Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

stekenverhouding bij kabelpatroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Margo B View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Margo B Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: stekenverhouding bij kabelpatroon
    Posted: 14 September 2014 om 21:34
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment een soortgelijke poncho aan het breien:   

http://www.tuunte.nl/img/city-life-gebreide-poncho_1000x1000_6089.png

Ik heb geen patroon, dat heb ik vanaf het plaatje zelf uitgerekend.

Nou zit ik echter met het probleem van de stekenverhouding. Ik gebruik het Nigar garen van de Zeeman en brei met naald 5. Ik heb het stekenproefje gebreid in tricotsteek, en dit klopt met het dat wat op het label van zeeman staat. A.h. daarvan heb ik uitgerekend hoeveel steken ik op moet zetten. Door de afwisseling van recht en averecht "kruipt" het patroon helemaal in elkaar. Ik ga er van uit dat ik het werk als het klaar is nat op moet spannen en dat dat dan weer goed komt, klopt dit. Of moet ik het aantal steken bepalen a.h.v. het patroon en dus meer steken op zetten.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes Margo

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2014 om 21:48
die recht en averecht gaat wel lukken met nat opspannen, maar het stuk met die kabel gaat kleiner blijven.
en normaal moet je aan de hand van het patroon de stekentelling doen.
er zijn motieven waar je met hetzelfde aantal steken veel breder uitkomt dan met een andere steek of motief.
zie maar al aan een boord van een trui 2 rechts, 2 averechts en dan hetzelfde aantal in tricotsteek of nog hetzelfde aantal steken in ribbelsteek, geven allemaal een ander aantal centimeters aan.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2014 om 09:32
Je kunt het beste een proeflapje van 20 x 20 cm maken met de kabel en soort steken die wilt gebruiken, en dat nat opspannen en drogen en dan pas de steken tellen. Dan weet je zeker dat je goed zit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2014 om 14:36
Kabels trekken altijd wat (het wordt smaller) als je een echt patroon hebt wordt daar rekening mee gehouden.
In de Nigar zit volgens mij een % wol, dan zullen die averechte en rechte banen erg dicht op elkaar gaan zitten, als je het de 1e keer
wast gaan die zich als het goed is wat meer gedragen. Als je het zeker wilt weten brei je een proeflapje met die banen erin en dan dus
wassen. Op de hand met lief (af)wasmiddel, handwarm water in een emmer, werkstuk te water laten eventueel de Titanic helpen met zinken
en dan x aantal uren met rust laten. Later voorzichtig het water eruit knijpen (niet wringen) en het werkstuk spannen en laten drogen.
De 1e keer wassen is zeker met wol belangrijk, met het proeflapje kun je iets ruwer zijn, met de poncho zelf is dat niet aan te raden
Back to Top
Margo B View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Margo B Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2014 om 09:00
Oke, dank je wel voor de reacties.

Ik heb nog een bol met een verkeerd kleurnummer, dus daar ga ik maar een proeflapje van maken.

Groetjes Margo
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns