Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Stekenverhouding

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Stekenverhouding
    Posted: 20 Oktober 2015 om 19:58
Vandaag is het garen en patroon binnen gekomen voor het vest dat ik wou gaan breien.
Je breit hem overdwars. Nu heb ik een vraag aan jullie:
Het proeflapje moet zijn 23 steken en 45 naalden = 10x10 cm. 
Ik heb echter 23 steken en 45 naalden = 10,4 x 8 cm.
Dus breedte is te groot en hoogte is te kort.
Nu snap ik niet wat ik moet doen om de stekenverhouding goed te krijgen, het een moet minder worden maar het ander juist weer meer. En er staat bij het patroon dat die stekenverhouding heel belangrijk is omdat je dus overdwars/zijdelings gaat breien. Mss een dikkere naald gebruiken?

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2015 om 20:05
Een proeflapje moet je nooit precies met het opgegeven aantal steken breien, het moet breder en hoger zijn - het vierkantje van 10x10 cm
meet je dan in het midden van dat lapje. En van die 10 bij 10 centimeter tel je de naalden en steken. Als je het precies zo breit ga je er namelijk aan trekken
en doen en het krult altijd aan de zijkant, dus je krijgt nooit een goed beeld. Als er erg veel "echte wol" in het garen zit moet je het proeflapje echt wassen.
Wol dat voor het eerst in bad gaat wordt vaak groter . . .  
Back to Top
Janne Marie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Janne Marie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2015 om 20:07
Aantal steken had ik wel meer gedaan, aantal toeren niet, zal nog s wat toeren extra breien.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2015 om 20:09
Ik zie dat het Delight is, sokken worden bij mij nooit groter (Delight heeft een sokkenwol verhouding), maar ik heb ooit 100% wol gehad en dat
werd echt veel groter.
als het aan de buitenkanten maar niet meer zo krult en je in het midden een vierkant van 10x10 kunt afspelden is het ok en dan tellen maar.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.188 seconden.
Lang Yarns