Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Stroken (volants) breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Stroken (volants) breien
    Posted: 19 Oktober 2023 om 19:51
Hallo, hier ben ik weer met een breiprobleem waar ik niet uit kom.
Misschien zoek ik het wel te moeilijk, dat kan ook.Confused

Ik moet 2 stroken gaan breien voor op een kinderjurkje en er staat het volgende vermeld:

Zet 144 st. op. Brei tricotst. en kant ied. 2e nld. aan weersz. 3x2 st. af.
Br. een nld. met de 132 st. die u 2 per 2 samenbr.

Br. een nld. av. aan de av. kant en kant vervolgens de rest. 66 st af.

Zoals ik het nu lees moet ik eerst 1 nld recht, en dan in de 2de naald (averechts)beginnen met 2 st. af te kanten. Dan in de volgende naald weer 2 st. Maar als ik zo verder brei met afkanten komt het niet uit bij de nld. waar ik de steken 2 per 2 moet samenbreien. Dat zou dan een averechtse naald zijn. Zie ik iets over het hoofd of klopt het patroon gewoon niet?
Hellup!

Groet,

Nancy





Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2023 om 08:06
Ik denk dat je in een rechte naald de steken 2 aan 2 samen breit en vervolgens een naald averecht. Afkanten in een rechte naald en dan aannaaien. Ik heb het nooit gedaan, dus ik weet niet of het mooi wordt op die manier. Maar je zou een proefstrookje kunnen naaien om het effect te zien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2023 om 13:23
na het opzetten begin ik altijd met een averechte naald. Ge moet maar eens zien naar uw werk als ge begint met een rechte naald of met een averechte naald, het onderste onderste vormt met een averechte naald beginnen, een rechte lijn en als ge met een rechte naald begint hebt ge zo wa en broebellijn.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2023 om 08:47
Dat doe ik ook, dat is voor mij zó gewoon, dat ik vergeet dat te zeggen. Het steekt ook makkelijker in na het opzetten.

Op facebook komt vaak een filmpje voorbij met een opzet met de haaknaald. Ook dat geeft een mooie rechte lijn. Ik haak ook wel eens een reeks lossen, met vasten daarop en dan zet ik met een haaknaald steken op de breinaald. Eventueel nog een toer picots op de vasten en dan de lus doorhalen naar de opzetrand en daarop steken opzetten. Voor poppenkleertjes is dat erg mooi.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Dop View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 01 Februari 2022
Locatie: Veldhoven
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dop Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2024 om 02:00
Dat. Is helemaal juist! Maar ik begrijp niet hoe de erop genaaid worden, de volants zijn precies in spiegelbeeld gebreid in vergelijking met het plaatje
Back to Top
Dop View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 01 Februari 2022
Locatie: Veldhoven
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dop Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2024 om 02:02
Deze uitleg is juist!
Alleen als je de volanten aan wil naaien, ik wil de minste steken aannaaien, dan zijn ze precies in spiegelbeeld gebreid volgens het plaatje
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Februari 2024 om 10:09
https://www.hobbydoos.nl/patroon/24785/kinderjurkje

dit zou het moeten zijn dan.

In bovenstaande helemaal staat dat ge 144 steken moet opzetten en eindigen met 66 steken. Vermits het alleen op het bovenstukje wordt genaaid lijken mij die 144 steken (70 steken op het voorpand en 70 op het achterpand wel heel veel) dus ik zou ook opteren voor die 66 steken (33 en 33) erop te naaien. En wat bedoelt ge met in spiegelbeeld ?
Back to Top
Dop View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 01 Februari 2022
Locatie: Veldhoven
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dop Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Februari 2024 om 23:51
Als je de kant van de minste steken erop naait is de ronding ( die ontaat door het afkanten) precies aan de verkeerde kant
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2024 om 09:32
dan wordt het er met de opzetzijde van 144 steken er gerimpeld aangenaaid om zo een 'volant' te krijgen. Als ge de foto vergroot dan ziet ge de 'broebels' tegen het voorpand. Dus waarschijnlijk is er een 'rimpeldraad' door de opzet getrokken om het zo te verdelen over het bovenstukje en dan vastgenaaid.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Februari 2024 om 12:12
Ik snapte niet wat jij schreef dus de pennen gepakt .
Steken opgezet ,een pen recht gebreid . Volgende pen averecht 2 steken afgekant , pen uitgebreid ,. volgende pen is 2e pen recht 2 steken afgekant . pen uitgebreid . volgende pen , is av 2 steken afgekant . zo ga je door totdat je 3x 2 steken hebt afgekant .Je laatste pen is recht.
Nu brei je een pen av . Vervolgens brei je in je rechte pen alle steken samen . 
De kant met de minste steken naai je op het jurkje . 
Je begint en eindigt met het puntje.Dan krijg je op het jurkje dat flapje waar je inkijkt .
Het volgende strookje brei je precies eender , je hoeft niets in spiegelbeeld te breien .
Zo zie ik het .
Je zou eventueel na het minderen nog een pen kunnen breien dan is je aanzet stukje misschien netter .

Zit je probleem ergens anders dan roep je maar .

Succes 
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns