Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Thuistaal

 Reageer Reageer Pagina  <123
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 05 Januari 2011
Status: Offline
Points: 957
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 09:37

Nog een paar: een decoupeerzaag heet bij ons een dikke peer zaag

Zo'n vrachtwagen met zo'n grote neus een torpedo vrachtwagen heet bij ons een Torpedro wagen, naar een vriendje van onze zoon die Pedro heet en het er vroeger altijd over had dat hij vrachtwagenchauffeur wilde worden.

Zo heb je niks en zo moet je poepen

www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 10:03
Originally posted by Koningsdochter Koningsdochter wrote:


Originally posted by by Ieke by Ieke wrote:

Originally posted by Koningsdochter Koningsdochter wrote:



Overigens als je het over dialect heb en vaste uitspraken: ik heb jaren geroepen: 'de deur staat los hoor' tot ik er achter kwam dat er in de rest van Nederland gesproken wordt over de deur staat open. Heel wat meer dingen stonden los trouwens. 'Wil je de achterklep van de auto losmaken?' vroeg ik aan mijn zwager. Die vervolgens vroeg: 'moet ik hem er echt helemaal uitschroeven?' En dat terwijl wij thuis niet eens dialect spraken.



Hier staan de ramen altijd open, maar de buren doen ze los ;)

Regent het bij jullie ook wel eens 'donders' hard? Of 'onmeunig'. Dat Twentse zit er toch nog wel een heel klein beetje in bij mij, bij jou vast ook Clara...

Grappig ik kom uit de betuwe. Sorry, geen twents dus. Maar het zit er inderdaad voor de rest van je leven in. Heel af en toe als ik gestresst ben of druk val ik terug op oude woorden. Zoals: 'het is precies het eigenste.' Of: 'Ik dacht bij mijn eigen' Betekend zelfde of zelf. Voor hier klinkt dat natuurlijk gewoon heel fout Nederlands. Ik heb me wel voorgenomen om nooit aan liggen en leggen te beginnen. Of kunnen en kannen te verhaspelen. Dat doen ze hier natuurlijk veel.

Die andere twee woorden zeiden wij niet. Maar wat mij wel altijd opvalt is dat ze bij ons het dialect veel grovere woorden gebruiken inderdaad. Ik kreeg in het begin van mijn schoonvader nog wel eens op mijn kop als ik weer iets zei wat bij ons heel gewoon was maar waar ik hen mee shockeerde. 'U zei...' vroeg hij dan.



Als je de verschillende dialecten gaat bekijken zitten er ook best veel termen/uitdrukkingen tussen die in meerdere dialecten gebruikt worden. Zullen vast wel studies naar gedaan zijn...

Hier thuis praten we af en toe ook geheimtaal... Bepaalde woorden kunnen we namelijk niet zeggen, want daarvan weet onze hond de betekenis. Mijn zus en haar vriend komen op zondag altijd bij ons eten, ipv hun namen noemen we ze jut en jul. En we 'playen' altijd, ipv spelen. kaas is cheese.... gaat net zo lang goed totdat Meike ook die woorden gaat koppelen aan handelingen...

Verder weet ik eigenlijk niet echt bepaalde dingen die we hier thuis vaak zeggen. Zal nog eens goed graven in mijn geheugen...
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 10:33

berenspek voor ontbijtkoek

pukkeltjesworst voor cervelaatworst .

 een neushoorn is bij ons nog steeds een neusietoe en  een olifant onnepad .

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 12:42
Bij ons heet cervelaat sterfopstraatworst.

En wij gebruiken ook heel omzichtige taal als het om katteneten gaat, anders staan ze gelijk te mauwen bij hun etensbakjes. Maar geen vaste uitdrukkingen, anders hebben ze dat zó door.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ChantaltJH View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 13 September 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 388
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ChantaltJH Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 12:55

Er vliegen hier meuzeken.................. muggen

en er vliegen muggen................. dat zijn dikke vliegen

t mot eerst warren wil t reeen!!!!........... kent iemand deze uitdrukking???? Doe eens een gokje!!

Wil je iets van mij???? Stuur een email naar mijn hotmail met je vraag dan komt het echt wel goed!!!!
Back to Top
Eugenie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 December 2005
Locatie: nog net veluwe
Status: Offline
Points: 4201
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eugenie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 13:31

de prijs die op eten en drinken staat als die over de datum is noemen wij morgen verrot prijs en door een verspreking is kunstmatige inseminatie kunstzinnige-inseminatie geworden.


~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~



Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 15:19

chantal: Het moet eerst erger worden voordat het betert ????

Is maar een gokje

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Januari 2012 om 15:35

Chantal: het moet eerst waaien voordat het gaat regenen??

Groetjes, Lida

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns