Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

muts drops

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Oktoberfee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oktoberfee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: muts drops
    Posted: 12 September 2014 om 11:26
wie kan me helpen met dit patroon? het is voor een muts.

ribbelsteek heen en weer gebreid op de naald.

muts: brei zijdelings heen en weer op de naald met verkorte toeren.

Zet 52 steken op de naald met 5mm en je wol. Brei in ribbelsteek en tegelijkertijd als volgt aan de goede kant.

nld: 1-2: 8st r, 2 st samen, 33 st r, 1 omsl, 9 st r, keer en brei terug (brei omslag gedraaid)
nld 3-4: 8 st r, 2 st r samen, 33 st r, 1 omsl, 5 st r, keer en brei de teruggaande naald (brei omslag gedraaid recht)
nld 5-6: 8st r, 2st r samen, 33 st r, ,1 omsl, 1 st r, keer en brei de teruggaande nld (brei de omslag gedraaid recht)
Herhaal steeds deze 6 nld.
Kant af bij een hoogte van 50-52 cm op het langste deel (= onderkant).

AFWERKING:
Naai de opzetrand en de afkantrand aan elkaar. Rijg een draad door de st langs de bovenkant, trek de draad aan en bind de muts zo dicht.

Mijn vragen zijn:
nld 1 is dat enkel heen en nld 2 terug? of is het naald 1 heen en terug.
als naald 1 heen en terug is, is het dan aan de goeie kant zoals staat en aan de verkeerde kant enkel rechts of niet?
hoe doe je dat met die verkorte toeren?

http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=151&d_id=20
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2014 om 11:37
voor zover ik kan zien is ribbelsteek altijd rechts breien

naald 1: 8 steken rechts,2steken rechts samenbreien, 33 steken rechts, 1 omslag, 9 steken rechts. Werk omdraaien en naald 2 breien, is krak hetzelfste als hiervoor en de omslag moet je gedraaid breien
dan naald 3 en naald vier is idem naald 3 met omslag gedraaid breien
naald 5 en 6.....

en deze 6 naalden steeds herhalen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2014 om 15:01
Wat er in je patroon staat kan natuurlijk niet .Tenminste volgens mij . Je kunt je 2e pen nooit weer met 8 steken beginnen want die 8 steken zijn voor je boordje zoals je op de foto ziet .

Ik heb dus een bolletje en een paar pennen gepakt en kom tot het volgende Je breit je eerste pen zoals het er staat gewoon recht helemaal uit want je houdt geen steken over . Je 2e pen brei je helemaal recht alleen die omslag brei je verdraaid . Je 3e pen brei je weer zoals het er staat alleen je breit nu na de omslag nog 5 steken en dan keer je . Die pen brei je weer helemaal uit (4e pen ) Pen 5 brei je zoals het er staat met na de omslag nog 1 steek je keert en breit weer uit . In de volgende pen dus eigenlijk weer je 1e brei je alle steken zoals het er staat . Als je dit een paar keer gedaan hebt zie je het randje ontstaan zoals op de foto Ik weet er niets anders van te maken . Ik heb het nu een keer of 5 gedaan en het ziet er goed uit
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2014 om 15:18
dus ze hadden beter gezet : naald 1 .....
                            naald 3......
                            naald 5.....
alle teruggaande naalden alle steken rechts breien en de omslag rechts verdraaid

herhaal deze 6 naalden
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2014 om 15:40
Ja als ik het goed heb tenminste .

Ik kan er ook naast zitten .

Het zou ook nog kunnen dat je de even pennen van achter naar voor moet breien ,maar dat lijkt me niet zo voor de hand liggen .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2014 om 15:46
of het patroon gaat over 12 naalden en is naald 1 heen EN rechts trug
naald 2 zelfde als naald 1 EN rechts trug
naald 3 (met de 5 steken eindigend) EN rechts trug
naald 4 idem 3 EN rechts trug

enz.

misschien op de 2 manieren proberen, hebde een grote en een kleine muts

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2014 om 20:57
nog is goed gelezen en ik denk dat mutti, zoals gewoonlijk gelijk heeft.
Back to Top
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oktoberfee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2014 om 16:38
bedankt voor de hulp!
Ik heb het gedaan zoals mutti zei en het klopt inderdaad. nu is wel raar dat ik aan begin en einde gaten in mijn werk heb. volgens patroon als ik goed begrijp om de muts dan aan te trekken. Iemand ervaring hiermee?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2014 om 16:47
Ik had geen gaten in m'n werk . Je moet als je muts klaar is aan de bovenkant een draad rijgen en die aantrekken . Ik denk dat je die gaten krijgt daar de verkorte pennen . Je kunt dit oplossen door als je je werk gekeerd hebt een steek van de rustende steken op je rechter pen over te zetten op je linker pen je draad eromheen te leggen en de steek weer terug te zetten . Je breit vervolgens gewoon verder .

Er zijn nog wel andere manieren maar daarvoor moet je even op google kijken . Die zijn een beetje moeilijk uit te leggen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2014 om 18:32
Gewoon dichtmazen kan ook, maar dan heb je wel twee draadeindjes weg te werken. Ik ben daar te lui voor, dus ik doe wat Mutti net zei.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oktoberfee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2014 om 14:45
heb het werk terug uitgetrokken en alles nog eens doorgenomen en het mysterie is ontrafeld. zelf mama die al jaaaaaren breit, moest even nadenken.

Dus het is inderdaad: naald 1 zoals op de site, terugkeren gewoon rechts met je omslag gedraaid rechts.
en zo verder.

geen gaatjes meer

Dank je wel iedereen voor de uitleg!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.688 seconden.
Lang Yarns