Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

rumtopf

 Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 December 2015 om 20:39
B A K K E N !!!!!!
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2015 om 11:00
Originally posted by bep bep wrote:

B A K K E N !!!!!!
OK ok will do. Heb trouwens toch ook gister de stol geproefd Embarrassed, ook erg ok.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2015 om 11:23
Ik heb een citroenwolkentaart in de oven staan. Ik hoorde laatst dat Engelsen een kerstpudding (taart?) dagen van tevoren maken en dan elke dag gaatjes prikken en daar jajum in gieten. Zal ik dat ook doen en mijn visite morgen niet waarschuwen?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2015 om 11:47
Christmaspudding.

Die wordt zelfs maanden van te voren gemaakt.
En dan gaat er 1 witte boon of muntje in.
Vaak is het traditie dat allen die in het huis zijn even in de pudding roeren.
Daarna gaat het in een vorm en elke zoveel dagen, weet niet pcies hoeveel, besprenkelen ze hem met rum.
Er zit vaak niervet in verwerkt,
Het is een zwaar op de maag liggende pudding.

De christmaspudding staat bol van de tradities en dat kan van familie tot familie verschillen.

Wat ik ervan weet heb ik uit de boeken van Agatha Christy.  Smile
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 December 2015 om 19:25
magtelt, ge kunt de taart in twee snijden en ene helft puur citroenwolk geven en de andere helft, ja het is al wel laat nu, dus stel ik voor om die gewoon onder te dompelen in de jajum. Dan hebt ge 2 pure taarthelften . En degene die moet rijden krijgt de eerste pure en de anderen die jajumpure.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 17:19
Goed idee, Bep.

Mijn moeder bakte met Driekoningen altijd een taart met een witte boon of een muntje. Wie dat vond was een dag de baas, althans dat dacht die persoon dan. Maar in die tijd stond de wil van een kind achter de deur bij de bezemsteel.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 19:44
Voor 3koningen een taart, wat voor eentje ?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 December 2015 om 19:53
een driekoningentaart. http://www.njam.tv/recepten/traditionele-driekoningentaart

of een internationale http://plusmagazine.knack.be/nl/011-2845-Driekoningentaartop-diverse-manieren.html
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 December 2015 om 13:23
Volgens mij was het gewoon een versierde tulband, het is al lang geleden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2016 om 22:25
voor de geïnteresseerden, efkes een evaluatie.

Met kerst hebben er hier dus 3 van de zeven volwassenen een proefje genomen. Ene vond het heel lekker en de andere 2 : het was te doen.
Pot terug beneden gezet en hij plakte al van boven tot vanonder.

Met oudjaarsdag de pot verhuist naar mijn ouders thuis, omdat met nieuwjaar iedereen er langs komt. Mijn vader ging direkt proeven en heeft een tweede glas moeten nemen om goed te kunnen proeven. Het was lekker maar wel straf zei hij.

's anderendaags heeft de rest van de familie die wilden kunnen proeven.
En 's avonds was de plakpot leeg.
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 December 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3141
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2016 om 10:49
Dus het was een groot succes. Ja je moet ervan houden, hier moest mijn man de hele pot maar mooi zelf leeg maken, visite durfde zich er niet aan te wagen omdat het zo sterk was. En ik ook niet.
Ik heb ooit ook eens een pot aalbessenlikeur gemaakt. Die heb ik maar aan iemand hier in de buurt gegeven, bleef bij ons maar staan. Later vroeg ik wanneer ik het weer ging maken, het was zo lekker. Heb gezegd dat ie het recept maar moest komen halen. Ik deed het niet meer.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juli 2017 om 15:50
Bep, was het dronken fruit voor herhaling vatbaar ? Heb bessen geplukt en dan gaan ze straks in de hips-pot (Beer)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Juli 2017 om 14:21
als ge het in de kelder kunt zetten is het een aanrader. Wij hebben geen kelder, dus had ik het in de 'warme' periode in de koelkast gezet. Als het frisser werd en buiten keldertemperatuur was in de veranda met de deuren dag en nacht open. Wel lag er bij het nuttigen er ook zo'n dikke suikerlaag onderin omdat ik bang was om erin te roeren en er zo onherkenbare 'dronkenietsen' in te creëren.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2017 om 11:17
Ik zie altijd plaatjes van heel mooi gelaagde rumpotten, maar toen ik de rode bessen op de witte gooide begonnen ze al te mengen . . .
Dus . . . gewoon af en toe roeren denk ik, ik heb de suiker in de brandewijnfles gedaan, das makkelijk schudden en daarna schenken.
De pot staat in de kelder, niet zo koud als de koelkast - maar niet zo warm als binnen&buiten. Nou moet ik er alleen aan denken
om af en toe er wat bij te doen.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Juli 2017 om 12:29
En ik krijg dorst...🍷mmmmm
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Juli 2017 om 11:11
In een ver verleden heb ik enkele jaren zo'n rumtopf gemaakt.
(laatste jaren waren het kersen op genever, ook lekker)
Telkens een lading fruit, de helft suiker, rum of genever en omroeren.
Zeker zorgen dat je fruit ondergedompeld is !(tegen schimmelvorming) en afdekken met plasticfolie (tegen lucht en insecten), deksel erop en op een donkere, koele plaats (of kelder) bewaren. Ideale keldertemperatuur is 13 à 14 graden.
Met de feestdagen roer je eerst alles goed rond met een soep- of sauslepel om het fruit te mengen.
Het is wel heel lekker maar je fruit ziet er niet uit na al die maanden, alles heeft dezelfde kleur en je ziet nauwelijks het verschil tussen een aardbei, een kers of een bosbes.    
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2017 om 00:17
die kersen op jenever zijn dat die boerenjongens zoals ze zeggen?
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2017 om 11:24
Neen Bep, boerenjongens wordt gemaakt met krieken.
Wij hebben bewust kersen genomen omwille van de zoetere smaak.
Bij sommige potjes extra smaakversterkers toegevoegd zoals kaneel, vanillestokjes en/of kruidnagels.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2017 om 14:26
Bij ons zijn boerenjongens rozijnen en boerenmeiden abrikozen. Net in Duitsland geweest en eens even wat goedkopere korn
voor de rumpot ingeslagen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2017 om 16:33
en wat is korn?
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns