Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Thuistaal

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Thuistaal
    Posted: 24 Januari 2012 om 10:00
Elgurumu gebruikt in het Topic over rare mail de uitdrukking "Niet op reageren, Lena". Die ken ik ook.

Net als "Aha, lachte de graaf in het Spaans, een taal die hij niet machtig was, en kneep de dienstmaagd in de billen".

Als mijn zussen en ik in lingerie door het huis liepen, zei mijn moeder: "Amalia in het gaas".

Hebben jullie ook zulke thuistaal?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 10:52

wát een leuk topic Magtelt, ik ben gék op taal en die van de graaf ken ik zó: aha, lachte de graaf, hij kuste de deur en klapte z'n vrouw dicht ;-)))

waar komt amalia in het gaas vandaan???

Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 11:14

Mijn moeder had een Waalse tante die het Nederlands niet helemaal machtig was. Toen haar kinderen klein waren en iets deden wat eigenlijk niet mocht, we hebben het over de 20iger jaren, had die een vaste uitdrukking. Laat maar doen is stil! Die uitdrukking is blijven leven. Een grootvader had een café. Daar kwamen "Hollandse" bezoekers, we zitten in Zuid Zuid-Limburg, die heel veel vroegen over wat er allemaal te drinken of te eten was. Hij heeft ze de deur gewezen met de woorden: Gehen sie bausen. Het zijn dus niet echt algemeen bekende, maar bij ons leven ze nog steeds.

Groetjes, Lida

Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 11 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 11:43

zo hoorde ik tijdens duitse les een meisje zeggen

Es ist kaus bausen (es ist kalt draussen gemixt met het is koud buiten)

die zijn mijn zus en ik altijd blijven gebruiken!

of als wij niet rechtop liepen maar iets gebogen riepen mijn ouders :

Rechtop Marie

Chris



zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 05 Januari 2011
Status: Offline
Points: 957
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 11:57

Bij ons circuleren ook wel van dergelijke uitdrukkingen:

Als het een beetje loopt..... heb je zo de broek vol

Es macht kein flaus aus

Als er weinig toeschouwers zijn bij bijv een voetbalwedstrijd: je ziet geen mensen van de stoelen

www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
Claire View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 04 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3049
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Claire Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 12:10
Zo die is de boks ook nie kapot.

Wat bedoel ik hier mee?
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 12:32

Mijn schoonmoeder zegt altijd als we weggaan: "Tot de pruimentijd!"

Mijn oma (die net overleden is) heeft ons hele leven geroepen: "Doar hest gedonder alweer Jan!"
Dit als er iets gebeurde.

Wij gebruiken hier en daar ook nog wel eens wat gronings onder elkaar! Gewoon voor de lol, mijn man en ik

Mijn vader zijn favoriete gezegde is: "Er is geen kerkje zo oud, of er wordt nog wel een dienstje gedaan!"

 

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 14:47
Wat leuk. Wat me nu even te binnen schiet:
Oost, West, thuis is ook niet alles!!!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 16:51
Originally posted by nldutchy nldutchy wrote:

wát een leuk topic Magtelt, ik ben gék op taal en die van de graaf ken ik zó: aha, lachte de graaf, hij kuste de deur en klapte z'n vrouw dicht ;-)))


waar komt amalia in het gaas vandaan???



Ik heb geen idee, maar ik moest wel lachen toen ik de naam van ons eerste prinsesje hoorde. Dat gaas sloeg op onze schaarse kleding.

Mijn vader zei ook wel: "Het valt wel, maar niet mee".
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 17:38
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Mijn vader zei ook wel: "Het valt wel, maar niet mee".


Ha-ha, die zegt mijn vader ook regelmatig.

Leuk onderwerp trouwens. Maar ik zoek me suf om ook iets toe te kunnen voegen. Wie wet schiet me nog eens iets te binnen van onze familie. 
Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 18:47

 

Als de hele familie (van Pa's kant)  in  Limburg aan tafel zat, zei m'n Oma: "krieg oet", waarmee ze bedoelde :"tast toe".

Nadat oma overleden was zei mijn moeder als we, bij gelegenheden, aan tafel zaten: "Krieg oet, ... zag Oma" (zag is limburgs voor zei).

Laatst aten we bij Pa en ik zei: "krieg oet, ... zag Oma".

Pa straalde en zei (in 't Limburgs) "Zooo, zeg jij dat nu ook al"?

 

 

 

 

 

Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 19:04

Drempt,

Daar maakten we weer KAUSBAUS van (buiten de les)

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 19:35
Mijn peettante had de uitdrukking: "Dat is Gods hand, daar mag je niet in kietelen".

En als mijn moeder vond dat we ons te koud hadden gekleed en ze zei: "Dat is goed om kou te vatten" was het antwoord "Nee mam, het is helemaal niet goed om kou te vatten".

Oja "Heb je goed gegeten?" Antwoord "Ja", wederwoord "Dan kan je lappen kakken". (Goed = textiel)
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Fien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 26 Januari 2011
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 510
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 19:45

En wat betekent dit dan?

"die verkoop jij drie keer"

 

 

 

Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 Juni 2008
Status: Offline
Points: 5322
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 21:54

Oh massa's uitspraken bij ons in de familie. Veel weer gestolen van anderen denk ik hoor. Mijn broer was er goed in. 'Geen hond die er naar kraait' zei hij vaak in plaats van de haan. Als wij jochie tegen hem zeiden antwoordde hij als oudste broer: jochie, jochie, als je mijn broek aantrekt kan je door mijn gulp lachen.' En typisch dialect was de uitspraak die ik nog wel eens gebruik: zo stom als het achterend van een keue.' (zo stom als de kont van een varken)

Overigens als je het over dialect heb en vaste uitspraken: ik heb jaren geroepen: 'de deur staat los hoor' tot ik er achter kwam dat er in de rest van Nederland gesproken wordt over de deur staat open. Heel wat meer dingen stonden los trouwens. 'Wil je de achterklep van de auto losmaken?' vroeg ik aan mijn zwager. Die vervolgens vroeg: 'moet ik hem er echt helemaal uitschroeven?' En dat terwijl wij thuis niet eens dialect spraken.

@Claire ik doe een gok: die is zuinig op zijn kleren (boks voor broek) Of hij koopt erg veel. Voor de kleding verslijt heeft hij al weer wat nieuws.

@Fien ook een gok: Een slimmerd een handigerd, iemand die rotzooi nog weet te slijten aan jan en alleman?

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2012 om 22:26
Als ik als peuter een brutaal antwoord gaf, zei mijn vader altijd: "Zeg, ik had je vader wel eens kunnen wezen als je moeder maar gewild had!"

Als 3-jarig kind snapte ik die uitdrukking natuurlijk niet en gaf de directeur van mijn vader hetzelfde repliek toen ik vond dat hij iets tegen me zei dat mij niet aanstond. Die man, mijn vader en nog een aantal collega's hebben dubbel gelegen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 09:59
Nog één van peettante: Ëen pond broek en een ons kont".

En bij mijn vader op de HBS wilde een leraar tegen een jongen zeggen dat hij naar de directeur moest en "Daar is het gat van de deur" en toen zei hij: "Daar is het gat van de directeur". Dat zeiden wij dus ook, als we iemand de deur wilden wijzen.

Onze kinderen riepen altijd: "Doe je dat thuis ook"? als de ander thuis iets geks deed.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 11:02
Originally posted by Koningsdochter Koningsdochter wrote:



Overigens als je het over dialect heb en vaste uitspraken: ik heb jaren geroepen: 'de deur staat los hoor' tot ik er achter kwam dat er in de rest van Nederland gesproken wordt over de deur staat open. Heel wat meer dingen stonden los trouwens. 'Wil je de achterklep van de auto losmaken?' vroeg ik aan mijn zwager. Die vervolgens vroeg: 'moet ik hem er echt helemaal uitschroeven?' En dat terwijl wij thuis niet eens dialect spraken.



Hier staan de ramen altijd open, maar de buren doen ze los ;)

Regent het bij jullie ook wel eens 'donders' hard? Of 'onmeunig'. Dat Twentse zit er toch nog wel een heel klein beetje in bij mij, bij jou vast ook Clara...
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 11:47

Ha ha leuk onderwerp, daar schiet me vast wel elke dag een van te binnen. Die van de graaf ken ik zo: Ha ha lachte de graaf in het Spaans (en nog wat maar dat herinner ik me niet, niet hetzelfde als jij in elk geval). Kaus bausen ken ik, en 'macht kein flaus aus' ook. Snappez vous, zeiden we thuis ook altijd, enne.... oja, deze heb ik van mijn man 'geleerd': afijn, we kochten een koe (om maar iets te zeggen dat nergens op slaat). Als we een gekke bek trokken zei mijn moeder altijd: "Als de klok 12 slaat, blijft je gezicht zo staan!" Weet je dat ik daar serieus wel eens bang voor was?

Pff ik weet er vast nog wel meer te bedenken, maar dat komt dan vanzelf wel.

Back to Top
mimisa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2089
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mimisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2012 om 14:19
Als de kinderen vragen wat we eten zeggen we altijd:

hutteknutten met spekbrakken in flikflakkensaus.

en mijn moeder zei , als we dus vroegen wat we gingen eten:

steek in de mond


De aarde is rond en wat 't einde van de wereld lijkt is misschien wel het begin
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns