan niet meer lezen en breien tegelijk, dat kon ik vroeger wel. Ik kan wel tv kijken en breien tegelijk, maar dat is vaak meer tv luisteren!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 14:41
Sinds mijn "okseltoiletten" neem ik geen breipen meer onder de gehavende arm en die rondbreierkes vind ik super, het is even wennen en het omslaan is wat lastiger maar toch...
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 14:48
Bij mijn Knifty Knitter rondbreinaalden vielen de naaldjes nr 4,5 nog wel eens uit de houdertjes. Moest ik de steken weer moeizaam op de pen nemen. Ik zou altijd nog een keer uitvinden hoe het met de andere naaldjes gaat.

Op rondbreinaalden van Zeeman of Wibra blijven de steken hangen tussen de plastic draad en het botte eindje van de naaldjes.

Maar ik ben niet zo'n rondbreister, wel een ronde breister. Sokken op 4 of 5 naalden breien vind ik net egeltjes temmen voor gevorderden. Ik mopper wel lekker bij het draadjes wegstoppen. Dus ik hoor niet te praten in dit topic.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 14:59
Ik heb geen ervaring met rondbreinaalden of ringvormig breiwerk. Het enige dat bij mij in de rondte gaat, zijn sokken op 4 pennen.

Originally posted by Haarlemmertje Haarlemmertje wrote:

Is het breien op twee naalden straks een achterhaalde zaak?

Ik hoop het niet!!! Big smile Eigenlijk verwacht ik dat ook niet. 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 15:29
Met veel steken is het prettig .

Ik heb nog nooit met mijn pennen onder mijn arm gebreid, ook niet als ik met 4 pennen brei , dus voor mij maakt het niet veel verschil.

Ik ben er wel achter dat je niet op rondbreipennen moet bezuinigen ,of je moet heel los breien .Dit i.v.m. blijven haken zoals Machtelt al schreef .
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 15:52
Maar hoe hebben jullie dit geleerd...dat breien op bv zo'n breiring?

Dit is toch wel iets wat even voorgedaan moet worden. En ik neem aan dat het patroon ook anders gelezen moet worden? Is elk patroon geschikt voor rondbreien en/of breiring?

Is dit een breitechniek die snel zal "overwaaien" of heeft dit echt potentie?? Ik kan me van vroeger herinneren dat iedereen opeens een breimachine aanschafte die een aantal jaar later allemaal bij de Kringloopwinkel stonden.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 18:42
Bij mij staan er 2 boven en ik hou van ze - mijn probleem is een gebrek aan tijd voor de creativiteit.
Breiring is gewoon een grote punnikklos, dat kan een 4-jarige je uitleggen, maar als je bij mijn creaties kijkt zie je een liefhebber van de
breiring, die daar een tuniek mee gemaakt heeft.
Een rondbreinaald vind ik gewoon normaal bij het breien horen, ook al brei je een trui in delen, vind ik het wel prettig en mooi om de col dan
rond te breien. Met een rondbreinaald heb je het voordeel dat je niet per ongeluk de verkeerde naald uit je breiwerk trekt Clown
En ik kijk altijd verlekkerd naar die Noorse top-down truien - dat wil mij ook ooit nog eens doen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14054
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2017 om 19:08
lw1463. Ik heb echt al wel aan het verkeerde stuk kabel getrokken en alle steken van de naald!!!
Een groot voordeel vind ik dat je breipennen niet op de grond, of nog erger tussen de bankkussens, kunnen vallen. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2017 om 08:32
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

lw1463. Ik heb echt al wel aan het verkeerde stuk kabel getrokken en alle steken van de naald!!!
Een groot voordeel vind ik dat je breipennen niet op de grond, of nog erger tussen de bankkussens, kunnen vallen. 
Ik heb dat vaak met sokken breien, dan denk ik klaar en trek (rangs) aan een naald en dan is het de verkeerde Confused
En rondbreinaalden worden niet zo snel krom LOL In al mijn setjes zit er altijd wel een, die een beetje een bocht maakt.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2017 om 08:51
Ik brei alleen maar op rondbreinaalden. het is alleen wel belangrijk een goeie te kopen want die met plastic draad er tussen werken niet lekker. ik gebruik Knitpro
oant Sjen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2017 om 10:38
Voor breiringen bestaan er wel boeken, bij Euroland, die nu failliet is en bij Voordeelboekhandel (ECI).

Het is net als punniken. Zeeman en Action hebben ook langwerpige breilooms, die hetzelfde werken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2017 om 12:20
Ik doe beide, op A= rondbreinaald maar ook wel eens gewoon met B= vier of vijf naalden. De ene keer vind ik A prettiger werken, de andere keer B. Het ligt er ook aan wat mijn armen aankunnen, zo kan ik nu even niet haken maar kan opeens zijn dat mijn armen en handen ook dat wel weer goed vinden.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2017 om 18:02
Ik heb het weer geprobeerd, het stond zo in het patroon, maar het blijft egeltjes temmen voor gevorderden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2017 om 18:58
Vanwege mijn schouders en nek heb ik bij het huidige project toch maar besloten om een rondbreinaald te gebruiken. Hier blijft het werk in jouw schoot liggen en is het niet zwaar onder de armen. Verder doe ik niet meer en als ik het minste pijntje al voel opkomen dan direct stoppen. Hobby's zijn leuk maar kunnen dus ook nadelen opleveren! En het probleem is... ik doe zo graag breien etc.
Back to Top
Haarlemmertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Maart 2017
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Haarlemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2017 om 20:28
Dilianne,

Blijf met die pijn niet te lang rondlopen. Ik heb ook ooit een ontsteking in mijn schouder gehad....( heb er nog nachtmerries van)

Ik heb het toen ook veel te lang aangekeken. En idd....ik kon ook niet meer breien!

3x een sessie injecties in mijn schouder gehad en toen was het gelukkig over. Ga op tijd naar de dokter! Het verloopt precies zoals je beschrijft. Het doet pijn maar als je dan rust gaat de pijn weer weg. Het wordt echter steeds erger....de pijn gaat langer duren en dat rustpauze op een bepaald moment niet meer helpt!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns