Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

serviceflat

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: serviceflat
    Posted: 11 Oktober 2017 om 17:47
Een serviceflat oftewel assistentiewoning is een mooie uitvinding.
Ge zijt al een paar jaar in de tachtig en ge beslist om u te laten inschrijven (2014) in zo'n woonzorgcentrum omdat alles wat moeilijker gaat. Ge hebt gezamelijke ruimtes om andere leeftijdsgenoten te ontmoeten, ge kunt er in het restaurant eten, er is een kapper voorhanden, een pedicure, een wassalon. En allemaal zonder dat ge uw jas moet aantrekken en ver moet verplaatsen.

Bij inschrijving in het 'bedrijf' van uw keuze komt ge op een wachtlijst. Ge wacht dus en gaat er al elke week een keertje eten want er wonen nog kenissen en andere bekenden. Drie jaar wacht ge en al de vriendinnen waar ge nog contact mee had komen één voor één te overlijden en zelf begint ge moeilijker te gaan. Ge begint stillekesaan uw geduld te verliezen en begint te bellen naar het bedrijf en elke keer als ge er gaat eten polst ge nog eens of er nog niks vrij is. In feite stalkt ge het centrum en zeggen ze zelfs dat ge niet meer moogt bellen.
Uiteindelijk krijgt ge een antwoord dat ze beginnen aan het jaar van inschrijven 2012 en dat als madam kan rekenen dat het nog ongeveer 2 jaar zal duren eer het aan haar is. De moed zakt helemaal in uw schoenen dan.

Op internet dan maar gezocht naar de overkoepelende dienst en een contactformulier en er stond bij dat ze op facebook zaten. Op facebook opgezocht en er kwam een vensterke tevoorschijn dat er iemand aanwezig was en dat ge kon chatten. Stoute schoenen aangetrokken en de situatie een beetje uitgelegd en de vraag gesteld of er nog serviceflats in die buurt waren waar het wat vlugger kon want dat die persoon in kwestie ondertussen al 87 jaar was en dat nog eens 2 jaar wachten in feite geen optie is. Moest telefoonnummer doorgeven en ze zou ons contacteren. Nog geen 5 minuten later ging de telefoon al en kregen we een uitleg van waar er nog zijn en dat ze haar daar moest inschrijven maar de datum zou 2014 blijven en ze zou ook contact opnemen met het centrum van mijn schoonmoeder haar keuze. 's Anderendaags krijgt mijn schoonmoeder een telefoon van het betreffende centrum met de melding dat er een flat vrij is.

Dus er wordt geen rekening gehouden met de leeftijd of het nogkunnen van een persoon, alleen met de inschrijvingsdatum. Ik denk dat ik mij ook maar al ga laten inschrijven.

Ge kunt alleen uzelf vertrouwen en dan nog.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2017 om 18:31
Bep, is dit echt waar? Ik dacht dat de toestand België beter was.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2017 om 18:43
Schrijnend verhaal. Kan daar een urgentieverklaring van de huisarts niet iets aan bijdragen zodat het ietsje sneller verloopt in zulke gevallen?

Wel fijn dat je schoonmoeder nu terecht kan waar ze zelf wilde.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2017 om 19:27
Soms moet je kloppen op deuren en zien of er eentje open gaat.
Maar dan kan het ook zijn dat kloppen niet voldoende is, dan moet je maar gaan bonzen op die deur.
Dat heeft gelukkig geholpen.

Het tegenovergestelde van de liefde is niet de haat, maar onverschilligheid.
© Elie Wiesel
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2017 om 20:29
De toestand in België is als volgt :

als ge denkt van aan kinderen te beginnen zoudt ge u al moeten inschrijven voor een onthaalmoeder of een crèche, want als ge wacht tot ge effectief zwanger zijt, dan is er al geen plaats meer bij niemand of niks.

als de kinderen juistekes 1 jaar oud zijn, krijgt ge al een brief om ze te laten inschrijven in de kleuterschool. Staat ge er als elfde persoon en er is maar plaats voor 10 dan hebt ge pech en kunt ge uw kind naar weet ik waar naar school doen waar nog plaats is en dat kan een paar gemeentes verder zijn. Daarom dat er hier al een paar dagen voor de inschrijving al gekampeerd wordt, zelfs voor de kleuterschool. Ik vind dat dus erg dat als er een school aan de overkant van de straat is, dat ge uw kind er niet naartoe kunt brengen omdat het al volzet is door buurtgemeenten.

Een urgentieverklaring zou misschien helpen maar dan kan het zijn dat er plaats is aan de andere kant van het land en ze daar naartoe moet en een oude boom moet ge niet meer verplanten want dan kunt ge er evengoed ineens brandhout van maken. Ze heeft dus 87 jaar in een straal van 800 meter rond dat zorgcentrum gewoond en geleefd (geboren, kind zijn, puber, huwelijk en gezin, bejaard koppel en alleenstaande).

Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2017 om 20:38
Tja, als je een bepaalde leeftijd bereikt hebt, dan ben je de gemeenschap eerder tot last dan tot gemak en dat laat men dan blijkbaar maar al te graag blijken.
Kom het helaas ook regelmatig tegen.
Mijn buurvrouw is 92 en woont nog zelfstandig, maar als je kijkt hoeveel bedrijven denken haar nog even een poot uit te draaien... Schandalig.

Eeh.. even een kleine aanpassing: mijn buurvrouw is 92 en woonde tot afgelopen maandag zelfstandig.. We hebben haar 's middags liggend in de keuken gevonden: zware hersenbloeding. Ze ligt nu in het ziekenhuis, linkerkant verlamd, verder nog behoorlijk helder, maar of we voor dat laatste heel dankbaar moeten zijn weet ik niet... het was altijd een hele trotse onafhankelijke vrouw, het feit dat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen en naar een verzorgingshuis toemoet... dat zal ze afschuwelijk vinden, ik denk zelfs dat ze liever had dat het afgelopen maandag afgelopen was...
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2017 om 21:42
Ik weet niet zeker of het waar is, maar ik hoorde dat bij ons bejaardenhuizen de serviceflats, die vrijkomen, nu in orde maken voor mensen, die net onder het gemiddelde IQ zitten. Omdat ze dezelfde soort zorg kunnen gebruiken. Op zich een goede zaak, maar waar moeten bejaarden naar toe, als ze iets meer zorg of toezicht nodig hebben? Oorspronkelijk vond men het verstandig als mensen "op tijd" naar een woning met meer hulp zochten, nu wordt het ook een wachtlijstgebeuren.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2017 om 20:40
Hier kunt ge erin als ge in de fleur van uw leven zijt : 65 jaar. Of als ge echt hulpbehoevend zijt vroeger. En vermits ge er dus van uw 65ste inkunt, lopen de wachttijden met jaaaaaren op.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Oktober 2017 om 15:57
Wachtlijsten zijn in NL ook makkelijk 6 tot 12 maanden . . .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2017 om 00:58
als het maar 6 maanden tot een jaar is dan is dat nog een korte termijn.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2017 om 20:34
Nou om met "Bert en Ernie" te spreken "wachten duurt lang"
Back to Top
 Reageer Reageer
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Deze pagina werd gegenereerd in 0.078 seconden.
Lang Yarns Bergere de France