Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

SORRY ER ZIJN WEER BRAMEN

 Reageer Reageer Pagina  <1 10111213>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 23 Mei 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 14072
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Augustus 2011 om 16:29
Dat zijn al wat potjes jam
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2011 om 14:33

toen ik de laatste bramen aan het plukken was.

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2011 om 11:30

met Piet even naar de zwaantjes en ja hoor even gekeken aan de overkant en er staan nog steeds bramen.

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2011 om 11:38

Dat je er nog lol aan beleeft na zo veel kilo's. Heb deze week mijn eigen oogst weg gewerkt.

Totaal nu een honderd kleine en grote potten.

Rodebes, Braam, aardbei, aarbei-rabarber, en aardbei-rabarber-rode bes.

Nu dus in totaal een 25 kilo vruchten weg gewerkt en ik heb het wel gehad. Elke keer de hele keuken in de rode plak, bah. Hoe heb jij dat?

*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Augustus 2011 om 11:51

Het is dat ik vorige week gevalen ben maar anders whahahaha

Nee hoor 5 weken plukken en 110 kilo bramen verwerkt, rozenbottels ( klein beetje maar) 5 kilo aardbeien, 5 kg vlierbessen,10 kg pruimen , dan zeg ik het is genoeg al blijft het kriebelen hoor dat heb ik altijd.

Zal blij zijn als het wer julie is echt waar al gaat dat langzaam uit mijn gedachte hoe meer potjes jam er worden gehaald hoe makkelijker het is.

Als er in de gang niets meer staat dan komt het gevoel van het is voorbij.

Zag laatst nog zoveel vlierbessen en het is dat ik op mijn gezicht ging anders was ik ze gaan plukken ERG HE?

 en die keuken ja die is 5 weken helemaal van mij en ik vind de rommel wel meevallen , ik heb het er graag voor over het lijkt wel een ziekte maar wel een gezonde.

Vervelen hoeven wij ons toch niet

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 13:47

Mariska maakte mooie etiketjes voor mij

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 13:54
Tja dat ziet er dan ook wel heel strak en lekker uit.
Het is ook wel echt lekkerder dan als je het uit de winkel
haalt. Hoe doe je dat met gelei suiker, koop je dat ergens
goedkoop in of haal je het gewoon bij de supermarkt.
Potten sparen is inderdaad een hele klus. Ik laat de hele
familie het jaar door sparen. Neem aan dat het bij jou
hetzelfde is.
Gebruik je gewone pannen, en potten hoe bewerk je die voor
zodat het zo lang mogelijk goed blijft.
Sorry maar tips vind ik altijd handig. Vooral als iemand
zo veel ervaring heeft!
*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 14:25

Geeft niet gef graag door hoe ik het doe whahaahahah

Plukken is geen probleem hoop ik want dat moet je echt zelf doen.

Ik pluk en ga gelijk als ik thuis kom de vruchten wassen en in de grootste pan die ik heb ( een soeppan van aldi) doen met geleisuiker speciaal 500 gr en 12.50 gr vruchten.

een gestreken theedoek op de aanrecht en de potjes in kokendheet water in de gootsteen, als de jam een beetje begint te koken de potjes uit laten lekken op de theedoek ( de potjes zijn al in de vaatwasser geweest) als de jam klaar is gelijk alles in de potjes en goed sluiten en omgekeerd 5 minuutjes laten staan , daarna omdraaien en laten klikken.

Wel zo vol mogelijk doen

als ze afgekoeld zijn de etiketjes erop.

en potjes jaja iedereen spaart voor mij op de dans en sjoelclub en in het buurthuis , ik stop elk jaar met plukken van bramen omdat mijn potjes op zijn maar dit jaar heb ik over al weer 2 kratjes.

Dus juli 2012 kan ik met een gerust hart weer gaan plukken.

Hoop dat je antwoord heb op je vragen maar wil je meer weten vraag maar hoor geeft niets.

Groetjes Corrie

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 14:38

Aah doe ik toch wat anders. Potten ook op heetst door de vaatwasser. Dan tijdens het koken de potten door kokend heet water met een beetje soda. Daarna op de theedoek, voor de jam er in gaat zijn ze meestal wel al afgekoeld.

En ik heb de potten de hele nacht op het deksel laten staan afkoelen. Zal ze voortaan sneller omdraaien. Ik weet niet wat het verschil maakt. Ze klikken idd wel als ze nog warm zijn en je ze omdraaid. Niet meer als je het de volgende dag doet.

Hoe voorkom jij dat je naderhand alle potten moet na boenen. Ik knoei altijd zo veel naast de pot als ik het er in giet met een grote soeplepel. En ik stop ze vaak zo vol mogelijk en toch verbaas ik mij er de volgende dag altijd over hoeveel lege ruimte er in de pot komt. Zal wel inzakken. Lucht uit de jam zal wel er boven gaan hangen.

 

*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 16:06
Corrie er staan nu heeeeel veel pompoenen ,daar kan je toch ook confituur van maken  grapje hoor , ik vind jou nog altijd super met je bramen
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 19:51

o, Rozette dat is ook zo lekker ik weet het heb het al eens gemaakt.

En mayolijn ik heb bij zo,n thuisblad ik dacht HUIS EN TUIN een prachtig ding gekocht om alles goed in potjes te krijgen voor 3 eurootjes en dat ding is GEWELDIG ...........ECHT WAAR.

 

ik had de muis van mijn hand verbrand dus ik dacht porto of niet ik bestel hem want jam is  HEEL ERG WARM AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAUUU

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 20:11

tja, dat maakt dan weer nieuwschierig. Wat dat dan is en waar je het nog kan krijgen want de hete jam is een drama. En alle potten later schoonmaken bijna nog erger.

 

*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Augustus 2011 om 20:37

 

wist dat ik hem ergens had op de foto ben even gaan zoeken en hier is hij en ja de laatste keer stond hij in het blaadje.

zal ik het voor je in de gaten houden als het blad komt?

 

als je dat wilt stuur mij een pb dan vergeet ik het vast niet oke?

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1360
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2011 om 19:19
Ik heb nog nooit van m'n leven jam gemaakt hoor. Ik reageer alleen hierop omdat ik dat zeefje of hoe het ook mag heten herken uit een blad. Volgens mij heet dat blad Huis en Comfort of zoiets. Af en toe zit er wel eens eentje bij de radio/tvgids geloof ik. Daar staan allemaal van die huishoudelijke handigheidjes in zoals dit dingetje voor jam over te gieten in potjes.

Dag hoor, Tineke01   
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 September 2011 om 19:35

Ik ga eens kijken of ik er ergens een kan vinden. Misschien heeft de welkoop of een kookwinkel ook wel zo iets. Het heeft wat weg van een trechter alleen die zijn veel smaller. En kunnen waarschijnlijk de gloeiend hete jam ook niet aan.

 

*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 08:33

Klopt huis en comfoort heet het Tineke en het is een ding IK ZOU HEM NIET MEER WILLEN MISSEN HOOR.

heb vrijdag nog 5 kilo aardbeien gekocht en jam gemaakt, eind van de maand nog bosbessenjam maken.

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Claire View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 04 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3049
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Claire Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 11:15
Originally posted by mayolijn mayolijn wrote:

Ik ga eens kijken of ik er ergens een kan vinden. Misschien heeft de welkoop of een kookwinkel ook wel zo iets. Het heeft wat weg van een trechter alleen die zijn veel smaller. En kunnen waarschijnlijk de gloeiend hete jam ook niet aan.

 


Je kan ook een limonade fles doorsnijden en dan van de bovenkant nog een stuk halen zodat de opening wijder wordt, die op z'n kop zetten boven  het te vullen jampotje zetten en je hebt precies hetzelfde effect............kosten 50 euro cent.
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 11:25
Wat doe je met zoveel jam? Heb ook een jaar veel jam gemaakt, maar mag niet meer van mijn man omdat hij hem practisch alleen op moet eten. Alleen nog abrikozenjam voor bij de Berliner met carnaval. De kinderen nemen soms wat mee, maar die wonen niet in de buurt en ik eet zelden jam. Groetjes, Lida
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 11:26
weet niet of dat zo goed tegen de hitte van de jam kan en voor de nog geen 3 euro van dit ding hier kan niets tegen op hoor het is zo fijn in gebruik.
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 18:43
ik ben aan het googlen gegaan. Dille en Kamille heeft er
een van roest vrij staal. En die van plastic heb ik ook
gezien maar verzendkosten zijn weer erg hoog. Dus maar
even verder snuffelen.
Plasic fles ben ik namelijk ook bang dat die het niet
houdt als er 10 kilo jam door moet. Smelt helemaal weg.
*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 10111213>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns